سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

بانوان، محور سلامت خانواده محسوب می‌شوند

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه زنان به عنوان پایه‌های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه هستند، گفت: بانوان علاوه بر مدیریت سلامت اعضای خانواده، الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی هستند.

ملیحه نقدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پیشرفت جامعه در گرو سلامت خانواده‌ها و سلامت خانواده‌ها وابسته به سلامت بانوان است. به همین دلیل نقش حساس «زن» و موقعیت و جایگاه بسیار با اهمیت او در سلامت و سازندگی خانواده و جامعه، مراقبت و توجه به نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی و معنوی او نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و دقت بیشتری را می‌طلبد.

وی افزود: بطور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس‌های بزرگترها و ارائه خدمات به سالمندان را زنان خانواده به عهده دارند. همچنین سلامت تغذیه از مزرعه تا تعیین نوع و تنوع سفره غذایی خانواده نیز معمولا عرصه تصمیم‌گیری بانوان است. از این رو لازم است نگاه ویژه‌ای به «سلامت» این قشر داشته باشیم.

نقدی با اشاره به اینکه همانند چند ساله اخیر به منظور حساس سازی کل جامعه اعم از زنان، مردان، مدیران و سیاستگذاران در خصوص مهمترین الویت‌های سلامت زنان هفته پایانی مهر ماه با عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی برگزار می‌شود و هفته ملی سلامت بانوان امسال با شعار «بانوی سالم، مادر سالم، نسل سالم» نامگذاری شده است.

او تصریح کرد: هدف از این نامگذاری، فرهنگ‌سازی برای انجام مراقبت‌های دوره‌ای در جهت رسیدن به اهداف پیشگیری از بیماری‌های ناتوان‌کننده زنان و مرگ و میر زودرس آنان است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تشریح اقدامات حوزه بهداشت و سلامت در هفته ملی سلامت بانوان، افزود: زنان و همه افراد جامعه می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات سلامت در نظر گرفته شده برای آنان با توجه به نیازهای دوره سنی که در آن قرار دارند، بهره‌مند گردند.

نقدی اردوی یک روزه بانوی سالم و بانشاط جهت بانوان دانشگاه و دانشجویان واحد بین‌الملل (رویداد فرهنگی آش ایرانی - آشپزی بین‌الملل)، غربالگری سلامت روان در محل پارک بانوان و غربالگری سرطان پستان  ویژه کارکنان و اعضاء هیات علمی را از برنامه‌های پیش‌بینی شده هفته سلامت بانوان نام برد و افزود: در این هفته همچنین در مراکز جامع سلامت شهرستان‌ها کلاس‌های آموزشی در خصوص عوارض جراحی‌های زیبایی و تناسب اندام در بانوان و طب ایرانی در باروری زنان جهت عموم زنان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403072519584
  • خبرنگار : 50167