نتایج اعتبار سنجی شرکت‌های دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

اختصاص ۲۶ درصدچک‌های برگشتی به دو شرکت دانش‌بنیان

نتایج ارزیابی یکی از شرکت های دانش بنیان در حوزه اعتبار سنجی نشان می دهد که دو شرکت دانش‌بنیان به تنهایی حدود۲۶ درصد مجموع چک‌های برگشتی زیست بوم دانش‌بنیـان را دارند و به همراه ۲۴ شرکت دیـگر در مجموع ۸۶ درصدچک‌های برگشتی را به خود اختصاص داده‌اند.

مصطفی عرب مدیر عامل این شرکت دانش بنیان حوزه اعتبار سنجی شرکت‌های دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نتایج بررسی وضعیت شرکت‌های دانش بنیان در شاخص میزان چک‌های برگشتی، گفت: نتایج بررسی ما درباره وضعیت چک‌های برگشتی شرکت‌های دانش‌بنیان در سیستم بانکی کشور به این شرح است:

تعداد شرکت‌های استعلام شده ۸ هزار و ۲۶۰ شرکت

تعداد شرکت‌های دارای چک برگشتی ۲۷۳ شرکت

مجموع مبالغ چک‌های برگشتی هزار و ۶۸۸ فقره

تعداد چک‌های برگشتی هزار و ۶۲۳ فقره

وی افزود: در این مطالعات مشخص شد دو شرکت دانش‌بنیان به تنهایی حدود۲۶ درصد مجموع چک‌های برگشتی زیست بوم دانش‌بنیـان را دارند و به همراه ۲۴ شرکت دیـگر در مجموع ۸۶ درصدچک‌های برگشتی را به خود اختصاص داده‌اند.

عرب با تاکید بر اینکه طبق آیین نامـه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان، این ابزار نزد معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد که شرکت‌های بدحساب را از لیست شرکت‌های دانش بنیان خارج کند، یادآور شد:درصورتی که معاونت علمی در این خصوص برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهد، رفتار اعتباری شرکت‌ها به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: عموم شـرکت‌های دانش بنیان، دارای چک برگشتی نیستند ولی با این وجود تنهـا ۳ درصد شـرکت‌های دانش بنیان دارای هزار و ۶۲۳ فقره چک برگشتی هستند.

وی اضافه کرد: در سال۱۴۰۱تعدادچک‌های برگشتی و شرکت‌های دارای چک برگشتی کـاهش داشته است، اما با این وجود، مجموع مبالغ چک‌های برگشتی شرکت‌های دانش بنیـان رشد ۶۰ درصدی داشته است.همچنین در حالی که شـرکت‌های با درآمـد بین ۱۰تا ۱۰۰میلیارد تومان، سال گذشته۱۵ درصد از مجموع مبالغ چک‌های برگشتی را داشته‌اند، در سال جاری این رقم به۲۷ درصـد از مجموع مبالغ چک‌های برگشتی رسیده است.

مدیر عامل این شرکت اعتبار سنجی خاطر نشان کرد: مجموع مبالغ چک‌های برگشتی اکثر شـرکت‌های دانش بنیان دارای چک برگشتی، کمتر از یک میلیارد تومان است. اما یکی از شرکت‌ها به تنهایی حدود ۲۳۰ فقره چک برگشتی به مبلغ  ۳۰۰ میلیارد تومان و شرکت دیگـری فقط یک فقره چک برگشتی به مبلغ حدود ۱۳۶ میلیارد تومان دارد که باچشم پوشی از این دوشرکت، بهبود قابل توجهی در رفتار اعتباری شرکت‌های دانش بنیان مشاهده می‌شود.

به گفته وی، شرکت مورد نظر دانش بنیان در سـال۱۳۹۹ مورد تائید قرار گرفته است. این شرکت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان (۲۳۰ فقره چک برگشتی) رفع سوء اثر نشده دارد که معادل ۱۸ درصد کل چک‌های برگشتی شرکت‌های دانش بنیان است.

عرب اضافه کرد: این شرکت نزدیک ۱۵۶میلیاردتومان از بانک‌ها وام دریافت کرده است که حدود ۱۲۶ میلیارد تومان مانده بدهی و ۱۰۴ میلیارد تومان هم دیر کرد دارد. شـرکت مذکور حدود ۶۰میلیارد تومان ضمانت نامه فعال (۷۳ فقره) نزد بانک‌های کشور دارد.

وی افزود: بررسی هم پوشانی دریافت خدمات مالی از بانک‌های کشور نشان می‌دهد  هزار و ۳۰۴ شرکت دانش بنیان نزد سیستم بانکی وام‌ و ضمانت‌نامه داشته و هیچ گونه دیرکرد وچک برگشتی نزد شرکت‌های دانش بنیان ندارند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403072620132
  • خبرنگار : 30057