مدیرکل ثبت اسناد استان خبر داد

انعقاد قرارداد نقشه‌برداری رایگان برای ۳۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی راور

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به هزینه بالای تهیه نقشه اراضی گفت: برای کاهش هزینه‌های صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی، قرارداد نقشه‌برداری رایگان برای بیش از ۳۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان راور منعقد شده است.

سیدمهدی هاشمی امروز ۲۵ مهرماه در دیدار با فرماندار،  بخشداران و دهیاران شهرستان راور اظهار کرد: سند مالکیت به منزله شناسنامه اراضی و املاک است و ضرورت دارد اشخاص نسبت به هویت‌بخشی اراضی خود اقدام کنند.

وی افزود: امروز بخش عمده گرفتاری افراد که موجب پدید آمدن اختلافات و سوءاستفاده فرصت‌طلبان شده، ناشی از همین وضعیت و فاقد سند بودن بخشی از اراضی و املاک است و برای حل این معضل، صدور اسناد مالکیت همه پهنه‌های سرزمینی در دستور کار سازمان ثبت قرار گرفته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه در مسیر پیشبرد حدنگاری با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم، گفت: با توجه به اینکه در گذشته قولنامه‌های عادی در محاکم دادگستری و ادارات دولتی دارای اعتبار بود، اشخاص ضرورتی برای دریافت سند رسمی مالکیت احساس نمی‌کردند که با تصویب و لازم‌الاجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، به تدریج از این قولنامه‌ها سلب اعتبار می‌شود.

وی تصریح کرد: به موجب ماده ۱۰ قانون الزام، ظرف یک ‌سال از لازم‌الاجرا شدن قانون سامانه ساماندهی اسناد عادی راه‌اندازی می‌شود و از این تاریخ، اشخاص دو سال فرصت دارند نسبت به ثبت اسناد قولنامه‌ای و ادعاهای خود در سامانه اقدام و طی مدت دو سال از ثبت مدارک، نسبت به تنظیم سند انتقال رسمی یا طرح دعاوی قضایی یا تشکیل پرونده برای صدور سند اقدام نمایند.

هاشمی افزود: پس از گذشت این مواعد و عدم ثبت اسناد قولنامه‌ای در سامانه، هیچ ادعایی در خصوص اراضی دولتی و عمومی و نیز ادعا علیه اشخاص ثالثی که بدون اطلاع از وجود معامله معارض، سند مالکیت حدنگار دریافت کرده‌اند، قابل استماع نیست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال جاری صدور اسناد اراضی کشاورزی که نقش قابل توجهی در رونق تولیدات کشاورزی دارد، در دستور کار قرار گرفته و تمام ظرفیت‌ها را پای کار آورده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قسمت عمده هزینه‌های صدور اسناد مالکیت حدنگار مربوط به تهیه و تولید نقشه است، برای کاهش هزینه‌ها در استان کرمان برای بیش از ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قرارداد نقشه‌برداری رایگان منعقد شده  است.

هاشمی گفت: قراردادهای مزبور علاوه بر نقشه‌برداری، جمع‌آوری مستندات و تشکیل پرونده برای ارسال به ادارات ثبت اسناد را دربرمی‌گیرد و به نوعی یک یارانه غیرمستقیم به کشاورزان است که ضرورت دارد کشاورزان در مدت باقیمانده تا پایان سال، از این یارانه غیرمستقیم استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، رضا عباسی فرماندار راور نیز در این جلسه ضمن تاکید به بخشداران و دهیاران اعلام کرد: مردم از این فرصت می‌توانند استفاده کنند و بعد از تاریخ مذکور همانطور که تاکید شد هزینه‌ها به عهده افراد خواهد بود ضمن اینکه فواید این طرح بسیار زیاد است.

وی اظهار کرد: امیدواریم با استفاده درست از موقعیت پیش آمده در اجرای کاداستر، حل مشکلات ثبتی و حقوقی مردم شهرستان راور را شاهد باشیم.

عباسی افزود: درباره اجرای قانون حدنگار و صدور اسناد کاداستری باید به صورت جدی به جای تبلیغ حاکمیتی، از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات و همچنین رسانه‌ها که مورد اعتماد مردم هستند، استفاده کنیم تا بتوانیم در مسیر اعتمادسازی برای دریافت اسناد و تعویض اسناد دفترچه‌ای به کاداستری موفق شویم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403072519721
  • خبرنگار : 50187