کارگردان تئاتر مطرح کرد

«از رشت تا بوشهر»، یک روایت عاشقانه مطابق با سلیقه مخاطب

کارگردان تئاتر «از رشت تا بوشهر» گفت: داستان تئاتر حول محور یک جوان شمالی می‌چرخد که در مشهد درس می‌خواند و عاشق دختری مشهدی با علایق و گرایش‌های جنوبی می‌شود.

علیرضا وارسته در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ورود خود به عرصه هنر و تئاتر اظهار کرد: تحصیلات خود را از هنرستان هنرهای زیبای مشهد در رشته ادبیات نمایشی آغاز کردم. در این مدت به عنوان بازیگر، طراح صحنه و عوامل پشت صحنه در تئاتر فعالیت داشته‌ام، اما این اولین تجربه من به عنوان کارگردان بود. 

وی در ادامه به تشریح جزئیات اولین تجربه کاری خود پرداخت و افزود: اولین تئاتر که کارگردانی کردم تئاتری با عنوان «از رشت تا بوشهر» است که نمایش آن از اول مهر آغاز شده و هم اکنون روی صحنه است.

استقبال مخاطب مشهدی از نمایش مونولوگ و موزیکال

این هنرمند تئاتر عنوان کرد: ایده اولیه‌ این تئاتر در واقع از یک کنجکاوی شخصی شکل گرفت. مشاهده کردم که در تئاتر مشهد نمایش‌هایی با تم عاشقانه و احساسی، به‌ویژه در میان جوانان با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند.

وارسته گفت: با وجود اینکه اصالتا گیلکی هستم اما ۱۶ سال است در مشهد زندگی می‌کنم و طبق تجربه می‌دانم  سلیقه مخاطب مشهدی نمایش‌های مونولوگ و موزیکال است. از طرفی، تماشاگران مشهدی به دلایلی که ریشه در فرهنگ و نمادهای شهری دارند، به نمایش‌هایی که موسیقی در آن نقش پررنگ‌تری دارد، تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

وی اضافه کرد: هر چند خودم طرفدار نمایش‌هایی با سبک مونولوگ و موزیکال نیستم اما با شناختی که از مخاطب خود داشتم این نوع سبک را برای ساخت نمایش مورد استفاده قرار دادم و از اینکه توانسته‌ام رضایت تماشاگران را جلب کنم خرسندم.

رضایت مخاطب پس از ترک سالن تئاتر برایم مهم است

این کارگردان تئاتر در خصوص پیام نمایش عنوان کرد: هدف اصلی من از ساخت این تئاتر جلب رضایت مخاطب عام است، اینکه وقتی مخاطب برای تهیه بلیت بهای بالایی را پرداخت می‌کند، با رضایت سالن نمایش را ترک کند.

وی در تشریح موضوع تئاتر «از رشت تا بوشهر» بیان کرد: این تئاتر سعی دارد که با استفاده از عناصر موسیقی و لهجه‌های مختلف از جمله لهجه شمالی و مشهدی، به بخشی از فرهنگ بومی ایران اشاره کند. داستان حول محور یک جوان شمالی می‌چرخد که در مشهد درس می‌خواند و عاشق دختری مشهدی با علایق و گرایش‌های جنوبی می‌شود. این دختر علاقه زیادی به جنوب، به‌ویژه شهر بوشهر دارد و در نهایت تصمیم می‌گیرد به آنجا سفر کند. 

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: هدف اصلی این نمایش، نشان دادن ترکیب و تضاد فرهنگی مناطق مختلف ایران و چگونگی برقراری ارتباط بین آن‌ها است.

وی گفت: در خصوص محتوا و نوآوری نمایش باید گفت که یکی از نکات برجسته این نمایش، استفاده از لهجه‌ها و گویش‌های مختلف است، چراکه معمولاً در ادبیات و تئاتر، گویش به صورت معیار و رسمی به کار می‌رود.

این هنرمند تئاتر گفت: برخلاف افرادی که استفاده از گویش و لهجه را کسر شأن می‌دانند ما سعی کردیم این لهجه‌ها را در قالب نمایش وارد کنیم تا هم اصالت فرهنگی حفظ شود و هم با مخاطب به صورت خاص در خصوص جغرافیای شمال و گویش گیلکی که به عنوان یک عنصر مهم در داستان حضور دارد ارتباط بیشتری برقرار شود.

وارسته در خصوص دومین نوآوری این تئاتر افزود: تعامل با مخاطب یکی دیگر از نوآوری‌های این نمایش است به این صورت که ما در اجرای این نمایش هر شب حضور یک مخاطب به عنوان بازیگر را داریم و در هر اجرا، یکی از تماشاگران به صورت داوطلبانه روی صحنه می‌آید و بخشی از داستان را اجرا می‌کند. این کار نه تنها تجربه‌ای جذاب برای تماشاگران خواهد بود، بلکه به تعامل بیشتر میان مخاطب و نمایش کمک می‌کند.

انتخاب بازیگر با لهجه گیلکی مهمترین چالش ساخت نمایش بود

وی ادامه داد: از مهمترین چالش‌های این نمایش انتخاب بازیگر مناسب برای نقش‌های خاصی همچون فرهاد، که باید لهجه گیلکی را به خوبی بلد باشد، می‌چرخید.

 وارسته اضافه کرد: در ابتدا قرار بود نقش مادربزرگ را مادر بزرگ خودم که اشراف به لهجه گیلکی داشت ایفا کند که با توجه به شرایط جسمانی او، مجبور شدیم برخی از تغییرات را در متن و نقش‌ها اعمال کنیم، چراکه نتوانستم برای نقش مادربزرگ، فردی را پیدا کنم که به لهجه گیلکی مسلط باشد.

وی ادامه داد: برای نقش فرهاد هم یکی از دوستان مشهدی خود را انتخاب کردم و برای آموزش لهجه یک هفته در رشت بودیم تا در شرایط قرار گیرد و بتواند بهتر ایفای نقش کند. با این حال، استقبال مخاطبان تا به امروز بسیار خوب بوده و در واقع تئاتر«از رشت تا بوشهر» توانسته رضایت بسیاری از تماشاگران را که هدف اصلی خودم بوده را جلب کند. 

این کارگردان تئاتر ادامه داد: این نمایش سه نقش اصلی دارد که شامل نقش مادربزرگ، فرهاد و مسافری که هر شب با شخصیت اصلی همراه می‌شود. البته نقش مادر بزرگ حذف شد اما نکته جذاب و جالب توجه این است که نقش مسافر همراه فرهاد هر شب توسط یکی از مخاطبان که به انتخاب خود روی سن نمایش می‌آیند اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه متن نمایشنامه در اردیبهشت ماه آماده بود اما تمرین عوامل از اواسط خرداد ماه آغاز شد و اجرای نمایش به دلیل ورود به ایام محرم و صفر به تعویق افتاد.

وارسته تصریح کرد: هم اکنون اجرای نمایش از اول مهرماه در سالن پردیس تئاتر حافظ مشهد واقع در بلوار صارمی مشهد آغاز شده و تا ۲ هفته دیگر  ادامه دارد و خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است.

این کارگردان تئاتر در خصوص کارهای آینده و پروژه‌های جدیدش بیان کرد: در حال حاضر روی پروژه‌ای جدید کار می‌کنم که احتمالاً در اردیبهشت سال آینده به روی صحنه خواهد رفت.

وی اضافه کرد: این نمایش جدید بر خلاف نمایش فعلی که دیالوگ محور است بر پایه حرکات بدن و زبان بدن است و داستان آن درباره کارمندان یک اداره است که پس از پایان کار متوجه می‌شوند دری در آن اداره وجود ندارد و نمی‌توانند از آنجا خارج شوند و داستان حول این محور ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072519822
  • خبرنگار : 50549