توسعه شبکه ایستگاه‌های دیدبانی‌ برای جنگل‌های زاگرس از اولویت‌هاست

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: ایستگاه‌ها در استان‌های حاشیه زاگرس به گونه‌ای بوده که یکی از اولویت‌ها توسعه شبکه ایستگاه‌های دیدبانی‌ برای جنگل‌های بلوط و حاشیه زاگرس است.

سحر تاجبخش مسلمان امروز ۲۵ مهرماه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه موضوع جنگل‌های زاگرس یکی از مواردی است که در توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی مدنظر است، اظهار کرد: در حقیقت ایستگاه‌ها در استان‌های حاشیه زاگرس به گونه‌ای بوده که یکی از اولویت‌ها توسعه شبکه ایستگاه‌های دیدبانی‌ برای جنگل‌های بلوط و حاشیه زاگرس است.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم بر این منطقه تاثیر زیادی گذاشته است، افزود: در چهارمحال و بختیاری افزایش قابل توجه دما اتفاق افتاده که بر شرایط موجود تاثیرگذار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: لازم است برنامه‌ریزی صورت گیرد و حداقل امسال یک ایستگاه جاده‌ای در یکی از گردنه‌های استان جانمایی شود.

وی با اشاره به ایستگاه فرودگاه شهرکرد، گفت: به دلیل اینکه عرصه و اعیان مربوط به فرودگاه است باید فرودگاه نسبت به بازسازی اقدام کند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: برای نصب ایستگاه برف‌سنجی باید نامه‌ای ارسال شود تا امسال نصب دو تا سه سنسور از ایستگاه‌ها اتفاق بیفتد.

وی افزود: اگر فرسودگی در تجهیزات هواشناسی باشد از طریق منابع سازمان می‌توان فرسودگی را برطرف کرد، اما اگر فرسودگی ساختمان باشد باید از منابع استانی استفاده شود، طبق برنامه و براساس استانداردهای بین‌الملی باید توسعه ایستگاه صورت گیرد.

در این دیدار غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ۱۵۰ میلیارد مترمکعب آب از ارتفاعات زاگرس تولید می‌شود که ۱۱ میلیارد مترمکعب آن مربوط به چهارمحال و بختیاری است.

وی با اشاره به ضعیف بودن تجهیزات در استان، افزود: برخلاف تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد کمبود نیروی انسانی نیز وجود دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: محور بروجن_لردگان_ ایذه_ بندر ماهشهر و بندر امام خمینی  یکی از جاده‌های مهم ترانزیتی فلات مرکزی به جنوب کشور است که روزانه ۳۵ هزار خودروی سنگین از آن محور تردد می‌کنند، در حقیقت ارتباط فلات مرکزی با جنوب از طریق چهارمحال و بختیاری اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: باتوجه به موقعیت و شرایط استان از لحاظ بارش‌ها تجهیز رادارهای ایستگاه‌ جو بالا موردنیاز است.

حیدری بر ضرورت تجهیز مرکز پیش‌بینی هواشناسی برای گزارشات از وضعیت بارش‌ها تاکید کرد و گفت: از نظر من تجهیزات هواشناسی فرسوده هستند که لازم است به روز شوند و ایستگاه‌هایی که هزینه‌بر هستند نگهداری از آن‌ها صورت گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در چندین گردنه استان از جمله گوشنگلی و رخ ترددهای بسیاری از آنجا انجام می‌شود، لازم است ایستگاه در آنجا جانمایی شود تا به موقع اطلاع رسانی و کمک‌رسانی از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان اتفاق بیفتد، زیرا ایستگاه پیش‌بینی هواشناسی در این گردنه‌ها وجود ندارد .

وی به ضروت جانمایی ایستگاه هواشناسی در منطریه شهرکرد با توجه به استقرار جمعیت انبوهی از مردم به واسطه نهضت ملی مسکن تاکید کرد.

حیدری با بیان اینکه تنها در کوهرنگ ایستگاه برف سنجی وجود دارد، تصریح کرد: در مناطقی که بارش برف سنگین و حتی سیل اتفاق می‌افتد وجود ایستگاه برف‌سنجی و سامانه هشدار سیل ضروری و کمک‌کننده است.

وی به بازسازی ایستگاه هواشناسی فرودگاه شهرکرد و تقویت و احداث ایستگاه در چند نقطه استان اشاره و خاطرنشان کرد: معتقدیم پیشگیری کم هزینه‌تر از درمان بوده و هواشناسی یکی از حوزه‌های پیشگیری است، گرچه این اقدامات هزینه‌بر نبوده بلکه سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403072519660
  • خبرنگار :