عراقچی: محروم‌کردن مردم از سفر با هواپیما چه اثری بر کاهش تنش دارد؟

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه ایران، مردم عادی را که با هواپیما به سفر می‌روند، محروم می‌کند»، گفت: حال این چه اثری می‌تواند در کاهش تنش در منطقه داشته باشد جای سوال و تاسف است.

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز چهارشنبه در راس هیاتی دیپلماتیک و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد اردن وارد امان پایتخت این کشور شد، درباره اهداف سفر خود به اردن، اظهار داشت: هدف ما از سفر به اردن در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای که از حدود ۲ هفته پیش آغاز کرده‌ایم است، در ادامه این سفر هم به مصر و پس از آن به ترکیه خواهم رفت.

عراقچی با بیان اینکه منطقه در شرایط حساسی به سر می‌برد و نگرانی مشترک میان کشورهای این منطقه برای خارج شدن اوضاع از کنترل وجود دارد، گفت: این موضوع هم به دلیل حملات و جنایاتی است که رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان مرتکب می‌شود و ما هر روز شاهد یک جنایت جدید از سوی رژیم صهیونیستی هستیم و به همین دلیل است که یک نگرانی مشترک از این وضعیت میان کشورهای منطقه وجود دارد.

آتش‌بس در لبنان خواست جدی منطقه‌ای و بین‌المللی شده است

به گزارش ایران پرس، وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در اینکه این حملات و جنایات باید متوقف شود یک عزم منطقه‌ای و جهانی وجود دارد، خوشبختانه اشتراک نظر خوبی میان ما و مقامات اردنی وجود دارد و من امروز با همتای خودم دیدار مفصل و خوبی را انجام دادم همچنین با پادشاه اردن آقای ملک عبدالله که یک دیدار بسیار خوبی را انجام دادیم و در خصوص مسائل منطقه رایزنی‌های خوبی صورت گرفت، در اینکه همه باید تلاش‌های مشترکی را در خصوص توقف جنایات و حملات رژیم صهیونیستی انجام دهیم.

عراقچی افزود: فرصتی فراهم شد و در خصوص روابط دوجانبه ایران و اردن هم صحبت‌های خوبی را انجام دادیم، باز در اینجا هم یک اراده مشترک جهت پیشبرد روابط وجود دارد که اقتضای منافع سیاسی ۲ کشور در این است که گفت‌وگوهای بیشتری را با یکدیگر داشته باشیم. قرار شد ساز و کاری جهت انجام این گفت‌وگوها میان دو طرف اندیشیده شود تا ان‌شاءالله بتوانیم روابط را در همه سطوح جلوتر ببریم.

وی گفت: در مجموع تصور می‌کنم سفر بسیار خوبی بوده و پایه‌ای برای مشورت‌های بیشتر در آینده و همکاری‌های بیشتر میان ۲ کشور به حساب می‌آید.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: اینکه باید آتش بس در لبنان برقرار شود یک خواست جدی منطقه‌ای و بین‌المللی شده است تا اینکه بشود برای آوارگان آن کشور امدادرسانی انجام داد. امروز حدود یک و نیم میلیون نفر آواره هستند و رژیم صهیونیستی راه‌های مواصلاتی را بمباران کرده است که نشود به آن افراد امدادرسانی کرد که خود این نیز یک جنایت جنگی محسوب می‌شود.

غربی‌ها بهتر از هر کسی می‌دانند که تحریم‌ها هیچ وقت راه‌حل نبوده است

عراقچی افزود: جای تاسف است در حالی که ما و همه کشورهای منطقه در حال تلاش هستیم تا تنش در منطقه را کاهش دهیم تا از جنایاتی که در حال صورت گرفتن است جلوگیری کنیم، کشورهای اروپایی و غربی با اعمال تحریم‌های جدید در حال مدیریت افزایش تنش هستند. آن‌ها بهتر از هر کسی می‌دانند که تحریم‌ها هیچ وقت راه‌حل نبوده و هیچ وقت نتوانسته مشکلی را در روابط میان ایران و غرب حل کند بلکه بر مشکلات همیشه اضافه کرده و همواره آن‌ها بودند که پس از تحریم‌های سنگین وضع شده علیه ایران و دیدن بی‌نتیجه بودن آن مجبور به مذاکره برای مدیریت تنش شدند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های جدید غرب علیه ایران یک اقدام خصمانه محسوب می‌شود و کمکی به وضع موجود نخواهد کرد، افزود: تحریم‌های جدیدی که آمریکا و اروپا علیه ایران وضع کرده است مردم عادی را که با هواپیما به سفر می‌روند، محروم می‌کند و هدف قرار می‌دهد، حال این چه اثری می‌تواند در کاهش تنش در منطقه داشته باشد جای سوال و تاسف است.

روند تبادل پیام و انتقال دیدگاه‌ها از راه‌های مختلف همچنان وجود دارد

وزیر امور خارجه ایران در خصوص تبادل پیام میان ایران و آمریکا در شرایط حساس فعلی منطقه نیز عنوان کرد: کانال‌های تبادل پیام با آمریکایی‌ها همواره وجود داشته و الان هم وجود دارد، کانال رسمی ارتباطی میان دو طرف سفارت سوئیس در تهران است که هر زمان لازم باشد این تبادل پیام صورت می‌گیرد و البته راه‌های دیگری هم وجود دارد. در حال حاضر مواضع ما بسیار روشن است و شفاف آن را بیان کرده‌ایم و من فکر نمی‌کنم که سوءتفاهمی در مورد سیاست‌های ما وجود داشته باشد که لازم باشد از طریق پیام آنها را روشن کنیم.

عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: ارسال پیام‌ها معمولاً جهت رفع سوءتفاهم‌ها و روشن کردن موضوعات و جلوگیری از اشتباهاتی است که می‌تواند بر اثر سوء تفاهمات باشد. قبلاً هم عرض کرده‌ام که یک روندی میان ما و آمریکایی‌ها وجود داشت به نام روند مسقط که مربوط می‌شد به مذاکرات هسته‌ای و آن روند فعلاً متوقف است و طبیعی هم هست چرا که مجال و زمینه‌ای برای آن گفت‌وگوها وجود ندارد، ولی روند تبادل پیام و انتقال دیدگاه‌ها از طُرق مختلف همچنان وجود دارد و ما در صورت لزوم از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072519858
  • خبرنگار : 71038