مسئولین استان مرکزی به حل مشکل آلودگی هوای اراک ورود جدی پیدا کنند

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: دادگستری، استانداری و سایر دستگاه‌های مرتبط استان بایستی به موضوع آلودگی هوا ورود جدی پیدا کنند و تدبیری داشته باشند که این آلودگی را کم کرده یا به کل رفع کنند.

حجت‌الاسلام صادق رحیمی، ۲۶ مهر در آیین افتتاح و شروع به کار مجتمع‌ دادگاه‌های صلح شهرستان اراک اظهار کرد: دادگاه‌ صلح یک نهاد نوظهور در قوه قضاییه است.

وی با بیان اینکه اولین و مهمترین وظیفه قضات تلاش برای صلح و سازش است گفت: قاضی علاوه بر اینکه باید عالم بوده و به مسائل حقوقی اشرافیت داشته باشد، باید حکیم و مدبر نیز باشد و مشکلات مردم را به صورت کلی حل کند.

وی با بیان اینکه یکی از فلسفه‌های تشکیل دادگاه‌های صلح، برقراری صلح و سازش در جامعه است افزود: باید به این درک برسیم که صلح و سازش فقط کار شوراهای حل اختلاف نیست و در دادگاه‌ها نیز قضات وظیفه دارند صلح و سازش برقرار کنند.

رحیمی با تاکید بر اینکه قاضی باید دلسوز باشد و تبعات حکم را برای فرد و جامعه ببیند گفت: بعضی از احکام قضایی غیر متناسب است و حتی برخی از احکام صحیح، خودش تولید چندین پرونده می‌کند و مشکلات را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه اصل اولیه در قضاوت مبتنی بر صلح و سازش است گفت: در هر مرحله‌ای، برای صلح باید تلاش شود و در روایات متعدد پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم بر صلح و سازش تاکید شده است.

وی ادامه داد: در اجرای دادگاه‌های صلح، بعضا قضات با مشکلاتی مواجه می‌شوند و اگر شما تدبیر نکنید و به فکر پیشگیری نباشید با اطاله دادرسی مواجه می‌شوید. در قضاوتی که بر مبنای صلح و سازش باشد اختلافات قطع می‌شود ولی قضاوت اگر بر مبنای صلح و سازش نباشد اختلافات تا چندین سال ادامه دارد.

رحیمی در ادامه گفت: تفکیک قوا این نیست که مقابل هم باشیم و مستقل از هم حرکت کنیم بلکه به معناست که با هم افزایی و همکاری مشکلات مردم را حل کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی یکی از اصلی‌ترین مشکلات استان مرکزی است افزود: برای استانی که مهد مفاخر و اندیشمندان تاریخ ایران است برازنده نیست مردمش هوایی تنفس کنند که آلوده باشد.

معاون قضایی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه هوای پاک و حفظ سلامت مردم از حقوق عامه است اضافه کرد: آلودگی هوا مردم را درگیر بیماری‌های متعدد می‌کند و عمرها را کوتاه می‌کند.

وی با بیان اینکه بعضا استان مرکزی و شهر اراک رتبه اول آلودگی هوا در کشور را دارد گفت: صنعت باید باشد ولی راه‌هایی برای رفع آلودگی‌های آن وجود دارد و باید رفع شود. دادگستری و استانداری و سایر دستگاه‌های مرتبط استان بایستی به موضوع آلودگی هوا ورود جدی پیدا کنند و تدبیری داشته باشند که این آلودگی را کم یا به کل رفع کنند. شما مسئول هستید و بایستی پیگیر این مشکل باشد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403072620094
  • خبرنگار : 50598