رئیس دانشگاه تبریز:

دیپلماسی علمی نقش عمده‌ای در روابط بین ملت‌ها برای تمدن‌سازی جهانی دارد

رئیس دانشگاه تبریز گفت: دیپلماسی علمی یکی از موضوعاتی است که بخاطر اهمیتی که دارد، مورد تاکید همه‌ ما است و در تمامی جنبه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و روابط بین ملت‌ها که مقدمه‌ای بر تمدن‌سازی جهانی است، نقش عمده‌ای دارد.

 صفر نصراله‌زاده در دیدار با نصرت‌اله آقامحمدی، رئیس دفتر هماهنگی و پیگیری‌ امور نمایندگی‌های داخل کشور وزارت امورخارجه در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: علم هیچ حد و مرزی ندارد و در عین حال عامل روشنایی بخش و نزدیک‌کننده‌ انسان‌ها است.

وی دیپلماسی علمی را زمینه‌ساز دیپلماسی سیاسی دانست و افزود: ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و ایفای نقش خود در اکوسیستم موجود، این امر مهم را تحقق بخشیم و خوشبختانه دانشگاه تبریز در سال‌های اخیر خوش درخشیده و در اوج قرار دارد که با وجود اینکه براساس نظام رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی در رتبه‌های بسیار خوبی قرار داریم اما هنوز این برای ما کافی نیست و ما باید به سمت گسترش دیپلماسی و فناوری و در نهایت رسیدن به ثروت حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه تبریز در حال حاضر در رشته‌های مختلف رتبه‌های عالی جهانی را به خود اختصاص داده‌ و حرفی برای گفتن دارد، مطرح کرد: ما نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران در تو بی تاک هستیم که باید روابط خود را با دانشگاه‌های کشورهای مختلف گسترش دهیم.

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌های امضاء شده ما بین دانشگاه تبریز و دانشگاه‌های سایر کشورها، یادآوری کرد: ما تاکنون بیش از ۲۰۰ تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم که حدود ۳۰ درصد از این تعداد به نتیجه رسیده و خواسته‌ی ما از دوستان وزارت امورخارجه این است که ما را در اجرایی کردن و به نتیجه رساندن این تفاهم‌نامه‌ها همراهی کنند.

وی بیان کرد: ورود محصولات فناورانه‌ دانشگاه به زنجیره‌ی بازار جهانی، تنوع بخشی به دانشجویان بین‌المللی جذب شده به دانشگاه، ایجاد تعامل و ارتباط فعال با دانشگاه‌های کشورهای اروپایی دیگر خواسته‌های ما از وزارت امورخارجه است تا در هرچه بهتر دیده شدن دانشگاه تبریز مثمر ثمر باشد.

باید از ظرفیت اساتید و دانشجویان نخبه‌ دانشگاه‌های استفاده کنیم

رئیس دفتر هماهنگی و پیگیری‌ امور نمایندگی‌های داخل کشور وزارت امورخارجه نیز در این دیدار گفت: حوزه‌ی فعالیت‌های ما به موضوعات مختلفی چون مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی، علمی و دانشگاهی مربوط می‌شود که در این بین تاکید و تمرکز بیشتر ما برروی بخش علمی و دانشگاهی است چراکه ما معتقدیم باید از ظرفیت اساتید و دانشجویان نخبه‌ دانشگاه‌های کشورمان در مسائل تحقیقاتی و پژوهشی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شیراز و تبریز اولین دفاتر افتتاح شده‌ ما در کشور هستند که ما به خاطر سابقه تاریخی و دیرینه‌ تبریز و آذربایجان این شهر را یک ایران کوچک می‌دانیم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه‌های درجه‌ی یک کشور و منطقه است، گفت: درحال حاضر بحث ارتباطات علمی در دنیا افزایش یافته و تبادل استاد و دانشجو خیلی حائز اهمیت است و شما می‌توانید از ظرفیت‌های سفارتخانه، علاوه بر مسائل سیاسی در ارتباطات و تعاملات علمی نیز استفاده کنید.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تبریز، بحث و تبادل نظر در مورد نحوه معرفی ظرفیت‌های این پارک از طریق وزارت امور خارجه به کشورهای مختلف از دیگر برنامه‌های نصرت‌اله آقامحمدی و هیات همراه بود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403072519701
  • خبرنگار :