خشکسالی در جنوب آفریقا و خطر وقوع یک فاجعه انسانی

سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای هشدار داده است میلیون‌ها نفر در سراسر جنوب آفریقا به دلیل خشکسالی تاریخی، گرسنه هستند و خطر وقوع یک فاجعه انسانی تمام عیار در این منطقه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، مقامات کشورهای لسوتو، مالاوی، نامیبیا، زامبیا و زیمباوه همه در ماه‌های گذشته یک وضعیت فاجعه ملی را اعلام کرده‌اند چراکه خشکسالی باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و دام‌ها شده است.

همچنین برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) در یک نشست خبری اعلام کرد آنگولا و موزامبیک نیز به شدت تحت تأثیر این رویداد طبیعی قرار گرفته‌اند.

«تامسون فیری»، سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل در این رابطه گفت: یک خشکسالی تاریخی - بدترین بحران غذایی تاکنون - زندگی بیش از ۲۷ میلیون نفر را در سراسر منطقه نابود کرده است. همچنین حدود ۲۱ میلیون کودک دچار سوءتغذیه هستند.

ده‌ها میلیون نفر در این منطقه برای غذای خود و کسب درآمد برای خرید آذوقه به کشاورزی در مقیاس کوچک متکی هستند که توسط باران آبیاری می‌شود.

به گزارش الجزیره، آژانس‌های امدادی اواخر سال گذشته درباره وقوع یک فاجعه بالقوه هشدار دادند زیرا پدیده آب و هوایی «ال نینو» منجر به بارندگی کمتر از حد متوسط ​​در سراسر این منطقه شد. همچنین تاثیر آن با افزایش دمای مرتبط با تغییرات آب و هوایی تشدید شده است.

در ماه ژوئیه، یک مقام سازمان ملل تاکید کرد این بدترین خشکسالی است که در یک قرن اخیر منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. «لولا کاسترو»، سرپرست منطقه‌ای برنامه جهانی غذای سازمان ملل برای جنوب آفریقا، گفت: ۷۰ درصد محصولات در زامبیا و ۸۰ درصد در زیمبابوه از بین رفته است.

کمبود باران همچنین ظرفیت برق آبی در منطقه را کاهش داده و منجر به قطع عمده برق شده است.

در چنین شرایط اضطراری مقامات نامیبیا و زیمبابوه برای تهیه گوشت برای افراد گرسنه به کشتن حیوانات حیات وحش از جمله فیل‌ها متوسل شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند جنوب صحرای آفریقا به دلیل وابستگی زیاد به کشاورزی دیم و منابع طبیعی، یکی از آسیب‌پذیرترین مناطق جهان در برابر تغییرات آب و هوایی است. معیشت میلیون‌ها آفریقایی به آب و هوا بستگی دارد در حالی که کشورهای فقیر، قادر به تامین مالیِ اقدامات تاب‌آوری در برابر آب و هوا نیستند.

کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که خشکسالی‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی و الگوهای نامنظم بارندگی، تأثیر منفی بر بازده، توسعه، طعم و دوره برداشت محصولات مختلف دارد.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به محدوده افزایش دمای نزدیک به ۲.۵ درجه سانتیگراد تا سال ۲۱۰۰ است، سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403072519260
  • خبرنگار : 71658