رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان:

ورزش کم‌توانان ذهنی را مورد توجه جدی قرار داده‌ایم

رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان گفت: در سال ۲۰۲۷ مسابقات جهانی کم‌توانان ذهنی در ۱۵ رشته در کشور مصر برگزار خواهد شد و باید از هم اکنون روی برخی از این رشته‌ها خصوصا رشته‌هایی که المپیکی هستند، مانند تنیس روی میز، شنا و دوومیدانی تمرکز داشته باشیم. 

جلیل کوهپایه‌زاده، امروز (۲۶ مهر) در مجمع سالیانه هیات جانبازان و توان یابان استان کرمانشاه، با اشاره به فعال بودن هشت رشته پارالمپیکی در این فدراسیون، اظهارکرد: بزودی یکی دو رشته دیگر نیز به این رشته‌ها اضافه خواهد شد. 

وی افزود: علاوه بر رشته‌های پارالمپیکی، نسبت به دیگر رشته‌های غیرپارالمپیکی مانند فوتبال هفت نفره نیز توجه داریم، چرا که به عنوان یک ورزش مفرح علاقمندان زیادی دارند.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان تصریح کرد: بزودی تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان به مسابقات جهانی اسپانیا اعزام خواهد شد که کرمانشاه به عنوان یکی از قطب‌های این رشته نمایندگانی در تیم ملی خواهد داشت. 

وی در ادامه به مهمترین رویکردهای فدراسیون برای چهارسال  آینده اشاره کرد و گفت: یکی از رویکردهای اصلی ما توجه به ورزش بانوان است. 

کوهپایه‌زاده با بیان اینکه در مسابقات پارالمپیک پاریس حدود چهار هزار شرکت کننده حضور داشتند که نیمی از آنها بانوان بودند، افزود: از مجموع کاروان ۶۴ نفره اعزامی کشورمان به این مسابقات تنها حدود ۲۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دادند که نسبت به میانگین آمار بانوان شرکت کننده در این رقابت‌ها کمتر بود. 

وی ادامه داد: ما در این مسابقات هشت بانوی ورزشکار داشتیم که پنج نفر از آنها مدال‌آوری کردند که نشان می‌دهد بانوان علیرغم اینکه تعداد کمی اعزام شدند، اما بسیار خوب نتیجه گرفتند. برخی از بانوان نیز با وجود اینکه مدال نگرفتند، اما توانستند رکوردهای آسیایی رشته خود را جابجا کنند. 

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان تصریح کرد: یکی دیگر از بخش‌هایی که طی سالهای گذشته روی آن چندان کار نشده و در رویکرد ما قرار گرفته، بحث کم توانان‌ذهنی و یا همان ورزشکاران با نیازهای ویژه است. 

وی یادآورشد: در کشور حدود دو میلیون نفر کم‌توان ذهنی داریم که تاکنون بخش بسیار اندکی از آنها به ورزش ورود کرده‌اند که باید آنها را شناسایی و در مسیر قهرمانی قرار دهیم. 

کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: سال ۲۰۲۷ مسابقات جهانی کم توانان ذهنی در ۱۵ رشته در کشور مصر برگزار خواهد شد که فرصت خوبی است که از هم‌اکنون روی برخی از این رشته‌ها خصوصا رشته‌هایی که المپیکی هستند، مانند تنیس روی میز، شنا و دوومیدانی تمرکز داشته باشیم. 

وی در ادامه یکی دیگر از رویکردهای این فدراسیون را توجه به توسعه رشته‌ها عنوان کرد و گفت: مچ‌اندازی، شمشیربازی، سنگنوردی و کوهنوردی، سه گانه، دارت و بازی‌های الکترونیکی از جمله رشته‌های جدید و یا درحال راه اندازی در این فدراسیون هستند. 

رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان در ادامه از رویکرد برگزاری کلاس‌های داوری و مربیگری به شکل منطقه‌ای به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های فدراسیون نام برد و گفت: با توجه به مشکلاتی که علاقمندان به شرکت در این دوره‌ها برای تردد به تهران داشتند و هزینه‌های بالایی که صرف می‌کردند، برگزاری این کلاس‌ها را به شکل منطقه‌ای در دستور کار قرار دادیم. 

وی در ادامه از هیات استان کرمانشاه خواست تا ارتباط بیشتری با دانشگاه‌های استان خصوصا دانشگاه علوم پزشکی به واسطه بحث‌های روانشناسی، تغذیه و توانبخشی برای ورزشکاران زیرمجموعه خود بگیرد. 

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072620300
  • خبرنگار : 50184