تلاش برای هم‌سطح کردن دیپلماسی و میدان

جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات بین‌المللی یعنی بند ۵۱ منشور سازمان ملل به این اقدام رژیم‌صهیونیستی پاسخ داد. به همین دلیل اگر اسرائیل بخواهد دوباره پاسخ بدهد، احتمال منطقه‌ای‌شدن جنگ وجود دارد.

به گزارش ایسنا، سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در سرمقاله جام جم نوشت:

سفرهای آقای عراقچی برای همفکری و هم‌اندیشی با دولت‌های منطقه برای چند هدف است، هدف اول این‌که احتمال ماجراجویی و جنایت رژیم‌صهیونیستی علیه کشور ما مطرح است و آقای عراقچی در سفری ادواری به‌خصوص به کشورهای پیرامون ما مطرح می‌کند که جمهوری اسلامی ایران خواهان ادامه جنگ نیست.

 این در حالی است که رژیم‌صهیونیستی به خاک ما تجاوز و مهمان ما را در ایران شهید کرد. جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات بین‌المللی یعنی بند ۵۱ منشور سازمان ملل به این اقدام رژیم‌صهیونیستی پاسخ داد. به همین دلیل اگر اسرائیل بخواهد دوباره پاسخ بدهد، احتمال منطقه‌ای‌شدن جنگ وجود دارد.در این شرایط چند مساله پیچیده وجود دارد، اول این‌که در اکثر کشورهای پیرامون ما پایگاه‌های آمریکایی وجود دارد، مخصوصا کشورهای حوزه جنوب خلیج‌فارس که به شکل زمینی، هوایی و دریایی همیشه در خدمت آمریکا هستند و جرأت هم ندارند به آمریکایی‌ها چیزی بگویند. 
آقای عراقچی در سفر به کشورهای منطقه گفته ما خواهان توسعه جنگ و حتی درگیری با آمریکا نیستیم؛ درواقع مشکل ما با رژیم‌صهیونیستی ایدئولوژیکی و راهبردی است. وی به کشورهای منطقه گفته ما از شما می‌خواهیم که اگر جنگ منطقه‌ای شد و بنیامین نتانیاهو خواست پای آمریکا را به صحنه بکشد، اجازه ندهید از پایگاه‌های آمریکا در خاک، آسمان و آب‌های سرزمینی شما اقدامی علیه ما صورت بگیرد.علاوه براین، ازاین کشورها خواسته شده تاآسمان‌شان رادراختیارهواپیماهای رژیم‌صهیونیستی نیز قرار ندهند. 
از طرفی باید تصریح داشت که مساله دیگر محور مقاومت، شرایط غزه، لبنان و شهادت سیدحسن نصرا...و دیگر فرماندهان حزب‌ا... است و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به بیروت، دمشق، ریاض و دوحه تأکید کرد که اولا ما به دنبال آتش‌بس هستیم و بعد از آن باید برای این مساله راه‌حل سیاسی پیدا کنیم. آتش‌بس نیز فقط مخصوص لبنان نیست، چون اساسا این همه خسارت و هزینه‌ای که لبنان و حزب‌ا...  داده به‌دلیل مساله غزه است‌؛ بنابراین نباید برقراری آتش‌بس فقط به لبنان محدود شود. درواقع در فلسطین و لبنان باید آتش‌بس برقرار شود. ما با هر کشوری رابطه حسنه داریم. در این بین روابط دوگانه نیز مطرح است؛ از دیدار وزیر خارجه کشورمان با آقای بن‌سلمان که در آن صحبت‌های مهمی مطرح شد گرفته تا دیدار با امیر قطر و وزیر خارجه عمان. بنابراین سفرهای آقای عراقچی لازم بود تا ما بتوانیم سطح دیپلماسی را به سطح میدان برسانیم.
ازطرفی باید این را نیز تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران باید دیدگاه‌های خود را صریح و شفاف مطرح کند و سخنان طرف‌های مقابل را نیز بشنود. در این بین مقامات این کشورها نیز می‌گویند با جنگ منطقه‌ای و ماجراجویی‌های رژیم اسرائیل مخالف هستند.
نکته دیگر این است که اقتصاد بیشتر کشورهای منطقه تک‌محصولی است و در این شرایط اگر بحرانی ایجاد و تنگه هرمز و باب‌المندب بسته شود، همه متضرر می‌شوند و در این بین تنها رژیم اسرائیل است که می‌خواهد همه را با خود غرق کند.
 

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403072620173
  • خبرنگار :