ظرفیت‌های توسعه‌ رزن گامی به سوی رونق اقتصادی

شهرستان رزن با برخورداری از منابع غنی کشاورزی، معدنی و صنعتی، از پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری و افزایش اشتغال برخوردار بوده و با توجه به این امکانات و منابع متنوع خود، می‌تواند به یکی از قطب‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شود.

در حال حاضر این شهرستان با ۹۷ درصد اراضی زیر کشت آبیاری تحت فشار خود رتبه نخست تولید رازیانه در سطح کشور را به خود اختصاص داده که ظرفیت بزرگی برای کشاورزی این شهرستان محسوب می‌شود ضمن اینکه با توجه به وجود ۶۴ گلخانه فعال به مساحت بیش از ۱۲۰ هکتار، این شهرستان قابلیت‌های بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را دارد. 

وجود سردخانه‌های بالای صفر با ظرفیت ۷۶ هزار تن نه تنها به کاهش ضایعات کمک می‌کند بلکه امکان ذخیره‌سازی محصولات را نیز فراهم می‌آورد علاوه بر آن فعالیت ۴۵ واحد مرغداری فعال در شهرستان به تأمین امنیت غذایی و افزایش اشتغال کمک شایانی کرده است.

ظرفیت‌های معدنی از جمله امتیازهای این شهرستان به شمار می‌رود که در همین رابطه ذخایر غنی شهرستان رزن شامل سنگ آهک، فلدسپات، بنتونیت، مگنتیت و هماتیت، ظرفیت‌های بالایی برای توسعه صنایع معدنی و تاسیس کارخانه‌های سیمان ایجاد می‌کند.

در حال حاضر این شهرستان در تولید سیمان سفید رتبه نخست استان را دارد ضمن اینکه طرح توسعه تولید آهک صنعتی آن می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی بیش از ۲۰۰ نفر شود.

شهرک صنعتی رزن به عنوان یکی دیگر از مزیت‌ها با ۲۵ واحد صنعتی فعال و ۷۰ هکتار زمین آماده برای احداث واحدهای جدید، نشان‌دهنده پتانسیل بالای شهرستان در حوزه صنعت است این شهرک قابلیت راه‌اندازی خوشه‌های صنعتی شامل ۸۰ واحد لاستیک‌سازی و ۱۴۰واحد موزاییک‌سازی را دارد.

وجود واحد تولید بخاری‌های هوشمند هرمتیک نیز فرصتی برای ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ نفر فراهم می‌آورد و می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید کمک کند.

نزدیکی شهرستان رزن به استان‌های صنعتی و پایتخت به عنوان مزیت جغرافیایی، هزینه‌های انتقال و سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رساند. این مزیت، جذابیت شهرستان را به عنوان مقصدی برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد و به تسهیل در راه‌اندازی واحدهای صنعتی و تجاری کمک خواهد کرد.

برای دستیابی به توسعه پایدار و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود، لازم است حمایت‌های دولتی و تأمین ارز مورد نیاز پروژه‌های صنعتی و کشاورزی شهرستان ارتقا دو چندان یابد و علاوه بر آن تسهیلات بانکی بیشتری به ویژه برای راه‌اندازی گلخانه‌ها و واحدهای تبدیلی اختصاص داده شود چرا که ارائه تسهیلات بانکی می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه این حوزه داشته باشد.

برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای کشاورزان و تولیدکنندگان محلی به منظور افزایش بهره‌وری و کیفیت تولیدات نیز از دیگر مواردی بوده که برای دستیابی به توسعه پایدار و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود این منطقه ضرورت بسیاری دارد. 

شهرستان رزن از منظر منابع غنی و ظرفیت‌های فراوان، توان بالایی برای تبدیل شدن به مرکزی برای توسعه پایدار در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی دارا است.

سرمایه‌گذاری در این شهرستان نه تنها به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک خواهد کرد بلکه می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و زیرساخت‌های اجتماعی نیز منجر شود پس در برای همین در این مسیر توجه به ظرفیت‌ها و حمایت‌های لازم از سوی نهادهای دولتی و بخش خصوصی امری ضروری و حیاتی خواهد بود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072620070
  • خبرنگار : 50037