رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

تولید ۸۰ هزار اصله نهال کشت بافتی در خراسان شمالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از پیش بینی تولید ۸۰ هزار اصله نهال کشت پیوندی در این استان خبر داد.

محمد محمدزاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه تولید نهال های کشت بافتی از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: صرفه جویی در مصرف آب و زمان، زودبازده بودن محصول، عاری از آفات بودن از جمله مزیت استفاده از نهال های کشت بافتی است.

وی با اشاره به تولید نهال توت در استان گفت: خراسان شمالی یکی از قطب های تولید پیله ابریشم در کشور است که زنجیره های این صنعت در استان تکمیل شده و یا در حال تکمیل شدن است.

محمدزاده افزود: یکی از این زنجیره ها ایجاد توتستان هاست که در این استان ۱۵۰ هزار اصله نهال توت تولید می شود که ۵۰ هزار اصله نهال در داخل استان استفاده و ۱۰۰ هزار نیز به سایر استان ها همچون خراسان رضوی و استان های شمالی ارسال می شود.

وی از وجود ۳۱.۳ هکتار توتستان در این استان خبر داد و بیان کرد: به‌دنبال آن هستیم تا یک باب گلخانه ۱۰۰۰ مترمربعی در استان برای تولید نهال درخت توت ایجاد کنیم که بخشی از زیرساخت‌های لازم این گلخانه ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، میزان تولید پیله ابریشم در سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است که ۲۸۷ تن و ۳۱۵ کیلوگرم از این محصول تولید شد.

۳۸۱۲ نفر از جامعه روستایی این خطه به فعالیت نوغانداری مشغول هستند. بیشترین فعالیت حرفه نوغانداری به ترتیب در شهرستان‌های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

یکی از مشکلاتی که در صنعت نوغانداری در این استان وجود دارد، این است که زنجیره‌های این صنعت تکمیل نیست. خراسان شمالی واحدهای تولیدی تبدیل پیله به نخ و رنگ‌رزی آن‌ها را ندارد.

این استان رتبه چهارم در میزان تولید و رتبه اول در بهره‌وری پیله ابریشم را در کشور به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403072519331
  • خبرنگار : 50046