اشغالگری فزاینده صهیونیست‌ها در کرانه‌باختری و غزه

منابع‌ رسانه‌ای در گفت‌وگو با فلسطینیان و منابع وابسته به سازمان‌ ملل از شرایط دشوار در غزه و اشغالگری فزاینده رژیم صهیونیستی در کرانه باختری خبر دادند.

به گزارش ایسنا، همزمان با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به شمال غزه و اردوگاه جبالیا که به بهانه «نابودی زیرساخت‌های حماس» صورت می‌گیرد، منابع رسانه‌ای آمریکایی و اروپایی از تشدید بحران انسانی در سراسر غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی و اشغالگری شدت گرفته این رژیم در کرانه باختری خبر دادند.

خبرگزاری آمریکایی «رویترز» به نقل از پزشکان بیمارستان کمال عدوان غزه گزارش کرد که این بیمارستان و بیمارستان اندونزی واقع در شمال غزه، با بحران انسانی، کمبود غذا و دارو روبرو هستند و رژیم صهیونیستی مانع ارسال مواد غذایی، دارو و آب به بیمارستان‌های شمال غزه شده است.

آژانس‌های سازمان ملل امروز پنجشنبه با هشدار نسبت به خطر مداوم قحطی در سراسر سرزمین فلسطین اعلام کردند حدود ۳۴۵۰۰۰ سکنه غزه در زمستان امسال به دلیل کاهش ارسال کمک با سطوح «فاجعه‌بار» گرسنگی روبرو هستند. طبق طبقه‌بندی سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی، این رقم در مقایسه با ۱۳۳۰۰۰ نفری که در حال حاضر تحت عنوان «ناامنی غذایی فاجعه‌بار» طبقه‌بندی می‌شوند، بسیار بالاتر است.

پیشتر، مقامات وزارت بهداشت فلسطین خواستار ایجاد کریدور بشردوستانه برای ارسال اقلام اساسی به سه بیمارستان در شمال غزه شده بودند. سه بیمارستان مذکور به مدت چند هفته‌ است که تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارند و اکنون طبق گزارش رویترز، به مرز «سقوط» رسیده‌اند.

در همین راستا، «حسام ابوصفیه»، رئیس بیمارستان کمال عدوان غزه از «جامعه بین‌المللی، صلیب سرخ، سازمان جهانی بهداشت» خواست تا «وظیفه انسانی» خود را انجام دهند و کریدوری برای کمک به «ساختار درمان و بهداشت» غزه ایجاد کنند.

رویترز به نقل از او گزارش کرد: «۳۰۰ نیروی کادر درمان در بیمارستان کمال عدوان با قحطی غذا روبرو هستند و نمی‌توانند به خدمات درمانی خود ادامه دهند.»

رژیم صهیونیستی حملات خود به اردوگاه جبالیا را به بهانه «نابودی و پاکسازی حماس و زیرساخت این جنبش» اعلام کرده، اما به گفته یک منبع بلندپایه در اتاق عملیات مقاومت، هدف رژیم اشغاگر از عملیات در شمال غزه و اردوگاه جبالیا، تکمیل ویران کردن منازل برای کوچاندن ساکنانش است.

این منبع بلندپایه در اتاق عملیات مقاومت تصریح کرد که پس از ۱۲ روز از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی، این رژیم برخی مناطق در اردوگاه جبالیا را ویران کرد.

وی بیان کرد اینکه رژیم صهیونیستی اعلام می کند هدفش ضربه به مقاومت است، برای گمراه کردن افکار عمومی و مخفی کردن حقیقت است.

این منبع اظهار کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از درگیری مستقیم با نیروهای مقاومت، روزانه عقب نشینی می کنند و شبانه باز می گردند تا به ویران کردن منازل ادامه دهند.

از طرفی، طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین، حملات رژیم صهیونیستی به جبالیا، بیش از ۳۵۰ شهید برجا گذاشته است. تشدید بحران انسانی در غزه جامعه جهانی را بیش از گذشته نگران کرده و حتی آمریکا، بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی در اقدامی «نمایشی»، این رژیم را تهدید کرده که اگر «شرایط انسانی در غزه بهبودی پیدا نکند، محموله‌های نظامی به اسرائیل متوقف» خواهند شد.

این اقدام نمایشی آمریکا با انتقادات بسیاری روبرو شده است. به‌طوریکه «باسم نعیم» یکی از مقامات ارشد مقاومت فلسطین به رویترز گفت: «چه‌طوری می‌توان میلیاردها دلار اسلحه و ضمانت امنیتی به رژیم صهیونیستی ارائه کرد و همزمان خواستار بهبودی شرایط انسانی در غزه شد؟ واشنگتن و تل‌آویو اهدافی مشترک دارند.»

منع ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه توسط ارتش اسرائیل

در چنین شرایطی، منابعی در سازمان ملل به رویترز گفتند که رژیم صهیونیستی و ارتش اشغالگر، درحال جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات اساسی همچون چادر به شمال غزه است.

این مسئله با انتقاد متحدان رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده است. در نشست شورای امنیت، «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در این شورا نهاد گفت: کمک‌های غذایی باید به صورت گسترده وارد نوار غزه شود. سیاست گرسنه نگه داشتن مردود است. وی عنوان داشت: باید غذا و آذوقه وارد نوار غزه شود و باید آتش‌بس موقتی برای توزیع این کمک‌ها برقرار شود.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل

در همین حال، نماینده چین در شورای امنیت گفت: قابل قبول نیست که اجازه ادامه فاجعه در نوار غزه داده شود.

همزمان نماینده روسیه نیز گفت: حجم فاجعه در غزه بهت آور است و تمامی پناهگاه‌های آوارگان بمباران شده است. باید طرف‌های درگیر را مجبور به دستیابی به آتش بس در نوار غزه کرد.

در همین حال نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت: اسرائیل مانع از رسیدن کمک‌های انسانی به غزه می‌شود و همه زیرساخت‌ها را نابود می‌کند.

نماینده انگلیس در شورای امنیت نیز عنوان داشت: وضعیت در غزه هولناک است و باید کوچ اجباری ساکنان متوقف شود و اسرائیل باید به قانون بین‌المللی تن دهد.

وی افزود: نباید شمال نوار غزه از جنوب آن جدا شود. نباید کوچ اجباری برای مردم غزه در داخل نوار غزه یا خارج از آن صورت بگیرد.

اشغالگری فزاینده در کرانه باختری

اما اشغالگری و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی به غزه محدود نشده است. منابع رسانه‌ای اروپایی، همچون خبرگزاری فرانسه در گفت‌وگو با منابع آگاه در سازمان ملل از تشدید اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی در کرانه‌باختری خبر دادند.

این خبرگزاری اروپایی در گزارشی نوشت: «فلسطینیان در کرانه‌باختری با بدترین فصل برداشت زیتون روبرو شده‌اند. آن‌ها به‌طور مداوم توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی تهدید و مورد آزار و اذیت آن‌ها قرار می‌گیرند.»

یک کارشناس سازمان ملل که هویت آن فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: «کرانه‌باختری درحال مشاهده بیشترین خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی مسلح علیه کشاورزان فلسطینی است. شهرک‌نشینان با کسب حمایت ارتش اسرائیل، درحال تصرف زمین‌های زیتون فلسطینیان هستند و مانع برداشت شده‌اند.»

زیتون؛ بخشی از هؤیت فلسطینی

به گفته یک کارشناس مستقل، برداشت زیتون یکی از هسته‌های مرکزی زندگی و هؤیت فلسطینیان است. او که درحال همکاری با شورای حقوق بشر سازمان ملل است به خبرگزاری فرانسه گفت: «جلوگیری از برداشت زیتون توسط فلسطینیان، اشغال زمین‌های آن‌ها، تخریب منابع آبی و آزار و اذیت فلسطینیان کرانه‌باختری همگی با هدف گسترش شهرک‌های اسرائیلی صورت می‌گیرد.»

به علت محدودیت‌های رژیم صهیونیستی، در سال ۲۰۲۳ هیچ برداشت زیتونی در بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین کشاورزی صورت نگرفت، به باور کارشناسان، ارزش زیتون‌های برداشت نشده به ۱۰ میلیون دلار می‌رسید. اما همانطور که خبرگزاری فرانسه نوشته است، این آمار برای دورانی پیش از «تشدید محدودیت‌ها در کرانه‌باختری است.»

در همین راستا کارشناسان وابسته به سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه هشدار دادند که «شرایط قطعا بدتر خواهد شد. مقامات اسرائیلی خودسرانه مانع دسترسی فلسطینیان به زمین‌های خود می‌شوند.»

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403072620328
  • خبرنگار : 71935