کودهای کشاورزی؛ سودبخش اما خطرناک!

گرچه استفاده از کودها در صنعت کشاورزی امروز امری رواج یافته و در بسیاری موقع ضرروی و مفید است اما استفاده بی‌رویه و کنترل‌نشده از آن ها می‌تواند برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها عواقبی جدی و گاهی جبران ناپذیر داشته باشد.

«محمد حسن زارعیان» مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به این که کنترل کیفیت کودهای کشاورزی، جهت اطمینان از استانداردهای مطابق با نیازهای زراعی به چندین مرحله وابسته است، گفت: در وهله اول جهت کنترل کیفیت، آزمایشات آزمایشگاهی انجام می‌شود.

وی افزود: در آزمایشگاه، کود از لحاظ محتوای عناصر غذایی مثل نیتروژن، فسفر، پتاسیم و میکروالمنت‌ها بررسی می‌شود و مشخص می‌شود که آیا کود دارای ترکیبات و نسبت‌های مورد نیاز گیاهان است یا خیر.

زارعیان مرحله دوم کنترل کیفیت کودهای کشاورزی را کنترل مواد اولیه عنوان کرد و گفت: مواد اولیه‌ای که در تولید کود استفاده می‌شوند، باید کیفیت مناسبی داشته باشند، چرا که استفاده از مواد بی‌کیفیت یا آلوده می‌تواند به محصولات نهایی آسیب برساند.

وی ضمن بیان این که مرحله سوم، کنترل فرآیند تولید است، گفت: در طول فرآیند تولید، باید پارامترهای مختلفی مانند دما، رطوبت و نسبت مواد اولیه به‌دقت کنترل شوند تا کود نهایی یکنواخت و با کیفیت بالا تولید شود.

زارعیان آزمایشات میدانی را مرحله آخر کنترل و نظارت بر کودهای کشاورزی عنوان کرد و گفت: پس از تولید، ممکن است کودها در مزارع آزمایشی به کار روند تا اثرات آن‌ها بر گیاهان و خاک ارزیابی شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در خصوص تاثیرات استفاده از کودهای بی‌کیفیت یا بیش از حد، تصریح کرد: استفاده بیش از حد کودهای کشاورزی و یا استفاده از کودهای بی‌کیفیت ممکن است ساختار طبیعی خاک را تخریب کرده و باعث کاهش ظرفیت خاک برای نگهداری مواد مغذی شود.

وی ضمن بیان این که آلودگی محیط زیست از دیگر آثار مخرب کودهای کشاورزی هستند، اظهار کرد: هنگامی که کودهای نیتروژنی یا فسفاتی به مقدار زیاد استفاده شوند، به منابع آب سطحی و زیرزمینی نفوذ می‌کنند و باعث پدیده‌ای به نام «یوتروفیکاسیون» میشود.

زارعیان گفت: اصطلاح «یوتروفیکاسیون» به پدیده افزایش بیش از حد مواد مغذی در آب اطلاق می‌شود که رخد دادن آن باعث تهدید زندگی انسان و آبزیان است.

وی تصریح کرد: برخی از کودهای شیمیایی می‌توانند گازهای گلخانه‌ای مانند نیتروس اکسید را آزاد کنند که در روند تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی موثراند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ضمن اشاره به این که استفاده بیش از حد از کود می‌تواند باعث سوختن ریشه‌ها و ایجاد مشکلاتی مانند کاهش تولید محصول، تغییر رنگ برگ‌ها و حتی از بین رفتن گیاه شود، گفت: کودهای بی‌کیفیت ممکن است حاوی عناصر سمی مانند فلزات سنگین باشند که می‌توانند در طولانی‌مدت در خاک تجمع پیدا کرده و به سلامت انسان‌ها و محیط زیست آسیب برسانند.

زارعیان در پایان اظهار کرد: با توجه به نکات ذکر شده، استفاده از کود با کیفیت و به مقدار مناسب، در راستای حفظ سلامت خاک، گیاه و محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072519414
  • خبرنگار : 50592