مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان:

دانش آموزان در تفکیک زباله نقش آفرین باشند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان، مدارس را یکی از اهداف اصلی تفکیک زباله از مبدا دانست و عنوان کرد: ۳۴۰ هزار دانش آموز داریم که اگر فقط ۲۰۰ هزار دانش آموز در طرح تفکیک زباله همکاری کنند، حجم بالایی جمع آوری خواهد شد و می توانیم بخش بزرگی از پسماندهای خشک را جدا کنیم.

شهرام توانا ۲۵ مهرماه در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه فرآیند تفکیک زباله از مبدا در دنیا و کشور ما هوشمند شده است، اظهار کرد: گیلان تنها استانی است که تمام شهرداری های آن مجهز به سکوی تفکیک زباله هستند و با همت استانداری و سازمان همیاری شهرداری ها در اختیار همه شهروندان قرار گرفته و در آینده نزدیک توسط دهیاری ها نیز راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به مزایای اپلیکیشن تفکیک زباله از مبدا تحت عنوان «بهروب»، افزود: مردم می توانند به راحتی زباله خشک تفکیک شده خود را به این سکوی اینترنتی اعلام کنند و بلافاصله پس از تحویل آن، معادل ارزش آن پول بگیرند.

مدیرعامل سازمان پسماند گیلان با بیان اینکه شهرداری ها آموزش لازم را برای راه اندازی سکوی مذکور دیده اند، عنوان کرد: بسیاری از خانوارهای شهری و روستایی تفکیک زباله خشک و تر را از مبدا انجام می دهند؛ در بسیاری از مدارس و ادارات نیز شاهد تفکیک زباله هستیم.

توانا یکی از مشکلات بر سر راه تفکیک زباله از مبدا را روش های جمع آوری سنتی زباله دانست و یادآور شد: خانه های ویلایی جای خودشان را به آپارتمان ها داده اند و لذا روش های جمع آوری سنتی دیگر جوابگو نیست؛ همچنین بسیاری از مردم به روش سنتی زباله را بیرون از خانه می گذارند و اغلب در زمان مقرر نیست. معمولا ماشین های حمل زباله تر نیز به درب خانه ها می آیند؛ این در حالی است که سکوی هوشمند بهروب کمک می کند تا زباله های خشک خیلی سریع جمع آوری شود.

وی با اشاره به دریافت زباله خشک تفکیک شده درب منزل توسط اپلیکیشن بهروب، تاکید کرد: این سکو می تواند در اختیار تمام شهروندان و روستاوندان گیلانی قرار بگیرد لذا شهرداران می بایست استفاده از بهروب را در بین مردم توسعه دهند و شهروندان هر شهر نیز می توانند اقدام به دانلود و استفاده از سکوی بهروب کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان از تولید روزانه حدود ۲۰۰۰ تن زباله در گیلان خبر داد که ۷۵ درصد آن شهری و ۲۵ درصد آن روستایی است و خاطرنشان کرد: تقریبا ۷۰ درصد زباله های تولید شده تر و حدود ۳۰ درصد خشک است.

توانا زباله های خشک را به سه بخش باارزش، کم ارزش و بی ارزش تقسیم کرد و گفت: حدود ۱۵ درصد زباله ها باارزش هستند. با توجه به تولید زباله توسط چهار طیف خانوار، اصناف، مدارس و ادارات، کاهش ۱۵ درصدی زباله معادل ۳۰۰ تن در روز است که با قیمت هر کیلو ۵۰۰۰ تومان(قطعا قیمت آن حداقل دو برابر بیشتر است)، ۱.۵ میلیارد تومان ارزش خواهد داشت.

وی مدارس را یکی از اهداف اصلی تفکیک زباله از مبدا دانست و عنوان کرد: ۵۸۰۰ مدرسه در گیلان با ۲۳ هزار و ۷۰۰ کلاس درس و ۳۴۰ هزار دانش آموز داریم. اگر فقط ۲۰۰ هزار دانش آموز در طرح تفکیک زباله همکاری کنند، حجم بالایی جمع آوری خواهد شد و می توانیم بخش بزرگی از پسماندهای خشک را جدا کنیم.

مدیرعامل سازمان پسماند گیلان با بیان اینکه جمع آوری روزانه تنها نیم کیلو زباله خشک باارزش توسط مدارس، اثرات فرهنگی و اقتصادی مثبتی دارد، تاکید کرد: این حجم از زباله در روز معادل ۱۰۰ تن است که ارزش اقتصادی آن به حدود ۵۰۰ میلیون تومان می رسد؛ در صورت مشارکت ۴۰۰۰ مدرسه در این طرح، هر مدرسه سالانه حداقل ۲۵ میلیون تومان به دست می آورد.

وی آموزش، خلاقیت و مسئولیت پذیری را سه رویکرد سازمان مدیریت پسماند گیلان در مدارس دانست و اضافه کرد: معلمان و مربیان بهداشت مدارس به ویژه در دوره ابتدایی، آموزش تفکیک از مبدا زباله را در دستور کار قرار دهند؛ همچنین در جریان انتخابات شورای مدرسه، یک شهردار انتخاب می شود، زیرا مدرسه می تواند به مثابه یک شهر کوچک باشد و دانش آموزان از هم اکنون در قبال شهرشان مسئولیت پذیری را یاد می گیرند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072519393
  • خبرنگار : 50040