پالتیکو: طرح تروریستی‌خواندن سپاه پاسداران روی میز دولت جدید انگلیس نیست

رسانه آمریکایی نوشته انگلیس با نگرانی از پیامدهای قطع روابط دیپلماتیک لندن-تهران، تمایلی به قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی ندارد.

به گزارش ایسنا، دولت انگلیس گفته در میان نگرانی‌ها از قطع روابط دیپلماتیک میان لندن و تهران، قصد ندارد با درخواست‌ها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصطلاح «تروریستی» این کشور موافقت کند.

نشریه پالتیکو با انتشار این مطلب نوشت چهره‌های دولتی گفته‌اند «ایوت کوپر» وزیر کشور انگلیس تمایلی به این کار ندارد.

این در حالی است که حزب کارگر انگلیس پیش از رسیدن به قدرت بارها خواستار چنین اقدامی از سوی دولت محافظه‌کار شده بود.

دولت انگلیس نگران پیامدهای دیپلماتیک تروریستی نامیدن سپاه پاسداران است

سپاه پاسداران که از سوی سازمان ملل به عنوان یکی از شاخه‌های نظامی اصلی ایران به رسمیت شناخته می‌شود، طی اقدامی ضد ایرانی، از سوی آمریکا، کانادا و سوئد در فهرست موسوم به «سازمان‌های ترویستی» این کشورها قرار گرفته است.

پیشتر، پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواسته بود تروریسی نامیدن سپاه پاسداران را در دستور کار قرار دهد اما «جوزپ بورل» مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفته بود این کار بدون مبنایی قانونی امکان‌پذیر نیست و باید دادگاهی در یکی از کشورهای عضو حکمی مبنی بر انجام شدن فعالیتی تروریستی از سوی سپاه پاسدران صادر کند.

در ادامه این مطلب آمده است: چندین منابع مطلع دولتی به پالتیکو گفته‌اند که وزرای حزب کارگر در دولت به دلیل نگرانی از این که چنین اقدامی منجر به اخراج دوجانبه سفرا از سوی تهران و لندن و قطع روابط دیپلماتیک شود، با این اقدام علیه سپاه پاسداران مخالف است.

پالتیکو نوشت: سپاه پاسداران تحت حریم‌های دولت انگلیس قرار دارد و قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی، اقدامی خواهد بود که بیشتر جنبه نمادین دارد.

مقامات دولتی انگلیس می‌گویند چنین اقدامی منجر به از مسیر خارج کردن روابط دیپلماتیک میان ۲ کشور خواهد شد.

حضور «کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس و نخست‌وزیر این کشور در پارلمان انگلیس

دوراهی حزب حاکم انگلیس در اقدام علیه سپاه پاسداران

یکی از مقامات دولت انگلیس به شرط فاش نشدن هویت خود گفت که خدمات کشوری انگلیس «مدام به حزب کارگر گفته است که وقتی در جایگاه اپوزیسیون نیز این درخواست را مطرح کردند، در دوراهی قرار داشتند و ۲ دل بودند.»

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه انگلیس نیز در اظهاراتی علیه سپاه پاسداران گفت: «اعضای سپاه پاسداران تروریست نیستند. مانند روسیه، بهتر است به جای آن که تظاهر کنیم چیزی دیگری هستند، آن‌ها را برای آنچه هستند، تنبیه کنیم.»

او با نادیده گرفتن حمایت‌های دولت انگلیس از سیاست‌های اشغالگرانه و جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در منطقه که آن را در آستانه جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار قرار دادن و منجر به ثبات‌زدایی در آن شده، با ادعایی علیه نقش ایران در منطقه گفت: «در برهه‌ای که ایران چنین خطر بزرگی برای جهان ایجاد می‌کند، می‌خواهم در تهران سفارت داشته باشیم».

در ادامه این گزارش آمده است نمایندگان پارلمان انگلیس از حزب محافظه‌کار نیز در زمان نخست‌وزیری «ریشی سوناک» خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در آوریل گذشته شده بودند.

در بیانیه حزب کارگر مطرح شده بود که این حزب در دولت روش‌های تحریم‌کردن کشورهای حامی تروریسم را بررسی خواهد کرد اما هیچ پیشنهادی مطرح نشد.

حفظ روابط دیپلماتیک با ایران برای انگلیس ضروری است

مقامات دولتی انگلیس بر این باورند که به دلیل نقش انگلیس در ترغیب تهران به تنش‌زدایی در منطقه و آنچه «تعمیق درگیری میان اسرائیل و نیروهای نیابتی ایران در لبنان و غزه» تلقی شده، از هم گسستن روابط دیپلماتیک تهران و لندن بد نابه‌هنگام خواهد بود.

«صنم وکیل» مدیر برنامه غرب آسیا در اندیشکده «چتم هاوس» گفت: «اقدامات سیاسی کوتاه‌مدتی مانند این به نظر می‌رسد که واکنش‌دار و کم‌هزینه باشند اما پیامدهای بلندمدت این اقدامات باید بررسی شوند».

به گفته او «حفظ روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران در عین دشوار بودن، ضرورت دارد، چراکه برای مدیریت مجموعه‌ای از مسائلی که دولت‌های بین‌المللی در ارتباط با ایران با آن مواجهند، به آن نیاز است.»

دیدار وزیران خارجه ایران و انگلیس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک

تحریم‌ها علیه ایران پیامد چشمگیری برای آن ندارد

پالتیکو در بخش پایانی این گزارش با اشاره به این که دولت انگلیس ترجیح می‌دهد تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را افزایش دهد، نوشت «آنتونیو جیوستوزی» محقق ارشد موسسه «روسی» گفت که تحریم‌های بیشتر علیه نهادهای ایرانی، «اساسا ظاهرسازی خواهد بود،‌ به‌ویژه اگر دیگر کشورهای اروپایی این کار را نکنند.»

به گفته او، «هیچ پیامد چشمگیری در هیچ یک از این اقدامات نخواهد بود؛ سپاه پاسداران مهارت‌های پیشرفته‌ای در شکست دادن تحریم‌ها و دور زدن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به دست آورده است.»

یک سخنگوی دولت انگلیس نیز گفت: «ما و شرکای بین‌المللی‌مان به همکاری برای شناسایی تهدیدهای ایران، جلوگیری از آن و پاسخ به آن به همکاری‌ها ادامه می‌دهیم».

او با مطرح کردن اظهاراتی ضدایرانی و در دفاع از سیاست تحریم‌ها افزود: «به همین دلیل است که ما به انجام دادن اقدامات مقتدرانه و پاسخگو کردن حکومت ایران ادامه می‌دهیم. ما بیش از ۴۰۰ فرد و نهاد ایرانی، از جمله کلیت سپاه پاسداران را تحریم‌ کرده‌ایم».

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403072519502
  • خبرنگار : 71628