فقر موتور توسعه را خاموش می‌کند

یک جامعه‌شناس گفت: مهم‌ترین پیامد فقر در هر کشوری، توقف موتور توسعه آن کشور است. وقتی سیستم اقتصادی نتواند اکثریت مردم را حمایت کند، فقر بیشتر می‌شود و طبقۀ متوسط به طبقۀ پایین ریزش می‌کند.

احسان آقابابایی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: طبق آمار بانک جهانی،به‌نظر می‌رسد که در جهان امروز فقر کاهش یافته است، یعنی در سال ۱۹۹۰میلادی حدود ۱/۰۹ میلیارد نفر در جهان درآمدشان تقریباً دو دلار در روز بود، اما این عدد در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۷۳۵ میلیون نفر در روز رسید.

وی با اشاره به اینکه اعداد بانک جهانی به‌علت در نظر نداشتن تورم، کاذب هستند، ادامه داد: حتی دو دلار هم نمی‌تواند ملاکی برای شاخص فقر باشد، چون این مقدار پول هزینۀ خرید دو عدد آب‌معدنی بیشتر نیست! اگر از مفهوم دیگری به نام «فقر چندگانه» صحبت کنیم، شاخص‌های متنوعی را می‌توان بررسی کرد.

این جامعه‌شناس با نظر به فقر چندگانه این‌گونه توضیح داد: در مفهوم یادشده، سال‌های تحصیل، مرگ‌ومیر کودکان، تغذیه، میزان دسترسی به برق، آب آشامیدنی، کفپوش خانه‌ها، سوخت پخت‌وپز و مالکیت کالای بادوام نیز بررسی می‌شود.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: وقتی متغیر فقر چندگانه را در وضعیت کنونی جهان لحاظ و اندازه‌گیری کنیم، داده‌هایی به دست می‌آید که بر اساس آن‌ باید گفت ۳.۰۹ میلیارد نفر در فقر چندگانه به سر می‌برند.

آقابابایی در تبیین داده‌های اخیر اضافه کرد: بر اساس داده‌های فقر چندگانه، می‌توان گفت که میزان تحصیلات یک جمعیت قابل‌توجهی کم و از طرفی میزان مرگ‌ومیر کودکان بسیار است. بر اساس مفهوم فقر چندگانه، وضعیت کنونی جهان اسفناک است!

عضو هیئت‌علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان سپس توضیح داد: مهم‌ترین پیامد فقر در هر کشوری، توقف موتور توسعه آن کشور است. وقتی سیستم اقتصادی نتواند اکثریت مردم را حمایت کند، فقر بیشتر می‌شود و طبقۀ متوسط به طبقۀ پایین ریزش می‌کند. در چنین وضعیتی جامعه دوقطبی می‌شود. ویژگی اصلی جامعۀ دوقطبی شکاف طبقاتی است که بروز بحران‌های امنیتی در کشور از پیامدهای آن است.

آقابابایی ادامه داد: در سطح خرد نیز می‌توان گفت که فقر به‌طور مستقیم بر روی توان بدنی مردم تأثیر می‌گذارد. فقر بدن‌ها را بی‌رمق و افراد را در زمینه مشارکت و توسعه ناتوان می‌کند. همچنین مشکلات اقتصادی به اضطراب افراد جامعه دامن می‌زند.این بدن‌هایِ بی‌رمقِ مضطرب، خون لازم را به‌منظور به‌ کار انداختن ماشین اجتماع نخواهند داشت.

وی با نظر به اینکه فقر در درجۀ اول باعث ریزش طبقۀ متوسط می‌شود و بحرانی برای این گروه است، گفت: طبقۀ پایین خودش را با مناسبات فقر وفق داده است، اما طبقۀ متوسط در کوتاه‌مدت آسیب می‌بیند و بعد به یک گروه آسیب‌دیده بزرگ تبدیل می‌شود که تأثیرات سوء بیشتری در آینده خواهد داشت. همچنین فقر اقتصادی دیگر گونه‌های فقر را گسترده‌تر می‌کند که نمونه آن فقر فرهنگی است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072620106
  • خبرنگار : 50621