/روز جهانی غذا/

عضو کمیسیون کشاورزی: حداقل‌ نیاز افراد به «غذا» در کشور تامین است

هر ساله در چنین روزی مصادف با ۱۶ اکتبر موضوع «غذا» مورد توجه جهانیان قرار می‌گیرد چراکه این روز به عنوان «روز جهانی غذا» نامگذاری شده است و هدف از این نام گذاری نیز تاکید بر ضرورت رسیدگی به چالش‌های گرسنگی و سوءتغذیه و حمایت از دسترسی برابر به غذا و آب خوب برای همه و افزایش آگاهی در این زمینه، تشویق به تغییر سیاست‌ها و مشارکت جامعه برای ایجاد یک سیستم غذایی انعطاف‌پذیر و پایدار است.

به گزارش ایسنا، در تعاریف موجود «غذا» به هر ماده‌ای گفته می شود که برای تأمین حمایت غذایی و انرژی برای یک موجود زنده مصرف می شود. «غذا» همچنین یکی از حقوق اولیه بشر نیز محسوب می‌شود و بر اساس آنچه سازمان ملل عنوان کرده است، غذا نه یک امتیاز بلکه به‌عنوان یک حق به رسمیت شناخته می‌شود. بر اساس آمار موجود یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند.

دولت‌ها باید ترتیباتی اتخاذ کنند تا همه افراد حداقل کالری مورد نیاز بدن را دریافت نمایند

به مناسبت این روز به سراغ یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی رفتیم و از او درباره اهتمام مجلس به موضوع غذا و دسترسی به این حق در کشور پرسیدیم؛ علیرضا عباسی نماینده کرج، اشتهارد و فردیس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «یکی از موضوعاتی که شاید از درجه اهمیت بالایی در هر کشوری برخوردار است، بحث امنیت غذایی است و مسئولان کشورها خود را به تامین امنیت غذایی مردم خود متعهد می‌دانند»، اظهار کرد: مقوله امنیت غذایی شامل مواردی نظیر دسترسی کافی به غذا و تامین حداقل کالری مورد نیاز برای حفظ سلامتی افراد است؛ بنابراین دولت‌ها باید ترتیباتی اتخاذ کنند تا همه افراد به ویژه آنهایی که زیر خط فقر هستند بتوانند حداقل کالری مورد نیاز بدن را دریافت نمایند تا دچار مشکلات تغذیه‌ای و سوء تغذیه نشوند.

وقتی از «غذا» صحبت می‌کنیم باید «سلامت» آن را نیز مورد توجه قرار دهیم

این نماینده مجلس با تاکید بر این‌که «سلامت غذا دیگر موضوعی است که در مقوله‌ی تامین امنیت غذایی باید مورد توجه قرار بگیرد»، عنوان کرد: دسترسی به غذای سالم از موضوعاتی است که متاسفانه در برخی جوامع خورد توجه قرار نمی‌گیرد درحالیکه وقتی از «غذا» صحبت می‌کنیم باید «سلامت» آن را نیز مورد توجه قرار دهیم؛ در همین راستا در کشور مجموعه‌هایی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات، سازمان استاندارد و همچنین سازمان غذا و دارو مسئولیت تامین و تضمین سلامتی «غذا» را عهده‌دار هستند و همین تعدد نشان از وجود اهتمام در کشور نسبت به تامین غذای سالم است.

علت نامگذاری روز جهانی غذا اهمیت غذا در سلامتی انسان است

عباسی در ادامه با اشاره به نامگذاری روز ۱۶ نوامبر به عنوان روز جهانی غذا گفت: این که در دنیا روزی به نام روز جهانی غذا داشته باشیم به دلیل اهمیتی است که غذا در سلامتی انسان دارد و ما نیز در این راستا باید در تامین غذا و سلامت آن و همچنین بهره‌مندی افراد جامعه از حداقل مواد غذایی و کالری مورد نیاز تلاش کنیم.

حداقل‌های مورد نیاز افراد در زمینه «غذا» در کشور تامین است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از میزان گرسنگی در کشور وجود دارد؟ اظهار کرد: گزارشی به این صورت نیست ولی به طور کلی می‌توان گفت که یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی این بود که از ابتدای انقلاب اسلامی ما نظام بر اساس عدالت اجتماعی شکل گرفت و برای تحقق این عدالت اجتماعی نهادها و ارگان‌هایی تشکیل شد و این نهادها و ارگان‌ها هر کدام ناظر به اقشاری از جامعه مسئولیتی را عهده‌دار شدند؛ مثلاً امروز ما کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام را داریم که در زمینه شناسایی افرادی که از نظر توانمندی ضعیف هستند و همچنین حمایت از آنها در جهت تأمین غذا و مسکن مسئولیت دارند. به نظر من با مجموعه‌های این چنینی و همچنین فعالیت مجموعه‌های خیریه داخلی ما توانسته‌ایم حداقل‌ها را برای مجموعه حداقل بگیر نظام تامین کنیم؛ بر همین اساس نیز شاید گرسنگی به صورتی که بعضاً در برخی کشورها وجود دارد، در کشور ما وجود نداشته باشد. معتقدم که گرچه هنوز با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم اما در عین حال نیز فکر می‌کنم با وجود نهادها و ارگان‌هایی که در داخل کشور که با تفکری انقلابی شکل گرفته‌اند، حداقل‌های افراد در زمینه «غذا» تامین است.

نمایندگان مجلس به اهمیت موضوع «غذا» و «تامین غذای سالم» توجه دارند

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره اهتمام مجلس به مقوله «غذا» و «تامین غذای سالم» در کشور تاکید کرد: یکی احکام برنامه هفتم پیشرفت رسیدن به خودکفایی در بیش از ۹۰ درصد محصولات اساسی کشاورزی یعنی همه مواد غذایی که در سفره مردم استفاده می‌شوند، است. علاوه بر برنامه هفتم، برنامه‌ها و قوانین دیگری نیز توسط مجلس در زمینه تأمین غذا و دسترسی به غذای سالم به تصویب رسیده است که نشان از توجه نمایندگان مردم به اهمیت موضوع است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403072519275
  • خبرنگار : 71489