آغاز طرح ادغام غربالگری‌های هپاتیت‌های ویروسی در اهواز

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از آغاز طرح ادغام هپاتیت با توزیع کیت رپید تست هپاتیت C در تمام واحدهای بهداشتی حوزه غرب این شهرستان خبر داد.

امرالله مردانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انواع هپاتیت، شامل هپاتیت‌های A ،B ،C و E  است؛ یکی از شایع‌ترین علل بروز سرطان کبد در کشورهای خاورمیانه ابتلا به ویروس هپاتیت B و C است که خوشبختانه هر دو قابل درمان و پیشگیری هستند.

وی با بیان اینکه ایران متعهد به حذف هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ شده است، افزود: فقدان رویه واحد و واحدهای معین برای مراجعه و دریافت خدمات، هپاتیت B و C را در ردیف یکی از معضلات بهداشتی درمانی اولویت‌دار در کشور تعیین کرده است بنابراین دستورالعمل طرح ادغام هپاتیت در واحدهای بهداشتی به منظور ارائه خدمات پاسیو و اکتیو هپاتیت B و C در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه تهیه شد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: از امروز برنامه کشوری طرح ادغام حذف و کنترل هپاتیت‌های ویروسی شامل غربالگری گروه‌های هدف که بیماران با علائم مشکوک به هپاتیت به ویژه مبتلایان به زردی، گروه‌های پرخطر اعتیاد تزریقی و مواد محرک، افراد با رفتارهای پرخطر جنسی، کودکان کار و خیابان، مبتلایان به هپاتیت B و C و خانواده آن‌ها، بیماران تالاسمی و هموفیلی دیالیزی و افراد در معرض مواجهه شغلی اجرا می‌شود.

مردانی گفت: پس از شناسایی افراد توسط کارشناسان بهداشت، موارد رپید مثبت هپاتیت C به مرکز مشاوره هپاتیت واقع در بیمارستان ابوذر اهواز برای دریافت مشاوره و درمان رایگان ارجاع می‌شوند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403072519591
  • خبرنگار : 50225