معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان قم خبرداد؛

افزاش ۱۳ درصدی جابه‌جایی مسافر با ناوگان قم

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان قم گفت: در شش ماهه نخست جاری نزدیک به ۷۱ هزار سفر انجام شده است؛ همچنین حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا شده که نسبت به سال گذشته، ۱۳٫۵ درصد افزایش داشته است.

علیرضا اسدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شش ماه ابتدایی امسال، حدود ۲۴۷ هزار نسخه بارنامه صادر کردیم که نسبت به سال گذشته، ۲٫۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ همچنین در خصوص تناژ هم، حدود سه میلیون تن کالا حمل شده که نسبت به سال گذشته، حدود ۳٫۷ درصد افزایش داشته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان قم ادامه داد: در شش ماهه نخست جاری نزدیک به ۷۱ هزار سفر انجام شده است؛ همچنین حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا شده که نسبت به سال گذشته، ۱۳٫۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به راهپیمایی اربعین افزود: امسال تمام ناوگان استان را برای این موضوع بسیج کردیم همچنین هماهنگی‌هایی تحت عنوان استفاده از ناوگان خارجی برای حمل یکسره از قم به نجف انجام شد و این طرح نیز عملیاتی شد.

اسدی تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که پیش از اربعین پیش‌بینی کردیم، تمامی بلیط‌ها به صورت پیش‌فروش ارائه شدند، مسافران دیگر نیازی به مراجعه به پایانه‌ها نداشته و می‌توانستند به صورت غیرحضوری نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند؛ اطلاع‌رسانی‌های بسیار خوبی انجام شد و کمترین نارضایتی را از طرف مردم شاهد بودیم.

وی  گفت: برنامه‌های کلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم، با توجه به سیاست‌های وزارتخانه، شامل سازمان‌دهی معادن است؛ به این ترتیب که معادنی که در استان وجود دارند، باید نسبت به حمل محمولات معدنی خود تحت ضوابط بارنامه اقدام کنند؛ بنابراین معادن شناسایی و شناسنامه‌دار شده‌اند و نسبت به برقراری گشت‌های کنترل در خروجی معادن، با همکاری پلیس راه استان اقدام شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان قم اعلام کرد: بحث تناژ اضافه یکی از مسائلی است که به شدت زیرساخت‌های حمل و نقل را تخریب می‌کند، به‌طور مثال، زمانی که ۲۰ درصد تناژ کامیونی بیشتر باشد، صدمه‌ای که به جاده وارد می‌شود، حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و باعث تخریب روکش آسفالت می‌شود؛ استقرار سامانه‌های صدور بارنامه در محل‌هایی که تولید بار دارند را پیگیری می‌کنیم؛ لذا شرکت‌های حمل و نقل در خروجی شهرک‌های صنعتی مستقر شده‌اند که به آن‌ها چشمه بار گفته می‌شود.

اسدی بیان کرد: برنامه بعدی که در شش ماهه امسال پیگیری کردیم، سامان‌دهی حمل محمولات با ناوگان سبک مانند وانت‌بار و نیسان است؛ رانندگان باید حتما کارت سلامت و کارت هوشمند داشته باشند؛ لذا برای آنان کارت هوشمند و سایر مدارک لازم برای حمل کالا تهیه شده است، همچنین سال گذشته دو شرکت مختص صدور اسناد حمل برای ناوگان سبک تأسیس کردیم.

معاون حمل و نقل استان قم اعلام بار مجازی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: تمامی صاحبان کالا می‌توانند کالای خود را در سامانه الکترونیکی تعریف کنند و رانندگان می‌توانند از هر جایی به این سامانه متصل شوند و نسبت به انتخاب بار خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی این سامانه توزیع عادلانه بار میان رانندگان و شفافیت در حمل و نقل کالا است؛ ما به‌صورت مستمر سامانه اعلام بار مجازی استان، به نام بیتابار، را رصد و بهبود می‌دهیم. استان ما یکی از استان‌های برتر در رسیدگی به شکایات است.

اسدی عنوان کرد: در بحث ایمنی ترافیک، یکی از این اقدامات ما، آموزش و فرهنگ‌سازی در مدارسی است که در حاشیه راه‌ها واقع شده‌اند؛ همکاران ما مباحث ایمنی و تردد ایمن را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند، همچنین، وسایل با پیام‌های ایمنی برایشان تهیه شده است.

وی اظهار کرد: در حاشیه راه‌ها، علاوه بر فرهنگ‌سازی به بحث خط‌کشی، نصب سرعت‌گیر، آشکارسازی راه‌های عبور دانش‌آموزان نیز توجه شده است همچنین در کنار آن، تمرکز ما بر روی موتور سیکلت‌ها  از جمله تأمین کلاه ایمنی، آموزش و تغییر و تعویض چراغ‌های جلو و خطر بوده‌است.

اسدی ضمن معرفی یکی از اقدامات تحت عنوان نصب علائم برای کاهش تصادفات، بیان کرد: کنترل فنی وسایل حمل و نقل عمومی جزء برنامه‌های ما است، کلیه ناوگان ما قبل از دریافت اسناد برای حمل بار، توسط مسئولان فنی بررسی و تأیید می‌شوند.

معاون حمل و نقل استان قم در پایان اظهار کرد: در بحث حمل و نقل مسافر، تمامی تلاش ما این است که فروش بلیط به‌صورت اینترنتی انجام شود، به‌طوری که مسافران نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند و با یک سفر برنامه‌ریزی شده، کاملاً راحت باشند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403072519300
  • خبرنگار : 50989