صادرات بیش از ۲۲۹ میلیون دلار کالا از گمرکات کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ۵۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۲۹ میلیون دلار در ۶ ماهه نخست سال جاری از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

 بختیار خلیقی امروز پنجشنبه (۲۶ مهر)در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان کردستان اظهار داشت: ۱۹۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیون دلار در نیمه نخست سال جاری از گمرک سیرانبند بانه صادر شده که این میزان از لحاظ وزنی ۳۶ درصد و از نظر ارزشی هم ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.

به گفته وی، میزان صادرات انجام شده از گمرک سنندج هم در این مدت ۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیون دلار بود که این میزان نسبت به ۶ماهه نخست سال گذشته از حیث وزنی ۱۱۸ درصد و از نظر ارزشی هم ۱۳۶ درصد رشد یافت.

وی افزود: ۳۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۸ میلیون دلار از گمرک باشماق مریوان در این مدت به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با نیمه نخست سال قبل، از نظر وزنی ۱۶ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۳ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان همچنین با اشاره به اینکه ۶۱ درصد صادرات استان مربوط به گمرک باشماق است، بیان کرد: ۵۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۲۹ میلیون دلار در ۶ماهه نخست سال جاری از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

بختیار خلیقی ادامه داد: میزان صادرات انجام شده از گمرکات استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن از نظر وزنی یک درصد و از لحاظ ارزشی هم ۱۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان ۴۰۰ دلار بوده است.

خلیقی به سهم صادرات استان از کل صادرات کشور منتهی به ۶ماهه امسال اشاره کرد و اظهار داشت: سهم وزنی صادرات استان در مقایسه با کشور ۸۱ صدم درصد و سهم ارزشی هشت دهم درصد است.

وی افزود: میزان صادرات سایر گمرکات از گمرک‌های باشماق و سیرانبند بانه در نیمه نخست سال جاری ۱۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۷ میلیون دلاربوده است.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403072620151
  • خبرنگار :