واسلاو کلاوس: جنگ اوکراین زمانی پایان می‌یابد که آمریکا بخواهد

«واسلاو کلاوس» سیاستمدار کهنه‌کار جمهوری چک بر این باور است تا زمانی که ایالات متحده تصمیم به توقف خصومت‌ها نگرفته باشد، اوکراین و روسیه همچنان در درگیری مسلحانه باقی خواهند ماند.

به گزارش ایسنا، کلاوس که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ دومین رئیس‌جمهور جمهوری چک بود و پیش از آن هم به‌عنوان نخست‌وزیر فعالیت می‌کرد و چندین پست هم در کابینه‌ها در اختیار داشته، گفت: «پایان جنگ در اوکراین زمانی فرا خواهد رسید که هژمون در حال سقوط سیاست جهانی، بگوید که جنگ باید پایان یابد.»

کلاوس از انجام هرگونه پیش‌بینی در مورد زمان وقوع این اتفاق خودداری کرد، اما گفت انتظار دارد که اوکراین و روسیه «برای مدتی دیگر به خون و خونریزی ادامه دهند.»

این سیاستمدار چک قبلا در مورد به اصطلاح «تله توسیدید» (Thucydides Trap) که ممکن است واشنگتن را هدایت کند، ابراز نگرانی کرده بود.

این اصطلاح توسط دانشمند علوم سیاسی آمریکایی «گراهام آلیسون» برای توصیف گرایش یک قدرت بزرگ رو به زوال، برای رفتن به جنگ زمانی که جایگاه آن در راس توسط یک رقیب در حال ظهور تهدید می‌شود، ابداع شد. این عبارت از جنگ‌های تاریخی سلطه بین آتن و اسپارت آمده است. نظریه آلیسون نشان می‌دهد که ایالات متحده - هژمونی که در حال جایگزینی است - و چین احتمالا در این دهه درگیر جنگ خواهند شد.

واسلاو کلاوس همچنین در سخنرانی فوریه گذشته در مونیخ گفته بود: «به نظر می‌رسد ایالات متحده در تلاش است تا با پیچیده کردن اوضاع و افزایش هرج و مرج و بی‌ثباتی، از کنار گذاشته شدن خود جلوگیری کند.»

او با اشاره به تشدید خشونت در اروپای شرقی و غرب آسیا هشدار داد: «چنین رفتاری می‌تواند باعث درگیری در مقیاس بزرگ شود، آن هم در صورتی که برخی دیگر از بازیگران اصلی اشتباه محاسباتی استراتژیک انجام دهند.»

کلاوس گفت: «به شدت احساس می‌کنم که بقیه جهان – البته به درجاتی متفاوت – مسئول هر ۲ این جنگ‌های غم‌انگیز و رنج عظیم میلیون‌ها مرد، زن و کودک در همه طرف‌های جنگ هستند.» این دولتمرد جمهوری چک عمیقا نگران آینده تمدن غرب به طور کلی است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072620085
  • خبرنگار : 71402