رئیس کل دادگستری استان اعلام کرد

۳۰۰  زندانی استان کرمان مشمول عفو رهبری شدند

رئیس کل دادگستری کل استان کرمان گفت: در مجموع طی شش ماهه نخست امسال، تعداد ۳۰۰ نفر از محکومان زندان‌های استان پس از سیر مراحل کمیسیون عفو، مشمول عفو مقام معظم رهبری( مدظله العالی) شده‌اند .

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی امروز ۲۵ مهرماه در تشریح این خبر با اشاره به سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اظهار کرد: در استای اجرایر منویات ریاست قوه قضائیه و سیاست حبس‌زدایی، قضات استان کرمان در نیمه نخست سال جاری در مجموع بیش از ۹۰۳۱ مورد، قرار و آراء جایگزین حبس مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها صادر کردند.

وی ادامه داد: از مجموع قرارها و آراء مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در استان کرمان، ۲۸۵ مورد مربوط به آزادی مشروط، ۱۶۷۵ فقره قرار تعلیق تعقیب، ۱۶۱ مورد قرار تعویق صدور حکم، ۵۰۶ مورد تعلیق اجرای حکم و ۲۸۹۵ مورد استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس از قبیل الزام به خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، دوره مراقبت و محرومیت از حقوق اجتماعی و  ۲۵۸ مورد نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و ...  بوده است.

حمیدی افزود: پیگیری استقرار کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان رسمی قوه قضائیه به صورت کشیک در دادسراها به منظور ارزیابی ملک مورد وثیقه، راه‌اندازی ارتباط آنلاین و مکانیزه مراجع قضایی سراسر استان با ادارات ثبت اسناد و املاک استان در راستای توقیف ملک مورد وثیقه و انجام مکاتبه با رؤسا و دادستان‌های سراسر استان برای بازدید مستمر و مکرر قضات از زندان‌های تابعه برای رفع مشکلات احتمالی زندانیان برای کاهش جمعیت کیفری انجام شده است.

حمیدی با اشاره به فعالیت شوراهای حل اختلاف زندان در سطح استان کرمان گفت: در نیمه نخست امسال ۲۲۲۲ فقره پرونده برای صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ویژه زندان‌ها وارد شده که ۱۸۰۶ مورد با مصالحه خاتمه یافته و زمینه آزادی ۷۳۴ نفر فراهم شده و هشت  نفر از محکومان قصاص نفس نیز بر مبنای اقدامات سازشی شوراها از اعدام رهایی یافتند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: طی شش ماهه اول سال جاری تعداد ۱۶۷ نفر با حمایت‌های مالی ستاد دیه و تعداد ۵۴  نفر با پیگیری‌ها و حمایت مالی انجمن حمایت از زندانیان کرمان آزاد شده‌اند.

وی به برگزاری مستمر جلسات کمیسیون عفو استان نیز اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد هفت جلسه کمیسیون عفو استان تشکیل و ۲۸۶  پرونده مطرح شده که در این جلسات با  ۱۴۸ پرونده موافقت و با ۱۳۸ پرونده مخالفت شده است .

حمیدی در پایان تصریح کرد: رسیدگی به  ۷۶۴ فقره دادخواست تعدیل و تقسط مهریه و آزادی ۱۷۴  نفر از محکومان در این راستا نیز در راستای سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در استان کرمان صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403072519392
  • خبرنگار : 71154