کارگردان نمایش «رومئو ژولیت»

هیچ شوخی بدی نداریم

شهروز دل افکار که این روزها کنسرت نمایش «رومئو ژولیت» را روی صحنه می‌برد، گفت: به کار کمدی بسیار علاقه‌مندم اما هرگز دوست ندارم با شوخی‌های بد و سخیف، تماشاگرم را بخندانم.

شهروز دل افکار جزو بازیگران پرکار و فعال تئاتر است که هر از گاهی هم نمایشی را به عنوان کارگردان روی صحنه می‌برد. او نمایش‌های خود را با هنرجویان و جوانان آماتور اجرا می‌کند.

حالا هم با نمایش کمدی و موزیکال «رومئو ژولیت» در تئاتر شهر روی صحنه است.

او در گفتگو با ایسنا از تجربه‌های کارگردانی خود و علاقه‌اش به نمایش‌های کمدی گفت و تاکید کرد که همواره نظر مردم برایش اهمیت بسیاری داشته است.

دل افکار در آغاز درباره کارگردانی این اثر نمایشی گفت: در این چند ساله در کنار بازیگری، گاهی هم کارگردانی کرده‌ام. ماجرا هم از اینجا آغاز شد که روزی دوستی به من گفت تو که این همه بازی می‌کنی، باید خمس و زکات بازی‌های خودت را بدهی، به این معنا که زمینه‌ای برای معرفی بچه‌های جوان و مستعد تئاتر ایجاد کنی.

او ادامه داد: بعد از آن ماجرا، حدود ۷ سال پیش اولین نمایشم را با عنوان «شهرت» در خانه نمایش مهرگان روی صحنه آوردم که با استقبال تماشاگران رو به رو شد. در آن نمایش بچه‌های جوان و آماتور بازی می‌کردند و با اجرای آن، برکتی به زندگی‌ام آمد که تصمیم گرفتم این راه را ادامه بدهم.

دل افکار که بعد از آن نمایش «اتول سورون» را در چند سالن گوناگون و در مقاطع مختلف اجرا کرده است، ادامه داد: بعد از آن نمایش «اتول سورون» را کار کردم و نمایش دیگری را هم در تالار محراب روی صحنه بردم و بدین ترتیب خمس و زکاتم را می‌دهم. ضمن اینکه دیدن بچه‌ها روی صحنه تئاتر بسیار خوشحالم می‌کند و چه بهتر که با این شیوه به پرورش نسل آینده تئاتر ایران کمک کنیم. چراکه از نظر مادی، هیچ منفعتی ندارد و فقط هزینه‌بر است ولی حال خوبی که به آدم می‌دهد، برایم مهم است.

این بازیگر درباره انتخاب نمایشنامه «رومئو ژولیت» به عنوان یکی از آثار مشهور تراژدی جهان و اجرای آن به صورت کمدی و موزیکال توضیح داد: از دوره دانشجویی با باقر سروش، نویسنده این کار دوستی داشته‌ایم و همیشه متن‌های او را دوست داشته‌ام و در چندین نمایشنامه‌ او بازی کرده‌ام. برای اجرای این کار هم متنی از او خواستم و خودش این کار را پیشنهاد و این نمایشنامه را به صورت کمدی بازنویسی کرد.

دل افکار با اشاره به علاقه‌مندی‌اش به آثار کمدی افزود: آثار کمدی را دوست دارم بخصوص وقتی که می‌بینم مردم با دیدن کمدی، حال‌شان خوب می‌شود. البته از بازیگر آماتور، بازی کمدی گرفتن خیلی سخت است و ممکن است او در حین اجرا، وجه کمدی خود را از دست بدهد ولی خوشبختانه در بسیاری از اجراها به هدف‌مان رسیده‌ایم.

او که این روزها مشغول بازی در چند پروژه تصویری است و در این نمایش نیز به عنوان کارگردان و بازیگر مسئولیت دارد، تاکید کرد: حضور همزمان در تمام این کارها بسیار دشوار است ولی تجربه ثابت کرده باید بالا سر کارمان باشیم تا از ریل خارج نشود. برای اجرای این کار هم یک سال با بچه‌ها تمرین کردم تا آنان آمادگی حضور روی صحنه را پیدا کنند. در این سال‌ها هرگز دوره آموزشی «از ایده تا اجرا» برگزار نکرده‌ام و معتقدم با دو ماه تمرین با هنرجویان تازه‌کار، نمی‌توان نمایشی را به اجرا رساند.

دل افکار ابراز خوشنودی کرد: برایم جای خوشحالی است که ۱۲ سال پیش هنرجویی داشتم که پارسال با خودم روی صحنه بود. اینها نسل آینده بازیگران ما را می‌سازند و دوست دارم در رشد و پرورش این نسل، نقشی داشته باشم.

او با تاکید بر اینکه همواره نظر و بازخورد تماشاگران برایش اهمیت بسیاری دارد، افزود: همیشه برایم مهم است که مردم کارم را دوست داشته باشند. معتقدم هر دوره تاریخی، اقتضائات خود را دارد؛ یک دوره کمدی می‌طلبد و دوره‌ای دیگر ژانری دیگر. ما تصمیم گرفتیم در این دوره به سراغ طنز برویم ولی خیلی حساب‌شده و همه تلاش‌مان را به کار بستیم که به طرف هجو نرویم. خوشحالم که نمایش ما هیچ شوخی بدی ندارد چون اصلا دوست ندارم با شوخی‌های بد و سطح پایین، تماشاگر را بخندانم. ضمن اینکه بچه‌های گروه من خیلی جوان هستند و دوست دارم در فضا و نمایشی سالم کار کنند.

دل افکار در پایان درباره احتمال تمدید اجرای این نمایش توضیح داد: اولین نکته این است که باید ببینیم نمایش همچنان مورد استقبال قرار می‌گیرد یا نه. اگر استقبال تماشاگران ادامه داشته باشد و برنامه تئاتر شهر هم این انعطاف را داشته باشد که دوست دارم در خود تئاتر شهر به اجرای‌مان ادامه بدهیم. اگر هم چنین چیزی نشد، سالنی دیگر پیدا خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا،  کنسرت نمایش «رومئو و ژولیت» برداشتی آزاد از اثر ویلیام شکسپیر و همان حکایت تراژیک دلدادگی دو عاشق جوان است که این بار به قلم باقر سروش بازنویسی شده و در بستری از طنز و با چاشنی ترانه و موسیقی زنده روایت می‌شود.

شهروز ‌دل ‌افکار، سحر ‌عبدالملکی، رضا ‌جهانگیری، مریم ‌برومند، محمدحسین ‌معتمدی، اشکان ‌سرمد، امیرحسین ‌قلی ‌پور، محمدحسین ‌بیات، عرشیا ‌چاکرالحسینی، هومان ‌زمانی، عرفان ‌توکلی، صدف ‌خاقان، امین ‌فقیه، الهه ‌احمدزاده، مهرداد ‌حسین ‌پور، یگانه ‌اصغری، زهرا ‌بافنده، حمیدرضا ‌اصغری، حانیه ‌صفائی، علیرضا ‌ناظری، مریم ‌زندیه، لیا ‌اصغری، سارا ‌امیرعلیپور، سام ‌پاک ‌طینت، مهدی ‌حاجعلی ‌پور، سنا ‌سلطانی، حامد ‌عرب، آروین ‌قادری، سارا ‌نیک ‌بخت بازیگران این اثر نمایشی هستند.

این نمایش هر روز ساعت ۱۸ و به مدت ۸۰ دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود و اجرای آن تا ششم آبان ماه ادامه دارد.

عکس‌ها از رضا جاویدی است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403072620136
  • خبرنگار : 71342