شناسایی اولین عقاب «اِستپی» در شهر ابوزیدآباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل از شناسایی اولین عقاب استپی یکی از گونه‌های در حال انقراض حیات وحش، در مناطق بیابانی شهر ابوزیدآباد خبر داد.

عباس نگهبان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عقاب صحرایی با نام علمی عقاب استپی از دسته عقاب‌های بزرگ جثه است که گستردگی بال‌های آنها بین ۱۷۵ تا ۲۳۰ و طول بدن آنها در حالت نشسته ۸۵ سانتی‌متر است که رگه‌های رنگی بر بال‌هایش دارد.

 وی افزود: کاهش تنش دمایی دشت کاشان، باعث شده که هوا مناسب زیست شود و در این شرایط جنگل‌های تاغ از سفیدشهر تا ابوزیدآباد عرصه زیست مناسبی برای عقاب‌های استپی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل، تصریح کرد: در شرایطی که منابع غذایی در حیات وحش کاهش یافته است، عقاب‌ها به دنبال پسماندهای غذای انسانی هستند، بنابراین وجود چاله زباله ابوزیدآباد، دسترسی به منابع غذایی را برای آنها آسان کرده است.

نگهبان تأکید کرد: عقاب‌های صحرایی، در لیست پرندگان در معرض انقراض جهان قرار دارند و در ایران نیز در فهرست پرندگان حمایت شده است، بنابراین از شهروندان به خصوص دامدارها درخواست داریم، پسماندهای غذایی را به سم آلوده نکنند که در این صورت جان شکارچیان حیات وحش به خطر می‌افتد.

وی گفت: عقاب‌های استپی با شروع فصل زمستان، به سمت اکوسیستم‌های گرمسیری و بیابانی مهاجرت کرده و زمستان گذرانی می‌کنند و در پایان فصل سرما برای زاد و ولد به کوهستان‌های البرز و زاگرس بر می‌گردند بنابراین باید مراقب آنها باشیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل، افزود: زیستگاه این پرنده‌ دشت‌های باز و خشک، مناطق نیمه‌بیایانی تا بیابانی و کوهپایه‌ها است که به‌صورت مهاجر عبوری و دسته‌جمعی در فصل زمستان از سیبری وارد کشورمان می‌شود که اولین گروه آنها در ابوزیدآباد توسط علی خالوئی نوش‌آبادی ثبت و گزارش شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072519172
  • خبرنگار : 50260