جاده متروکه معروف به« جاده مرگ» در کهگیلویه!

در سال‌های گذشته بارها شنیدیم که مسئولان راهداری به دنبال حذف پیچ های خطرناک و نقاط حادثه‌خیز جاده دهدشت به قلعه رییسی- دیشموک هستند و برای حذف این پیچ ها اعتباراتی را هم گذاشتند.

اما برخی نقاط حادثه خیز، پیچ های تند، شیب تند و نبود علایم، تابلوها و گاردریل از جمله یک پیچ در این محور ارتباطی که این روزها به پیچ مرگ معروف شده این جاده متروکه و قدیمی را به «جاده مرگ» معروف کرده است. این پیچ خطرناک که در مسیر قلعه رئیسی به دهدشت و در محدوده روستای «پاتاوه» دهستان جاورده بخش چاروسا واقع شده است تاکنون بیش از ۱۰ تصادف منجر به فوت در آن رخ داد.

این پیچ خطرناک که در یکی دو ماه گذشته حوادث بسیار خطرناکی را رقم زد، یک جوان دانش آموز را به کام مرگ کشاند، این پیچ که در روستای پاتاوه قرار دارد ابتدا بزرگترین تصادف را در سال‌های ۸۶ و ۸۷ رقم زد که سه معلم که از دهدشت به سمت قلعه رئیسی بودند در این پیچ تصادف می کنند و هر سه نفر در دم فوت کردند.

در سال‌های اخیر تصادف یک نیسان و فوت اهالی یک خانواده نیز در همین پیچ یکی دیگر از حوادث ناگوار بخش چاروسا بود.اما در دو ماه گذشته تصادف یک نوجوان در همین پیچ سبب شد تا این نوجوان در بیمارستان امام خمینی دهدشت در کما باشد.

این پایان پیچ مرگ نبود تا اینکه در روزهای اخیر تصادف یک دانش آموز دیگر در این قسمت سبب شد فوت او شد و یکی دیگر از این سرنشینان که دانش آموز بود همچنان در بیمارستان بستری است. علاوه براین روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ در پی وقوع تصادفی دیگر یک جوان جان خود را از دست داد .

یکی از اهالی بخش چاروسا در خصوص جاده دهدشت به قلعه رئیسی گفت: از مسئولان به خصوص استاندار محترم انتظار داریم از این جاده ناایمن بازدید کنند و تدابیر لازم را برای رفع مشکلات و نقاط حادثه خیز این جاده بیندیشند.

وی افزود: چند دهستان، دو شهر و چندین روستا برای تردد از جاده دهدشت به قلعه رئیسی -دیشموک استفاده می کنند و وضعیت ناایمن و نقاط حادثه خیز این جاده به تراژدی غمناک تبدیل شده‌است.

یکی دیگر از اهالی عنوان کرد: چرا مردم منطقه چاروسا باید هر چند مدتی شاهد جان دادن عزیزان خود در این محور ناایمن باشند؟ چند نفر دیگر باید جان دهد تا مسئولان فکری برای این جاده کنند؟

وی اظهار کرد: چرا اگر ترک فعل یا سهل انگاری در رفع مشکلات این جاده است مسئولان چاره اندیشی نمی‌کنند و دستگاه‌های نظارتی ورود نمی کنند.

یکی دیگر از اهالی بخش چاروسا تاکید کرد: مطالبه عموم مردم بخش چاروسا رفع نقاط حادثه خیز محور دهدشت به قلعه رئیسی، اصلاح پیچ ها و شیب تند در برخی نقاط و کم عرض بودن جاده است.

وی تصریح کرد: در این جاده هم جان ها از بین می رود و هم مال مردم، بنابراین از مسئولان انتظار داریم فکری اساسی برای این جاده کنند.

«اسلام آریاپناه»، رئیس اداره راهداری شهرستان کهگیلویه در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: محور دهدشت به قلعه رئیسی مشخصات راه روستایی دارد که باید این جاده ارتقا و حریم و مشخصات آن تغییر کند. 

وی افزود: علاوه بر بخش دشمن زیاری و ترددهای دیگر، بیش از ۵۰ هزار نفر تنها در بخش‌های چاروسا و دیشموک از این جاده استفاده می‌کنند که نیاز است این جاده ارتقا داده شود.

آریا پناه در خصوص ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز این جاده تصریح کرد: برای ایمن سازی جاده نیاز به اعتبار داریم در حالی که اعتبار برای برخی جاده‌ها گذاشته می‌شود اما تخصیص کم داده می‌شود. 

وی ادامه داد: نقطه حادثه خیز منطقه «پاتاوه» دهستان «جاورده» ظرف یک هفته آینده رفع خواهد شد اما مشکلات این جاده با این مسائل رفع نمی‌شود و نیاز به توجه ویژه دارد.

سرهنگ حسن دانایار، رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: جاده «دهدشت قلعه رئیسی به دیشموک» جاده قدیمی و متروکه است و باید توسعه پیدا کند.

وی افزود: با توجه به حوزه جمعیتی و چندین شهر و روستا در این مسیر این جاده قابلیت تردد با این وضعیت و ظرفیت خودرو را ندارد و باید هرچه سریع‌تر نسبت به توسعه آن اقدام شود.

دانایار تصریح کرد: باید نقاط حادثه خیز پیچ‌ها و شیب های تند این جاده رفع شوند و در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد تا مشکل آن حل شود و مردم بیش از این دچار خسارت نشوند.

«حمید رضا پیمانجو»، مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: جاده «دهدشت به قلعه رئیسی - دیشموک» از جمله جاده‌هایی است که نیاز به اصلاح و توسعه دارد. 

پیمانجو تاکید کرد: جاده «دهدشت به قلعه رئیسی - دیشموک» ایرادات و مشکلات زیادی دارد که نیازمند ارتقا است و باید تعریض شود اما برای این منظور نیاز به اعتبار داریم.

وی ادامه داد: این جاده ظرفیت این حجم از ترافیک را ندارد و تعداد وسیله نقلیه و جمعیتی که از این جاده استفاده می‌کنند افزایش یافته بنابراین باید ارتقا پیدا کند و این در حالی است که ساخت جاده در حوزه کاری ما نیست.

مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پروژه به عنوان «پل بریم- چرام- دهدشت- قلعه رئیسی- دیشموک - صیدون» تعریف شده و اعتبار سالانه دارد که برای سال ۱۴۰۳ این پروژه ۱۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافته اما ساخت جاده جدید و اجرای این پروژه با راه و شهرسازی است.

پیمانجو بیان کرد: اکیپ‌های راهداری برای خاکریزی، اصلاح پیچ‌ها، نصب تابلو و علائم، روشنایی در نقاط نیازمند، نصب نیوجرسی و گاردریل اعزام و اقداماتی کوتاه مدت انجام خواهند داد البته تا زمانی که مسیر جاده فعلی است شاهد حوادث و تصادفات خواهیم بود.

گفتنی است که جاده ارتباطی دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه به قلعه رئیسی، مرکز بخش چاروسا حدود ۸۰ کیلومتر است که این جاده به علت پیچ های تند، شیب تند و عرض کم سالانه و شاید بتوان گفت هر هفته شاهد تصادفات زیاد جرحی، خسارتی و به خصوص فوتی در این جاده که به «جاده مرگ» معروف است، هستیم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403072620269
  • خبرنگار :