تاکید ایران و مصر بر ضرورت توقف جنگ علیه غزه و لبنان

وزیران خارجه ایران و مصر طی رایزنی در قاهره، بر توقف تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک ۲ هفته اخیر با کشورهای منطقه راجع به وضعیت حساس امنیتی منطقه، به مصر سفر کرده است، روز چهارشنبه با «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار ۲ وزیر در مورد آخرین تحولات منطقه و خطرات و نگرانی‌های فزاینده ناشی از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان تبادل‌نظر کردند. 

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت پایان اشغالگری به عنوان ریشه اصلی ناامنی در منطقه، خواستار تلاش همه‌جانبه و مضاعف کشورهای منطقه برای توقف کشتار و تجاوز در فلسطین اشغالی به ویژه غزه و کرانه باختری و نیز در لبنان شد. 

او همچنین بر ضرورت اقدام عملی جامعه جهانی برای جلوگیری از ادامه تهدید امنیت و ثبات منطقه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی و همکاری بین‌المللی برای امدادرسانی فوری به آوارگان فلسطینی و لبنانی تاکید کرد.

وزیر خارجه مصر نیز با تشریح دیدگاه مصر و اقدامات و تحرکات دیپلماتیک این کشور برای کاهش تنش‌ها در منطقه، بر ضرورت تلاش مشترک کشورهای منطقه و جامعه جهانی جهت حراست از صلح، ثبات و امنیت در منطقه و تسریع و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم مظلوم غزه و لبنان تاکید کرد.

وزیران خارجه ایران و مصر موضع مشترک ۲ کشور مبنی بر ضرورت توقف تجاوز و جنگ علیه غزه و لبنان، جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه، و ضرورت ارائه کمک‌های فوری بشردوستانه به آوارگان در غزه و لبنان را مورد تاکید قرار دادند.

طرفین همچنین با اشاره به تحولات مثبت و رو به جلو در تعاملات فیمابین ۲ کشور، برای ادامه روندهای جاری و تداوم رایزنی‌های متقابل به منظور گسترش روابط دوجانبه تفاهم کردند.

عراقچی پیش از این به لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، عمان و اردن سفر کرده بود و قرار است روز جمعه با مقام‌های ترکیه دیدار کند. 

عراقچی در سفر به مصر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار و رایزنی کرد. 

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072620428
  • خبرنگار :