مدیرکل بهزیستی استان:

۴۸۸۲ نابینا و کم‌بینا تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۲۴۰ هزار و ۲۱۹ افراد نابینا و کم‌بینا در سراسر کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۴۸۸۲ شهروند نابینا و کم‌بینا قزوینی هستند.

علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی یکی از مهمترین اهداف سازمان بهزیستی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۴۰ هزار و ۲۱۹ افراد نابینا و کم‌بینا در سراسر کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۴۸۸۲ شهروند نابینا و کم‌بینا قزوینی هستند.

این مسئول تصریح کرد: مؤسسه نابینایان تحت نظر بهزیستی استان قزوین در سال ۱۳۷۹ با هدف بالا بردن سطح فرهنگی و اجتماعی و همچنین پیشگیری از معلولیت، آگاه سازی در سطح جامعه فعالیت‌های ورزشی آموزشی و جهت یابی ازدواج و اشتغال این اقشار تأسیس شده است و در حال ارائه خدمات به شهروندان است.

وی با بیان اینکه کاهش محدودیت‌ها و افزایش سطح عملکرد افراد آسیب دیده بینایی، مستلزم بهره‌گیری آنان از تجهیزات کمکی توانبخشی متناسب با نیازهای آنهاست، افزود: از این روی با اجرای برنامه‌های نیازسنجی در سراسر استان و تعیین نوع و میزان تقاضای افراد نابینا و کم‌بینا، وسایلی از قبیل عصای سفید، ساعت‌های گویا و بریل، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مانند رایانه، برجسته‌نگار و نرم افزارهای مربوطه در اختیار افراد نابینا قرار می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: افراد کم‌بینا نیز از امکاناتی مانند انواع درشت نما (به‌دید) و ذره‌بین برخوردار می‌شوند که طی یک سال گذشته تعداد ۲۰۰ نوع از انواع وسایل کمک توانبخشی در اختیار این عزیزان قرار گرفته است.

دهباشی‌پور در خصوص خدمات رفاهی روشن‌دلان تحت پوشش خود گفت: پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی، کمک هزینه تشویقی به دانشجویان نابینا و کم‌بینای دانشگاه‌های دولتی و پرداخت شهریه تحصیلی نابینایان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد و مؤسسات غیردولتی از خدمات رفاهی ویژه این اقشار است.

وی در پایان اظهار کرد: ۴۸۸۲ نفر از افراد دارای معلولیت بینایی از مستمری بهزیستی بهره‌مند هستند از این تعداد بالغ بر ۲۱۸۱ نفر در شهرستان قزوین، ۱۰۱۷ نفر در شهرستان البرز، ۹۶۱ نفر در شهرستان تاکستان، ۴۸۸ بوئین زهرا، ۳۲۵ در شهرستان آبیک و ۱۸۰ نفر در شهرستان آوج هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403072519118
  • خبرنگار : 50560