سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد:

طب سنتی جایگزین طب مدرن نیست

سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: طب سنتی به هیچ وجه جایگزین طب مدرن نیست و ضمن پایبندی به اصول طب مدرن فعالیت می‌کند.

دکتر مسعود زحمتکش، ۲۵ مهر ماه در نشست خبری «توسعه طب سنتی؛ بایدها و نبایدها» در محل سازمان نظام پزشکی مشهد، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه طب سنتی حضور و فعالیت مداخله‌گران فاجعه‌بار است. این حیطه به قدری دچار رهاشدگی است که داد همه را درآورده است. از پزشکان فعال در عرصه طب مدرن تا پزشکان متخصص طب ایرانی، همه نسبت به این فضا نقد دارند. 

وی افزود: متاسفانه عمده فعالیت این افراد فاقد صلاحیت در فضای مجازی است و با ادعاهای دروغ و واهی افراد را به دام می‌اندازند. هر کسی ادعا کرد درمان قطعی فلان بیماری، خداحافظی با فلان درد چه مدعی طب سنتی بود چه هر طب دیگری بدانید که حقیقت ندارد. ما در طب و حوزه خدمات سلامت باید مبتنی بر شواهد علمی حرکت کنیم. 

سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد بیان کرد: آخرین دستاوردهای علمی می‌گوید درمان برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. یک دارو روی حتی دوقلوی همسان ممکن است پاسخ‌های متفاوت بدهد و لذا وقتی کسی به عنوان مثال می‌گوید خداحافظی با سرطان، درمان قطعی موی سفید و ... شک نکنید که دروغ است.

 وی با اشاره به باور غلط رایج در میان مردم که داروی گیاهی یا گیاهان دارویی بی‌ضرر هستند، گفت: دارو از هر نوعی که باشد عوارضی دارد؛ موارد بسیاری را شاهد بودیم که با توصیه دوست و آشنا و یا مداخله گران در حوزه طب سنتی، که فلان گیاه دارویی برای فلان درد خوب است یا فلان گیاه برای شادابی پوست مفید است، به کام مرگ کشیده شده‌اند.

زحمتکش اضافه کرد: بیمارانی را داشتیم که در اثر تجویز و مصرف بی‌رویه و غیرعلمی گیاهان دارویی توسط غیرپزشک کبد خود را از دست داده‌اند. لذا داروی گیاهی و گیاهان دارویی باید طبق دستور پزشک معالج دارای شماره نظام پزشکی و مجوز فعالیت از سازمان نظام پزشکی مصرف شود. 

سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اهمیت برخورد با مداخله‌گران در امر سلامت گفت: خوشبختانه جریمه‌های مداخلات در حوزه درمان کمی اصلاح شده و بازدارنده تر شده است در حال حاضر جریمه پزشک‌نماها و مداخله گران در امر درمان از ۵ میلیون به ۵۸۰ میلیون تومان برای بار اول و یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان برای بار دوم افزایش یافته است؛ که واقعا در مقایسه با صدماتی که این افراد به سلامت مردم وارد می‌کنند، زیاد نیست.

زحمتکش عنوان کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهیم که به مردم آگاهی دهند تا قربانی تبلیغات اغوا کننده در فضای مجازی نشوند. طب سنتی و داروهای مرتبط هم مثل طب مدرن دارای عوارض جانبی هستند و طب سنتی به هیچ روی جایگزین طب مدرن نیست و ضمن پایبندی به اصول طب مدرن فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه طب سنتی، قوانین موجود نیاز به اجرا و اصلاح دارند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها عدم تناسب جرم و مجازات در این زمینه است. ما نیاز داریم که کارگروه‌هایی تشکیل دهیم که با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط همکاری کنند.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه متاسفانه مشکلاتی در خصوص مجوزها و پروانه‌ها وجود دارد و مجوزهایی که برخی سازمان‌ها ارائه می‌دهند به دلیل چالش‌های قانونی با مشکلاتی مواجه شده‌اند، افزود: بعضی از این پروانه‌ها به دلایل مشکلات حقوقی و قانونی به تأخیر افتاده‌اند و این مسأله باعث محدودیت در تأسیس مراکز مجاز شده است که این وضعیت باعث می‌شود به سمت مراکز غیرمجاز برویم که تبعات جدی و خطرناکی به همراه دارد.

زحمتکش تصریح کرد: در همکاری‌های بین رشته‌ای ما باید به دنبال ایجاد کارگروه‌هایی باشیم که قوانین را تصویب کرده و از راه‌اندازی مراکز استاندارد حمایت کنند. به همین منظور، همکاران ما در انجمن علمی طب سنتی باید به تحلیل مسائل سلامت بپردازند و دیدگاه سلبی را کنار بگذارند.

وی گفت: نیاز به مستندات علمی مهم است که ما همواره مبتنی بر شواهد و مستندات علمی پیش برویم. مقالات مرتبط با طب سنتی در سطح جهانی ۴۰۰ برابر افزایش یافته است. این نشان‌دهنده توجه روزافزون به طب سنتی و ضرورت تحقیق و پژوهش در این حوزه است.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد بیان کرد: درنتیجه‌ هدف ما باید این باشد که همکاران پزشکی با توانایی‌های لازم در این زمینه، بتوانند به بهبود وضعیت سلامت جامعه کمک کنند. ما به ارتباط و اشتراک‌گذاری اطلاعات دقیق و مرتبط در این حوزه نیاز داریم. فقط با کار گروهی می‌توانیم به تغییرات موثر دست یابیم.

وی درخصوص ساماندهی وضعیت طب مکمل گفت: کارگروهی برای سامان‌دهی وضعیت طب سنتی یا مکمل تشکیل شده و جلسات آن در حال پیشرفت است. امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات بهتری باشیم، اما هنوز آماری از اقداماتی که صورت گرفته، ارائه نشده است. 

سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد اضافه کرد: دفتر مکمل دانشگاه‌ها که در همه دانشگاه‌ها موجود است، به عنوان بازوهای نظارتی عمل می‌کند. این دفتر به پیگیری و ثبت تخلفات عطاری‌ها و موارد مشابه می‌پردازد. 

زحمتکش تصریح کرد: همچنین ما یک کارگروه برای برخورد با مداخله‌گران در امر درمان داریم که تحت معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فعالیت می‌کند. جلسات این کارگروه در سازمان نظام پزشکی تشکیل می‌شود و معاونت درمان دانشگاه، سازمان نظام پزشکی و مقامات قضایی در آن حضور دارند. در این کارگروه، اختیارات قضایی به ما کمک می‌کند. 

وی گفت: گزارش‌هایی که در معاونت درمان جمع‌آوری می‌شود به این کارگروه ارجاع می‌شود و در آنجا با همکاری پلیس اماکن و معاونت درمان صحت‌سنجی می‌شود. بدون شک، موضوع سلامت در زمره وظایف حاکمیتی قرار دارد و زیر نظر وزارت بهداشت و درمان تعریف شده است. سازمان نظام پزشکی وظیفه خاصی در خصوص نظارت بر این موضوع ندارد، مگر اینکه از آن درخواست کمک شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072519732
  • خبرنگار : 50549