ناتو ادعای اوکراین درباره کره‌شمالی - روسیه را تایید نکرد

دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف نمی‌تواند گزارش‌های مربوط به حضور پرسنل نظامی کره شمالی در کنار نیروهای روسیه در درگیری اوکراین را تایید کند.

به گزارش ایسنا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیشتر مدعی شده بود که کره شمالی به مسکو سلاح و سرباز می‌فرستد. خبرگزاری ملی اوکراین در نشست خبری از مارک روته، دبیرکل ناتو خواسته بود تا این گونه گزارش‌ها را تأیید کند که او پاسخ داد: «من نمی‌توانم این گزارش‌ها را تأیید کنم، اما بدیهی است که نگران‌کننده هستند».

روته در ادامه گفت: آنچه که ما می‌دانیم این است که کره شمالی به تقویت تلاش‌های جنگی روسیه علیه اوکراین کمک می کند و مثلاً تعمیق همکاری نظامی بین روسیه و کره شمالی را به شدت محکوم می کنیم." و تکرار کرد که "در این مرحله نمی توان گزارش‌هایی که ذکر کردید را تایید کنیم.»

زلنسکی روز چهارشنبه به پارلمان اوکراین گفت که سرویس‌های جاسوسی این کشور تأیید کرده‌اند که کره شمالی هم سلاح و هم پرسنل به روسیه می‌دهد. وی همچنین از حامیان کی‌یف خواست تا تحریم‌های جدیدی را علیه پیونگ یانگ اعمال کنند.

موضوع سربازان کره شمالی که ظاهراً در درگیری از طرف روسیه شرکت می کنند، قبلاً توسط کره جنوبی مطرح شده بود. روزهای گذشته، کیم یونگ هیون، وزیر دفاع این کشور در یک جلسه پارلمان ادعا کرد که پیونگ یانگ می‌تواند پس از امضای معاهده امنیتی متقابل با روسیه، نیروهایی را برای جنگ برای روسیه بفرستد. او معتقد است که چنین استقرار "بسیار محتمل" است و پیشنهاد کرد که برخی از سربازان کره شمالی ممکن است قبلاً در درگیری اوکراین کشته شده باشند.

کرملین این اتهامات را رد کرده و گفته است "این به نظر یک فریبکاری دیگر است." ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که گزارش‌ها درباره اعزام داوطلبان کره‌شمالی برای جنگ علیه اوکراین «کاملاً مزخرف» است. در ماه ژوئن، روسیه و کره شمالی به اصطلاح معاهده مشارکت جامع را امضا کردند. این سند که در جریان سفر پوتین به پیونگ یانگ تصویب شد، جایگزین تعدادی از توافقات قبلی بین دو کشور است. همچنین دارای بندی برای ارائه کمک نظامی متقابل است، اما فقط در صورت حمله به یکی از طرفین.

روز دوشنبه، پوتین رسماً از دومای دولتی درخواست کرد که این معاهده را تصویب کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است که توافق جدید منعکس کننده یک "موقعیت دفاعی انحصاری" است و تنها کسانی که قصد تجاوز به روسیه یا کره شمالی را دارند می توانند به آن اعتراض کنند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072620065
  • خبرنگار : 90057