پخت‌ نان کامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مؤثر است

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان اصفهان تولید نان کامل را یکی از اهداف معاونت غذا و دارو برشمرد و گفت: خوراک اصلی مردم ایران، نان است و کیفیت آن بر زندگی آحاد مردم اثر می‌گذارد. تولید و گسترش نان کامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، مانند دیابت و فشارخون مؤثر است.

مرجان هادیان در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی غذا، اظهار کرد: «حقِ ‌داشتن غذا برای زندگی بهتر و آینده‌ای بهتر» شعار امسال در این روز است. سازمان غذا و دارو همه‌ساله برنامه‌هایی را برای گرامیداشت این روز پیش‌بینی و به معاونت‌های غذا و دارو نیز در سراسر کشور ابلاغ می‌کند. معرفی واحدهای برتر و پیشگام در تولید غذای سالم و ایمن یکی از این برنامه‌ها است. همچنین این روز، فرصت مناسبی به‌منظور تبلیغ انواع غذاهای سالم است که شهرداری و آموزش‌وپرورش نیز در تحقق آن اثرگذار هستند.

وی با نظر به وظیفۀ اصلی معاونت غذا و دارو یادآور شد: تأمین سلامت و ایمنی محصولات غذایی تولیدی در کارخانه‌ها و شرکت‌های تحت‌پوش، رسالت اصلی معاونت‌های غذا و دارو در سراسر کشور است. روز جهانی غذا فرصتی برای بررسی کارنامۀ معاونت غذا و دارو در طول یک سال است. با بررسی این کارنامه است که می‌توان به میزان موفقیت غذا و دارو در دست‌یابی به اهدافش پی برد.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان اصفهان تولید نان کامل را یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های معاونت غذا و داروی استان اصفهان دانست و توضیح داد: ما در اصفهان این هدف را همسو با سیاست‌های کلی کشور یا وزارت بهداشت دنبال کرده‌ایم. تولید نان کامل با شعار سال نیز همسویی دارد؛ چراکه قوت غالب یا خوراک اصلی مردم ایران «نان» است و کیفیت آن بر زندگی آحاد مردم اثر می‌گذارد. تولید و گسترش نان کامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، مانند دیابت و فشارخون مؤثر است.

چراغ‌راهنمای مواد غذایی چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

هادیان کاهش میزان قند، نمک و چربی را در فرمولاسیون تولیدات غذایی یکی دیگر از اهداف مهم معاونت غذا و دارو برشمرد و خاطرنشان کرد: ما به واحدهای تولیدی تحت‌پوشش معاونت غذا و دارو این مسئله را ابلاغ و میزان اجرای آن را نیز پایش می‌کنیم. تمامی این تولیدکنندگان موظف‌اند که با هدف تأمین بهتر سلامت مردم و پیشگیری از همان بیماری‌های غیرواگیر به این مسئله توجه اساسی و میزان شکر، قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب اشباع را کاهش بدهند.

وی در ادامه بیان کرد: عموم مردم می‌توانند با دقت به برچسب رنگی تغذیه‌ای یا چراغ‌راهنمایی که بر روی مواد غذایی دیده می‌شود، میزان قند، نمک و چربی آن‌ها را بررسی کنند. این جدول نشانگر رنگی تغذیه‌ای باید مورد توجه همه باشد؛ رنگ‌های سبز و نارنجی از تعدیل میزان قند و نمک و چربی یک مادۀ غذایی خبر می‌دهند. این اطلاعات کمک می‌کنند تا مردم بر اساس وضعیت سلامت خود مواد غذایی خود را انتخاب کنند.

مدیر ادارۀ نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان اصفهان آگاهی‌دادن به مردم را یکی دیگر از رسالت‌های معاونت غذا و دارو دانست و یادآور شد: همواره از مردم خواسته‌ایم که برچسب‌ مخصوص روی مواد غذایی را به دقت بررسی کنند. با بررسی آن می‌توان مطمئن شد که یک محصول غذایی موردتأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است یا چنین تأییدیه‌ای ندارد. باید به اعتبار تاریخ تولید و انقضای محصولات نیز همواره توجه کرد.

مواد غذایی غیراستاندارد را چگونه شناسایی کنیم؟

 موقع خرید محصولات غذایی، دقت در پروانۀ بهداشتی ساخت نیز که نشانگر تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، نباید فراموش شود. اگر سلامت مصرف‌کنندۀ محصولی با این مشخصات به‌خطر افتد و شکایتی کند، از طریق همین اطلاعات می‌توان آن را بررسی کرد.

مدیر ادارۀ نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان اصفهان گفت: اگر مردم دربارۀ شمارۀ پروانۀ مندرج بر محصولات غذایی تردیدی داشتند، می‌توانند با مراجعه به نشانی http://fdacrm.irاطمینان حاصل کنند. فقط کافی است که افراد به درج شمارۀ مجوز یا پروانۀ محصول در این سامانه اقدام کنند. اطلاعات تمامی محصولات در این سامانه ثبت و قابل‌بررسی است. اگر مجوز نداشته باشد، پیامی مبنی بر جعلی‌بودن محصول برای مصرف‌کننده ظاهر می‌شود.

وی تأکید کرد: در معاونت غذا و دارو وظیفۀ خود می‌دانیم که بر محتویات اولیۀ مواد غذایی، فرآیند تولید و محصول نهایی نظارت داشته باشیم. برای ما بسیار اهمیت دارد که مردم محصولاتی را مصرف کنند که از هر نظر ایمن و سلامت و استاندارد هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072519669
  • خبرنگار : 50666