مدیرکل پیشین راه و شهرسازی خوزستان:

احداث مسکن در کشور باید با سرعت بیشتری انجام شود

مدیرکل پیشین راه و شهرسازی خوزستان گفت: با توجه به مسائل اقتصادی و تورم، مسکن در کشور به معضل و چالش تبدیل شده است. با وجود کارهای خوب انجام‌شده اما کافی نیست و باید احداث مسکن با سرعت بیشتری انجام شود.

مسعود بیات منش امروز (۲۵ مهر) در آیین تودیع خود اظهار کرد: راه و شهرسازی استان وظایف و تکالیف گسترده‌ای پس از ادغام دو وزارتخانه به عهده گرفت. وظیفه اصلی ما توسعه و ساخت زیربنای کشور در بحث مسکن، شهرسازی و حمل و نقل است. استان خوزستان نیز با توجه به موقعیت قرارگیری در کشور و وجود مرزهای آبی و خاکی و راه‌های هوایی و ریلی، در حوزه حمل و نقل نقش اساسی دارد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: استان خوزستان با دارا بودن ۵ فرودگاه و دو بندر مبدا بار ۹۰ درصد کشور است که امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند. 

مدیرکل پیشین اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: وظیفه ایمن‌سازی حدود ۱۸ هزار کیلومتر راه در استان باعث شده که وظایف زیادی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان باشد. همچنین، تهیه طرح جامع ۸۸ شهر که در برگیرنده ۷۰ درصد جمعیت استان است، برعهده ما است.

بیات منش با اشاره به طرح‌های مسکن در سالیان اخیر، عنوان کرد: با توجه به مسائل اقتصادی و تورم، مسکن در کشور به معضل و چالش تبدیل شده است. با وجود کارهای خوب انجام شده اما کافی نیست و باید احداث مسکن با سرعت بیشتری انجام شود. متاسفانه، در سنوات اخیر ۴۲ درصد سبد هزینه خانوار به مسکن تعلق پیدا کرده که رقم بالایی است. در حالی که بر اساس نرم جهانی، این رقم نباید بیش از ۲۶ درصد باشد؛ هرچند در برنامه هفتم توسعه، برای کاهش این رقم، برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه سختترین بخش برنامه تولید مسکن حمایتی، عرضه زمین ۹۹ ساله بود، عنوان کرد: اصلی‌ترین چالش تامین زمین نیز الحاق به محدوده شهری و... بود. در این زمینه از بخش خصوصی درخواست داریم کمک کند تا با توجه به کمبود، برای تخصیص زمین به متقاضیان ثبت‌نام کننده، اقدام و کمبود مسکن جبران شود. متاسفانه تولید مسکن در سنوات اخیر به حداقل خود رسیده بود که باید جبران شود. در ساخت مسکن، هدف دهک‌های اول ‌تا سوم است و حدود ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین تامین شده است. همچنین زمین‌های جدید در اولویت الحاق به محدوده شهری است.

مدیرکل پیشین اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: باید در کنار آماده‌سازی مناسب زمین، مدرسه‌سازی در مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، پیگیری شود. یکی از مهمترین چالش‌های استان مدیریت زمین‌های ملی و دولتی است. در مسائلی از جمله اخذ سند تک برگی، شفاف‌سازی و... نیز مقداری عقب‌افتادگی داشتیم. 

بیات منش با بیان اینکه حدود ۶ و نیم درصد راه‌های کشور در استان است، گفت: بیشترین حجم پروژه‌های راهسازی در خوزستان انجام می‌شود. در این راستا، ۱۰ طرح ملی در حال اجرا است. دو کریدور جنوبی از شلمچه تا بندر چابهار و از بازرگان تا اروند، در دستور کار است. هزار و ۲۵۰ کیلومتر طول این راه‌ها است که باید ۴ خطه شوند. ۴۵۰ کیلومتر راه ساخته شده و حدود ۴۰۰ کیلومتر در حال ساخت است. ۳۸۵ کیلومتر نیز پیمان‌سپاری شده است.

وی با اشاره به عقب‌افتادگی در راه‌های استان، گفت: برای رفع کمبود در بخش راهسازی، نیاز به ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع است.

بیات منش بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد استفاده از راه‌ها مربوط به جابجایی بار است. بنابراین از کل صنایع استان درخواست می‌شود که در این حوزه ورود کنند و منابع مناسبی برای تکمیل راه‌ها تامین شود.

روح الله عمادی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز در این مراسم اظهار کرد: یک چهارم زمین‌های کشور در حوزه املاک، در خوزستان است. ۶ درصد نیروی انسانی کشور در حوزه راهداری در استان خوزستان وجود دارد و این میزان نیرو، بیش از ۱۱ درصد راه کشور را نگهداری ‌و احداث می‌کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072519644
  • خبرنگار : 50300