کرملین: کی‌یف باید بفهمد سیاستی که دنبال می‌کند، بیهوده است

سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) گفت طرح صلح واقعی برای اوکراین، این است که کی‌یف متوجه بیهودگی سیاستی که دنبال می‌کند، شود.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران در مورد موضع روسیه درباره سخنرانی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پارلمان اوکراین راجع به «طرح پیروزی» اظهار داشت: «ممکن است طرح دیگری وجود داشته باشد که واقعا صلح‌آمیز باشد؛ و این به رسمیت شناختن بیهودگی سیاستی است که رژیم کی‌یف دنبال می‌کند.»

این مقام با بیان اینکه «طرح صلح» مدنظر زلنسکی ممکن است در واقع طرح آمریکایی‌ها باشد تا به موجب آن اوکراینی‌ها تا آخرین نفر به مبارزه با روسیه ادامه دهند، افزود برای دستیابی به صلح، کی‌یف باید بیدار شود و دلایلی را که منجر به درگیری شده است، درک کند.

بی‌فایده بودن هزینه‌های اروپا برای اوکراین

سخنگوی کرملین همچنین گفت مسکو امیدوار است که مقامات کشورهای اروپایی در نهایت بی‌فایده بودن هزینه کردن برای کمک به اوکراین را درک کنند.

روز دوشنبه، «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه گفت کمک نظامی فرانسه به اوکراین در سال ۲۰۲۴ از ۲ میلیارد یورو (۲.۱ میلیارد دلار) فراتر خواهد رفت، اما همانطور که در توافقنامه امنیتی دوجانبه تعهد شده بود، به ۳ میلیارد نخواهد رسید.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «ما امیدواریم که این درک از بی‌فایده بودن چنین هزینه‌هایی، با قدرت بیشتری به تعداد فزاینده‌ای از دریافت‌کنندگان صحبت‌هایمان در میان کشورهای اروپایی برسد.»

این سخنگو گفت که پتانسیل بسیاری از کشورهای اروپایی برای چنین مبالغی از کمک طراحی نشده است.

پسکوف گفت: «این بسیج فرصت‌ها برای اهداف زودگذر مغایر با منافع توسعه اقتصادی این کشورهاست. پتانسیل این کشورها برای چنین تلاش‌هایی طراحی نشده است.»

سخنگوی کرملین گفت بسیاری از کشورهای اروپایی از بابت بسیج صنایع نظامی-صنعتی خود برای کمک به اوکراین با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی در مورد صنایع تسلیحاتی فرانسه و آلمان، از هیچ کشور اروپایی نامی نبرد و نگفت که چگونه و چرا آنها برای کمک به اوکراین به تقلا افتاده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته گفت که کار در مورد تدارکات نظامی برای اوکراین ادامه دارد، در حالی که صدراعظم آلمان از بسته کمک نظامی ۱.۴ میلیارد یورویی به کی‌یف تا پایان سال ۲۰۲۴ خبر داد. با این حال پسکوف گفت مشکلاتی وجود دارد.

تمدید نشست بریکس

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز همچنین گفت، هیچ برنامه‌ای برای تمدید تاریخ اجلاس بریکس وجود ندارد و اکنون زیرساخت‌های آن برای تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان آماده است.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «کل زیرساخت این اجلاس برای علاقمندی‌های بسیار آماده شده است. نیازی به تمدید اجلاس نیست؛ نه شرکت‌کنندگان و نه برگزارکنندگان چنین فرصتی ندارند.»

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود که مسکو پیش‌بینی می‌کند تعداد زیادی از کسانی که برای این اجلاس تایید شده‌اند، حضور یابند.

پسکوف گفت: «همه چیز در سطحی ارائه خواهد شد که مطابق با چنین نشستی باشد، که در واقع رویداد اصلی این روزها در دستور کار بین‌المللی است.»

سخنگوی کرملین همچنین با اظهارنظر درباره احتمال پیوستن صربستان به بریکس گفت باید فشاری را که صربستان با آن مواجه است درک کرد، اما ابراز اطمینان کرد که این تصمیم منافع مردم صربستان را تامین خواهد کرد.

پسکوف گفت: «ما باید فشاری را که دوستان صرب ما با آن روبرو هستند، درک کنیم. ما مطمئن هستیم که صربستان از تصمیماتی که به بهترین نحو در خدمت منافع مردم صربستان است، قدردان خواهد بود. اتحادیه اروپا شرط و شروط مختلفی را برای صربستان در زمینه همکاری مطرح می‌کند.»

مشارکت قزاقستان در بریکس

سخنگوی کرملین در ادامه اشاره کرد که روسیه به موضع قزاقستان در مورد بریکس احترام می گذارد، زیرا این کشور به طور مستقل در مورد قالب مشارکت در سازمان‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌کند.

پیش از این مشاور رئیس‌جمهور قزاقستان گفته بود که قزاقستان در آینده قابل پیش‌بینی از درخواست برای بریکس خودداری خواهد کرد، از جمله با در نظر گرفتن روند چند مرحله‌ای بررسی موضوع عضویت.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «با احترام به قزاقستان... قزاقستان دوست ما، شریک استراتژیک ما، متحد ماست، ما برای روابط خود ارزش قائل هستیم. این اولین چیز است. بنابراین، البته که قزاقستان خودش تصمیم می‌گیرد  چگونه در سازمان‌های مختلف مشارکت داشته باشد.»

سخنگوی کرملین گفت بریکس انجمنی نیست که بخواهد جایگزین سازمان ملل شود.

پسکوف گفت: «برعکس، این انجمنی است که مکمل سازمان ملل است و به هیچ وجه با ماهیت جهانی سازمان ملل منافات ندارد. رئیس‌جمهور روسیه گفت که مسکو مشتاقانه منتظر ورود رئیس‌جمهور قزاقستان به کازان برای شرکت در نشست بریکس است. در هر صورت مشارکت رئیس‌جمهور قزاقستان کمک بزرگی به توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.»

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072519649
  • خبرنگار : 71402