معاون استاندارد استان خبر داد

انجام ۱۱ هزار بازرسی «استاندارد» از بازار کرمانشاه

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد استان کرمانشاه از انجام بیش از یازده هزار مورد بازرسی از سطح بازار استان در راستای استانداردسازی کالاهای موجود در بازار طی یکسال گذشته خبر داد.

نسرین ذوالنوریان به مناسبت هفته استاندارد (۱۹ تا ۲۵ مهر) در گفت گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره‌ به اهمیت حوزه استاندارد و تاثیر آن بر ارتقاء کیفیت زندگی، خدمات و کالاهای مورد نیاز مردم، گفت: رعایت الزامات استاندارد یکی از مهمترین راهکارهای برای توسعه پایدار است.

وی گفت: استاندارد به کاهش هزینه و افزایش کیفیت زندگی افراد، ارتقاء سطح رفاه عمومی جامعه، تقویت سلامت، بهداشت و نشاط در جامعه کمک بسزایی می‌کند.

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد کرمانشاه شعار امسال هفته استاندارد را «استانداردها، مشارکت مردمی، جهش تولید و توسعه اقتصادی» اعلام کرد و یادآور شد: خوشبختانه سال گذشته سال خوبی برای نظام استاندارد کشور بود و ارتقاء شش پله‌ای استاندارد ایران در عرصه بین‌المللی و اخذ عضویت در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه که تاثیر بسزایی در ارتقاء استانداردهای بین‌المللی ما دارد را شاهد بودیم.

ذوالنوریان سپس از مهمترین اقدامات اداره کل استاندارد استان کرمانشاه ظرف یکسال گذشته یاد و عنوان کرد: در این مدت ۱۵۰۹ مورد بازرسی از سطح واحدهای تولیدی استان، ۱۸۴۲ مورد نمونه‌برداری و ۱۷۷۱ مورد آزمایش روی نمونه‌های اخذ شده از واحدهای تولیدی انجام شده است.

وی اظهار کرد: همچنین در این مدت در قالب طرح «طاها» که بازرسی از سطح بازار استان است بیش از یازده هزار و ۲۰۰ مورد بازدید و ۷۹۰ مورد نمونه‌برداری از کالاهای مختلف موجود در بازار استان صورت گرفته است.

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد کرمانشاه از انجام بازرسی از حدود ۶۰ کالای پرمصرف مردم در ماه رمضان و ۵۳ قلم کالای پرمصرف شب عید در یکسال گذشته نیز خبر داد.

ذوالنوریان با اشاره به انجام ۲۶۲ مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی سطح استان اعم از پارک‌ها، شهربازی‌های سرپوشیده و...، گفت: متاسفانه بخش قابل توجهی از تجهیزات تفریحی که در استان استفاده می‌شود، استانداردسازی نشده و برای این امر نیازمند همکاری سایر بخش‌ها نیز هستیم.

وی از انجام ۱۵۸ مورد نظارت بر آزمایشگاه‌های همکار اداره کل استاندارد نیز در این مدت خبر داد و عنوان کرد: در یکسال اخیر در مجموع ۳۱۸ پروانه کاربرد علامت استاندارد در استان کرمانشاه صادر و تمدید شده است.

ذوالنوریان یکی از اقدامات شاخص سازمان ملی استاندارد علاوه بر نظارت بر کالاها را تدوین استاندارد در ۵۰ دامنه جدید که عمدتا در حوزه خدمات هستند اعلام کرد و ادامه داد: در این بخش نظارت بر استانداردسازی بخش‌هایی از جمله مراکز تحت پوشش بهزیستی خصوصا خانه‌های سالمندان، مدارس ابتدایی و مهدهای کودک، فرودگاه، ایستگاه قطار، پایانه‌های مسافری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز اقامتی و هتل‌ها، اتاق‌های مادر و کودک و ... در دستور کار قرار گرفته و در کرمانشاه نیز با جدیت دنبال می‌شود.

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد کرمانشاه از انجام ۲۴ مورد نظارت بر مراکز اقامتی اعم از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها، ۴۳۹ مورد بازرسی از مدارس ابتدایی، ۵۷ مورد نظارت بر قالیشویی‌ها، ۱۵ مورد نظارت بر سردخانه‌ها، ۳۹ مورد نظارت بر سالن‌های ورزشی و ... در یکسال اخیر و در راستای استانداردسازی بخش خدمات خبر داد.

به گفته این مسئول، در یکسال اخیر ۹۸۷ مورد نیز نظارت بر استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی انجام شده است.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه آموزش نیز اشاره کرد و گفت: در یکسال اخیر مدیران کنترل کیفیت واحدهای صنعتی به عنوان بازوان اجرایی استاندارد بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر ساعت آموزش دریافت کردند و در سایر حوزه‌ها نیز آموزش‌هایی برای کارکنان سازمان‌ها، مدارس، مهدکودک‌ها و ... داشتیم.

وضعیت استاندارد آسانسورها بهبود یافته است

ذوالنوریان در ادامه از اجرای مانور یک ماهه نظارت بر آسانسورها خبر داد و با بیان اینکه در این مانور بازرسی‌های متعددی از وضعیت استاندارد آسانسورهای مسکونی، تجاری، مراکز دولتی، مراکز خدماتی، بیمارستان‌ها و ... انجام شد، افزود: رویکرد این مانور قهری و مبتنی بر اخطار و پلمب نبود، بلکه بیشتر با هدف تشویق به استانداردسازی و ایمنی آسانسورها صورت گرفت.

وی با بیان اینکه وضعیت استاندارد آسانسورها نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته، تاکید کرد: باز هم نواقصی وجود دارد که اخطارهای لازم برای رفع این نواقص داده شد.

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد کرمانشاه تاکید کرد: اخذ تاییدیه استاندارد آسانسور به جهت رعایت ملاحظات ایمنی و ارتباطی که با جان افراد دارد دشوار بوده و از همین رو فرآیند استانداردسازی آسانسورها تا حدودی به طول می‌انجامد.

وی اضافه کرد: در زمینه استانداردسازی آسانسورها تعامل خوبی با اتحادیه آسانسور و همچنین سایر دستگاه‌های مربوطه داشتیم و امیدواریم وضعیت استانداردسازی آسانسورهای بخش‌های مختلف در استان بهبود یابد.

آرد کامل، زیر ذره‌بین استاندارد

وی همچنین از انجام نظارت بر تهیه و تولید نان از آرد تا مرحله پخت خبر داد و عنوان کرد: برای اینکه روند پخت نان در نانوایی‌های استان منطبق با پخت نان کامل باشد، استانداردهای این حوزه بازنگری شده است.

به گفته این مسئول، یکی دیگر از مواردی که در استاندارد رویه پخت نان مد نظر است، استفاده از مخمر و خمیر ترش برای تهیه نان است که حتما باید رعایت شود.

ذوالنوریان اضافه کرد: استاندارد نان همه انواع نان از جمله سنگک، تافتون، لواش و ... را شامل می‌شود.

تدوین استاندارد سرکه بالزامیک برای اولین بار در کرمانشاه

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد کرمانشاه همچنین از تدوین استاندارد سرکه بالزامیک برای اولین بار در کشور در کرمانشاه خبر داد و افزود: در گذشته هیچ استانداردی برای سرکه بالزامیک که از نوعی انگور خاص در فرانسه تولید می‌شود نداشتیم، اما در کرمانشاه با نوآوری خاصی استاندارد سرکه بالزامیک را بر پایه استفاده از خرما به جای انگور تدوین کردیم و اکنون در برخی واحدها در سراسر کشور مورد استفاده است.

وی ادامه داد: این استاندارد اکنون به عنوان یکی از استانداردهای ملی ایران پذیرفته شده و می‌تواند علاوه بر تولید داخل بعد صادراتی نیز داشته باشد.

ذوالنوریان از اهمیت مشارکت مردم در ترویج فرهنگ استاندارد نیز یاد کرد و گفت: لازم است مردم هنگام خرید هر کالایی به کد ۱۰ رقمی استاندارد درج شده بر روی محصول توجه کنند. مردم با ارسال این کد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ می‌توانند از اصالت کالا و پروانه استاندارد آن مطمئن شوند.

در ادامه سعید قریشی‌پور رئیس اداره اندازه‌شناسی اداره کل استاندارد استان کرمانشاه نیز از انجام بیش از ۱۹ هزار مورد بازرسی در حوزه اندازه‌شناسی استاندارد ظرف یکسال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۲۷۶ مورد مربوط به نازل‌های سوخت مایع و ۵۶۷ مورد مربوط به نازل‌های CNG بوده است. به علاوه بالغ بر ۱۶ هزار مورد آزمون از وسایل توزین سبک و ۲۴۳ مورد ازمون از وسایل توزین سنگین انجام شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه فلزات گرانبها و طلا نیز در یکسال گذشته ۲۰۶ مورد بازرسی از بازار طلا و ۱۶۲ مورد نمونه‌برداری انجام شده است.

قریشی‌پور تاکید کرد: در ایام اربعین نیز در قالب طرح «جابر» حدود ۲۰۰ مورد بازرسی و آموزن صحه‌سنجی از نازل‌های سوخت مایع سطح استان که در مسیر تردد زوار اربعین بودند، صورت گرفته است.

به گفته این مسئول، بالغ بر ۲۵۰۰ مورد آزمون نیز در زمینه پایش کمیت کالاهای موجود در بازار استان کرمانشاه ظرف یکسال گذشته انجام شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072519272
  • خبرنگار : 50181