۱۰ راه پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی، قبل از اینکه دیر شود

مشاغل زیادی وجود دارند که باید راه و رسم پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی را بدانند و رعایت کنند. فروشندگی، آرایشگری، معلمی و مشاغلی که در حوزه خدمات فنی هستند، باید شش دانگ حواس‌شان را به این موضوع جمع کنند. در این مطلب قرار است در مورد ۱۰ راه پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی صحبت کنیم. همراه ما باشید.

هیچکس دلش نمی‌خواهد بعد از یک روز سخت کاری که به منزل برمی‌گردد، با پاهای ورم کرده و کمردرد ناشی از ایستادن طولانی‌مدت به بستر خواب برود و تمام شب خواب‌های آشفته ببیند. بیراه نیست که می‌گویند پا قلب دوم است. همان‌طور که تیک و تاک منظم قلب آدمی نشان از حیات اوست، پاهای سالم نیز نشانی از سلامت و شادابی انسان دارد. پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در کیفیت زندگی شما داشته باشد. فرقی ندارد ۳۰ سالتان است یا ۲۰ سال؛ احساس درد در ناحیه پاها می‌تواند حس و حال شما را به فردی ۸۰ ساله تغییر دهد.

۱. استفاده از کفش‌های مناسب و ارگونومیک

مدت زمان زیادی در محل کار سرپا می‌ایستید و همچنان در حال استفاده از کفش‌های غیراستاندارد هستید؟ نکند با خودتان سر دشمنی دارید؟! استفاده از کفش ایمنی ارگونومیک با قالب استاندارد یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی است. استفاده از کفش‌هایی که فشار زیادی به پنجه پا، پاشنه پا و انگشتان شما وارد می‌کنند می‌تواند باعث مشکلات جریان خون، سردردهای وحشتناک، زانو درد، کمردرد و پا درد شود. پاهای کوفته و ورم کرده در انتهای روز به شما می‌گویند که باید فکری برای خرید کفش ایمنی و کفش پرسنلی استاندارد بکنید. بسیاری از بانوان به اشتباه از کفش‌های پاشنه‌دار برای محل کار استفاده می‌کنند که آسیب زیادی به سلامت آن‌ها وارد می‌کند.

بهترین کفش برای پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی، کفشی است که نرم و منعطف باشد، طراحی ارگونومیک داشته باشد، دارای زیره ضد لغزش باشد، از مچ پای شما حمایت کافی به عمل آورد، سبک باشد، از پای شما در برابر ضربات وارده محافظت کند و تنفس‌پذیر باشد. 

2.استفاده از جوراب مناسب؛ راهکاری برای پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی

پوشیدن کفش مناسب به تنهایی نمی تواند بار سنگین پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی را به دوش بکشد. برای اینکه از عوارض آزار دهنده طولانی ایستادن در طی روز در امان باشید باید سراغ جوراب های مناسب بروید. جوراب های واریس یک انتخاب عالی در این زمینه هستند. این جوراب ها به افزایش گردش خون در پای شما کمک می کنند و از مبتلا شدن به عفونت های قارچی پا جلوگیری می کنند. استفاده از جوراب های نازک و جوراب هایی که عرق پا را جذب نمی کنند در ایستادن های طولانی مدت سم است! شما می توانید علاوه بر جوراب واریس از ارتز کفش نیز استفاده کنید که از قوس کف پا حمایت بسیار خوبی به عمل می آورد.

۳. حرکات کششی انجام دهید

یکی از راه های پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی به ویژه در محل کار این است که در طی روز حرکات کششی انجام دهید. سرپا ایستادن به خودی خود امری خسته کننده و کسالت بار است. پس لطفا شما با عدم تحرک به خستگی بیشتر تان دامن نزنید. برای اینکه از عوارض طولانی ایستادن پیشگیری کنید باید قوای بدنی تان را بهبود دهید و این امر به کمک حرکات ورزشی امکانپذیر است. کافیست چند دقیقه ای به خودتان استراحت دهید و عضلات تان را حرکت دهید. نگران این موضوع نباشید که با این کار توجه همکاران و سایر افراد حاضر در محیط کار را جلب می کنید. خجالت را کنار بگذارید و سلامتی خودتان را در اولویت قرار دهید.

حرکات کششی ساده مثل چرخاندن مچ پا، خم شدن به جلو یا راه رفتن‌های کوتاه در طول روز، به جریان بهتر خون و کاهش فشار روی عضلات کمک می‌کند. خجالت را کنار بگذارید و برای سلامت خودتان، این حرکات را در محل کار انجام دهید.

۴. ماساژ پاها را فراموش نکنید

ماساژ پاها در پایان یک روز کاری می‌تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد. از روغن‌های گیاهی استفاده کنید و پاهایتان را ماساژ دهید. این کار به کاهش تورم، بهبود گردش خون و قوی‌تر شدن عضلات پا کمک می‌کند.

۵. استراحت‌های کوتاه داشته باشید

سر شما هر چقدر هم شلوغ باشد نباید فراموش کنید که سلامتی تان قبل از هر چیز دیگر در اولویت است. یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از عوارض ایستادن، نشستن های موقتی در محل کار است. به ازای هر چند ساعت که سرپا می ایستید به خودتان فرصتی برای نشستن بدهید. اگر قرار باشد تایم ناهار و استراحت را هم سرپا باشید بعد از چند سال زمان بازنشستگی تان زودتر از موعد فرا می رسد! بنابراین در طی ساعات کاری روی یک صندلی مناسب بنشینید و پاهای خود را بالاتر از سطح زمین روی چیزی جعبه مانند قرار دهید. می توانید برای چند دقیقه کفش ها را از پای خود خارج کنید و به پاهایتان استراحت بدهید. 

۶. کنترل وزن

اضافه‌وزن باعث افزایش فشار روی پاها می‌شود. کاهش وزن می‌تواند به میزان زیادی از عوارض ایستادن طولانی‌مدت جلوگیری کند. با سوزاندن روزانه ۵۰۰ کالری، می‌توانید هر ماه ۲ کیلوگرم وزن کم کنید و از فشارهای اضافی بر بدن‌تان بکاهید.

۷. اصلاح نحوه ایستادن

 اگر می خواهید از سردرد، درد عضلات و درد ستون فقرات در امان بمانید شانه های خود را در حین ایستادن صاف نگه دارید، شانه ها را کمی به سمت عقب متمایل کنید، وزن خود را به جای پاشنه و پنجه روی سینه پا قرار دهید، شکم را به سمت داخل ببرید، کمر خود را صاف نگه دارید، سرتان را در راستای شانه ها قرار دهید و به هیچ عنوان قوز نکنید. اصلاح شیوه ایستادن می تواند جلوی بسیاری از عوارض ایستادن طولانی مدت را بگیرید.

۸. سرما و گرما درمانی

گرما درمانی و سرما درمانی است. ملتهب شدن پاها بعد از ایستادن های طولانی مدت می تواند باعث تورم و داغی پاها شود. بنابراین می توانید از کمپرس های سرد برای کاهش تورم و داغی پا استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید به افزایش گردش خون در پاها کمک کنید می توانید از کمپرس های گرم کمک بگیرید. با این کار سفتی عضلات کاهش پیدا می کند

کلام پایانی

ایستادن برای مدت زمان طولانی می تواند باعث آسیب دیدن رباط ها، تاندون ها، بافت های همبند میان عضلات و غضروف ها شود. زمانی که این بافت ها انعطاف پذیری خود را از دست دهند دیگر قدرت جذب ضربه را نخواهند داشت و در نتیجه ایستادن و راه رفتن برای شما دشوار می شود. برای پیشگیری باید به راهکارهای ارائه شده در این مطلب توجه ویژه ای داشته باشید.

استفاده از کفش ایمنی مناسب، استراحت در حین کار، اصلاح شیوه ایستادن، ماساژ درمانی و انجام حرکات کششی هر کدام به نوبه خود تاثیر زیادی در پیشگیری از عوارض ایستادن طولانی دارند. با این حال اگر قرار باشد صادقانه در این باره قضاوت کنیم باید بگوییم که هیچ کدام به اندازه پوشیدن کفش پرسنلی مناسب در محل کار نمی توانند تاثیرگذار باشند. تا زمانی که از کفش مناسب استفاده نکنید، سایر راهکارها کارساز نخواهند بود. اگر نمی خواهید به پیری زودتر از موعد سلام کنید میتوانید به وب سایت ایمن ابزار تهران مراجعه کنید و انواع کفش و پوتین کار را سفارش بدید، این توصیه را جدی بگیرید!

انتهای رپرتاژ آگهی

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403072519215
  • خبرنگار :