معاون محیط زیست استان خبر داد:

فعالیت ۲ باغ وحش در فارس/ نظارت کامل بر حفظ گونه‌ها داریم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست فارس از وجود ۲ باغ وحش در استان فارس خبر داد و گفت: یکی از این باغ وحش‌ها فعال است و پروانه بهره‌برداری نهایی ندارد اما به صورت قانونی در حال فعالیت است و باغ وحش دیگر هم بازدید عمومی ندارد.

نبی‌الله مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اعلام این خبر گفت: یک باغ وحش مربوط به شیراز است که از قبل از انقلاب در باغ ملی فعال بوده است.

وی افزود: بعد از آن به دلیل توسعه شهر و افزودن جمعیت و همچنین رعایت شرایط روز جامعه، این باغ وحش به خارج از شهر منتقل شد تا بتواند شرایط مربوط به حفظ حیات وحش را رعایت کند.

مرادی در خصوص وضعیت باغ وحش شیراز گفت: باغ وحش شیراز جزو باغ وحش‌های درجه یک کشور نیست ولی بد هم نیست و به دلیل اینکه یکسری مسائل را هنوز رعایت نکرده است، هنوز پروانه بهره‌برداری نهایی را ندارد اما این بدان معنا نیست که کار این باغ وحش غیرقانونی است اما باید یکسری الزامات را رعایت کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست فارس با بیان اینکه باغ وحش شیراز باید تلاش کند تا شرایط خود را بهتر کند، گفت: البته در برهه‌هایی از زمان این باغ وحش قصوراتی داشته و حتی پرونده‌های قضایی هم برایش تشکیل شده است لذا ما پروانه بهره‌برداری نهایی را هنوز صادر نکردیم و منتظریم تا یکسری نکات را رعایت کند که آن را اعطا کنیم.

وی درباره اهمیت حضور باغ وحش‌ها نیز گفت: یکی از رسالت‌های محیط زیست حمایت از باغ وحش‌هاست چرا که کارکردهای مختلفی به خصوص در مباحث آموزشی دارند لذا هم سعی می‌کنیم از باغ وحش‌ها حمایت کرده و هم بر کار آن‌ها نظارت کرده و حتی فشار بیاوریم که الزامات فنی را رعایت کنند.

مرادی، باغ وحش دوم را باغ وحش گراش اعلام کرد و گفت: هر دو باغ وحش شیراز و هم گراش مربوط به بخش خصوصی هستند که محیط زیست بر کار آن‌ها نظارت دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست فارس بیان کرد: باغ وحش گراش از سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست مجوز فعالیت گرفته است چرا که اختیار اعطای مجوز به باغ وحش‌ها هنوز به استان‌ها تفویض نشده است زیرا در این مورد حساسیت‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مجوز باغ وحش گراش مربوط به دهه ۸۰ است، گفت: بعد از گذشت مدتی باغ وحش گراش نتوانست نکات فنی را به خوبی رعایت کند، لذا اعلام کردیم که حفظ گونه‌ها ثابت باشد و دیگر این باغ وحش توسعه نیابد و باید یکسری شرایط را رعایت کند.

مرادی با تصریح اینکه باغ وحش گراش به همین دلایل امکان بازدید عمومی ندارد، افزود: در حال پیگیری هستیم تا شرایط باغ وحش گراش بهینه شده تا عموم مردم بتوانند از آن بازدید کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست فارس در خصوص استانداردهای باغ‌ وحش‌ها نیز گفت: در باغش وحش‌ها باید جایگاه‌های حفظ حیات وحش، همچنین تغذیه آن‌ها استانداردهایی داشته باشد و همیشه باید تحت کنترل دامپزشک باشند.

وی با بیان اینکه بر باغ وحش‌ها نظارت کامل داریم، یادآور شد: حفاظت محیط زیست به صورت ماهانه از باغ وحش‌ها بازدید و لیست تمام گونه‌های موجود در باغ وحش را چک می‌کند چرا که هیچ باغ وحشی بدون هماهنگی محیط زیست نمی‌تواند گونه‌ای کم یا زیاد کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072519383
  • خبرنگار :