رئیس انجمن علمی طب سنتی خراسان رضوی پاسخ داد

کدام پزشکان اجازه طبابت در حوزه‌های تخصصی طب سنتی را دارند؟

رئیس انجمن علمی طب سنتی خراسان رضوی گفت: متخصصین دارای مدرک پی.اچ.دی تخصصی طب ایرانی و پزشکان عمومی که دوره طب سنتی مرکز ملی مهارت‌های وزارت بهداشت را گذرانده‌اند اجازه طبابت در حوزه‌های تخصصی طب سنتی را دارند.

 مسعود مختاری، ۲۵ مهر در نشست خبری «توسعه طب سنتی؛ بایدها و نبایدها» در محل سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر صرفا دو گروه پزشکان اجازه طبابت در حوزه‌های تخصصی طب سنتی را دارند. متخصصین طب ایرانی که دارای مدرک پی.اچ.دی تخصصی طب ایرانی هستند و یا پزشکان عمومی که دوره کوتاه مدت طب سنتی را در مرکز ملی مهارت‌های وزارت بهداشت گذرانده‌اند که البته محدوده فعالیت آن‌ها تفاوت دارد. 

رئیس انجمن علمی طب سنتی خراسان رضوی افزود: ما مشکلی با فعالیت‌های قانونی در حوزه‌های مرتبط مثل عطاری‌ها نداریم. اما طبق قانون عطاری‌ها صرفا مجاز به عرضه‌ گیاهان داروئی هستند و اجازه مداخلات تشخیصی- درمانی را ندارند؛ چراکه می‌تواند تهدیدکننده سلامت بیماران باشد. 

وی با اشاره به اینکه فعالیت و دریافت مجوز عطاری‌ها در حوزه وظایف دانشگاه علوم پزشکی نیست، اضافه کرد: با این وجود در صورت انجام فعالیت‌های تهدیدکننده سلامت از طریق مجاری قانونی برخورد می‌شود.

مختاری گفت: به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت موضوع و تقاضای روز افزون جامعه باید تدابیری برای نظارت بهتر و بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه اندیشیده شود. 

رئیس انجمن علمی طب سنتی خراسان رضوی  اضافه کرد: در عین حال فعالیت و ساماندهی عطاری‌های چهارچوب مدار به عنوان بخشی حائز اهمیت در زنجیره ارائه خدمات طب سنتی ضروری و غیر قابل انکار است. لذا تغییر ریل سیاست گذاری در این حوزه مورد انتظار است که امیدوارم وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در تعامل و هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط اقدامی موثر و عاجل در این خصوص داشته باشند. 

 مختاری در پاسخ به سوالی در حوزه تشخیص پزشکان متخصص طب سنتی از مداخله گران در امر درمان گفت: پزشکان مجاز به انجام فعالیتِ خصوصی، دارای پروانه فعالیت اخذ شده از نظام پزشکی بوده و ملزم به نصب در محل فعالیت هستند. از طرفی گواهی‌های معتبر دوره‌های تکمیلی نیز بایستی نصب باشد. 

وی بیان کرد: علاوه براین پزشکان طب سنتی داروهای طب رایج و سنتی را در نسخ الکترونیک و یا کاغذی دارای مهر و شماره نظام پزشکی قابل استعلام به بیمار ارائه می‌دهند.

رئیس انجمن علمی طب سنتی خراسان رضوی عنوان کرد:  در نهایت دو سامانه در اختیار هموطنانمان قرار دارد یکی سامانه اینترنتی ITMA.IR که پزشکان متخصص طب ایرانی عضو انجمن علمی طب سنتی در آن لیست شده اند و دومی سامانه‌ اینترنتی membersearch.irimc.org که مشخصات کلیه پزشکان دارای پروانه فعالیت، تصویر و آدرس‌های محل طبابت آن‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. 

وی با اشاره به فضای مشوش طب سنتی به خصوص در بستر شبکه‌های مجازی گفت: باید در خصوص حدود و ثغور قوانین و فعالیت در عرصه‌ طب سنتیِ علمی برای مردم اطلاع رسانی شفاف صورت پذیرد تا آگاهانه از مراجعه به مدعیان دروغین طب سنتی پرهیز کنند. 

مختاری تصریح کرد: سوء استفاده کنندگان از اقبال مردم به درمان‌های سنتی و مکمل و ارائه درمان‌های غیر اصولی و علمی ضمن تهدید جدی سلامت آحاد جامعه باعث سلب اعتماد طب مدرن نسبت به طب اصیل سنتی شده که نتیجه آن محرومیت از مزایای فراوان درمان‌ها و توصیه‌های پیشگیرانه طب اصیل سنتی است.

رئیس انجمن علمی طب سنتی خراسان رضوی بیان کرد: در تولید مقالات علمی طب سنتی بعد از کشورهای آمریکا، هند و چین در رتبه چهارم جهان قرار داریم  که این نشان دهنده آن است طب مکمل یا همان طب ایرانی در مسیر علمی شدن رو به حرکت است.

وی افزود: آنچه مسلم است درمان‌های مکمل و سنتی به هیچ وجه جایگزین طب مدرن نبوده، بلکه با رعایت همه‌ جوانب در کنار این طب تحت نظر متخصص مربوطه قابل استفاده است. 

مختاری بیان کرد: در این راستا از رسانه‌ها و سیاست‌گذاران نظام سلامت انتظار می‌رود که با توجه به اهمیت حوزه سلامت و تقاضاهای زیاد جامعه برای دریافت خدمات سلامت در حوزه تخصصی طب سنتی نسبت به آگاه‌سازی جامعه بیش از پیش همت گمارند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072519777
  • خبرنگار : 50549