گلوله‌های سیاه در ساحل سیدنی؛ احتمال آلودگی و تهدید محیط زیست

ساحل «کوگی» سیدنی در استرالیا پس از آنکه صدها گلوله سیاه عجیب در خط ساحلی دیده شد تا اطلاع ثانوی بسته شده است.

به گزارش ایسنا، این توپ‌های سیاه‌رنگ بعدازظهر سه‌شنبه مشاهده شدند و مقامات محلی می‌گویند نمونه‌هایی برای آزمایش جمع‌آوری شده و شرح این مشاهدات نیز به سازمان حفاظت محیط زیست این کشور گزارش شده است.

یکی از مقامات محلی گفت توپ‌ها ممکن است «گلوله‌های قیر» باشند که در تماس نفت با زباله‌ها و آب تشکیل شده و معمولاً نتیجه نشت نفت است.

به گفته کارشناسان، در حالی که این توپ‌ها می‌توانند گلوله‌های قیر باشند اما این فعلا در حد حدس است ممکن است ماده دیگری باشند.

عکس: AAP

با این حال در هر صورت، زباله‌ها خطر بالقوه‌ای برای زندگی دریایی و مردم به همراه دارند و مقامات حق داشتند ساحل را ببندند.

گلوله‌های قیر چیست؟

گلوله‌های قیر معمولاً لکه‌های تیره و چسبناکی هستند که پس از نشت نفت در سواحل یافت می‌شوند. آنها زمانی به وجود می‌آیند که نفت با سطح اقیانوس تماس پیدا می‌کند و توسط باد و امواج، هوا می‌گیرد. این فرآیند لکه‌های نفتی را به قطعات کوچکتر تبدیل می‌کند.

گلوله‌های قیر معمولاً در اشکال و اندازه‌های مختلفی شکل می‌گیرند.

عکس: NOAA

در همین حال به گفته کارشناسان، ممکن است توپ هایی که در کوگی یافت شده‌اند گلوله‌های قیر نباشند زیرا تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند که آنها تقریبا یکنواخت و کاملا گرد هستند و این اتفاق در تشکیل توپ‌های قیر دور از ذهن است با این حال غیرممکن نیست.

به گزارش نشریه «کانورسیشن»، به گفته این کارشناسان، این توپ‌ها می‌توانند زباله های پلاستیکی باشند اما بدیهی است  باید منتظر بمانیم تا آزمایشاتی روی این اشیاء انجام شود تا بتوانیم منشا و ترکیب آنها را تعیین کنیم.

مضرات احتمالی آن چیست؟

این اشیاء هرچه که باشند، می توانند برای حیات دریایی خطری ایجاد کنند.

اگر اشیاء چسبنده یا روغنی باشند، ممکن است حیواناتی را که با آنها در تماس هستند، درگیر کنند. حیوانی که این اشیاء را خورده‌اند نیز ممکن است آسیب ببیند. هضم این توپ ها دشوار است و ممکن است برای مدت طولانی در معده حیوان بماند و از خوردن غذای دیگر جلوگیری کند.

همچنین اگر اشیاء در واقع گلوله‌های قیر باشند، برای حیوانات خطرناک است زیرا نفت می‌تواند سرطان‌زا باشد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403072519337
  • خبرنگار : 71658