سفر قالیباف به ژنو؛ انعکاس صدای مظلومیت مردم لبنان

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری سه روزه به ژنو از «مظلومیت مردم لبنان و فلسطین» و «جنایات رژیم صهیونیستی» سخن گفت و از مجالس جهان خواست تا مسئولانه به وظیفه تاریخی خود عمل کنند و سمت درست تاریخ انسانیت بایستید.

به گزارش ایسنا، یکصد و چهل و نهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) در ژنو سوئیس از روز یکشنبه ۲۲ مهر با موضوع «استفاده از علم، فناوری و نوآوری (STI) برای آینده‌ای مسالمت‌آمیزتر و پایدارتر» برگزار شد و تا روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر ادامه دارد.

در این اجلاس هیات پارلمانی ایران متشکل از منوچهر متکی، امیرحسین ثابتی، علی‌اصغر باقرزاده، محمود نبویان، انویه شارلی تکیه، محمدمهدی شهریاری و الهام آزاد به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی که پیش ازسفر به ژنو به بیروت رفته بود، در اولین روز سفر خود در نشست فوق‌العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) گفت: «قبل از اینکه به ژنو بیایم، به لبنان سفر کردم. با مسئولین و مردم آنجا صحبت کردم. آنها از من خواستند که صدای مظلومیت و ایستادگی آن‌ها را به شما برسانم. آن‌ها از ما اقدام عملی می‌خواهند.»

او با بیان اینکه «دشمن صهیونیستی در ضعیف ترین وضعیت تاریخ منحوس خود قرار دارد»، گفت: اسرائیل اکنون تلاش می‌کند ضعف‌ها و محدودیت‌های بی‌سابقه خود را پشت ر ژست‌های تهاجمی بپوشاند تا مانع اتحاد امت شود. صهیونیست‌ها به القای ترس و اختلاف در جهان اسلام امید بسته‌اند. کافی است شجاع باشیم و پشت یکدیگر بایستیم. آنگاه توهمی به نام صهیونیسم جنایتکار برای همیشه پایان خواهد یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی عصر همان روز در نشست اتحادیه مجالس کشورهای آسیایی(APA) نیز وضعیت مردم بیروت مردمی را تشریح کرد که به گفته او،‌ «استوار و مقاوم در مقابل یک دشمن جنایتکاری ایستاده‌اند که به ضدانسانی‌ترین رفتارها با غیرنظامیان و بی گناهان خو گرفته است.»

قالیباف که رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران با لبنان و فلسطین نیز است، به صراحت بیان کرد که «ما به دنبال آتش بس در غزه و لبنان هستیم لذا ایران از توافقی که دولت، ملت و مقاومت لبنان از آن حمایت کند، پشتیبانی خواهد کرد.»

قالیباف در اولین روز سفر خود روسای مجالس امارات و الجزایر را به حضور پذیرفت که شاه بیت سخن او در تمامی این دیدارها «حمایت از مردم فسلطین و لبنان» و تلاش پارلمان‌های اسلامی برای پایان دادن به جنایت‌ها رژیم صهیونیستی بود.

رئیس مجلس در دیدار رئیس دوره‌ای IPU نیز تاکید کرد که باید اعضای اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) موضع روشن و شفافی در ارتباط با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان داشته باشند و نسل‌کشی و جنایت را به‌ویژه علیه کودکان و زنان را محکوم کنند.

در دومین روز سفر، رئیس مجلس در مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی با بیان اینکه «من صدای مردم مظلوم و مقتدر لبنان هستم»، تصویر روشنی از جنایات رژیم صهیونیستی ترسیم کرد و گفت: «جهان اکنون با افرادی مواجه است که نسل کشی را افتخار، کودک کشی را دستاورد نظامی، تخریب خانه ها را پیشرفت میدانی و آواره کردن مردم را پیروزی راهبردی محسوب می کند. ما با رژیمی مواجه هستیم که در حال تبدیل کردن جنایت به یک عرف در روابط خود با دیگر کشورهاست.»

رئیس مجلس همچنین در روز دوم سفر خود به ژنو در دیدارهای روسای مجلس آذربایجان، عراق و ترکیه بر لزوم رساندن اقلام مورد نیاز به مردم جنگ زده لبنان و فلسطین و وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

در نهایت در سومین روز سفر ژنو، رئیس مجلس و رئیس مجلس زیمبابوه نیز با یکدیگر دیدار کردند.

علاوه بر رئیس مجلس، نمایندگان عضو پارلمان ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی در نشست کمیته‌های این اجلاس سخنرانی داشتند.

شارلی انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی در نشست کمیته دائمی دموکراسی و حقوق بشر IPU گفت: باید ایجاد مقررات و استقرار هوش مصنوعی موجب نقض حاکمیت ملی  کشورها شود یا در امور داخلی آن‌ها دخالت کند لذا باید هوش مصنوعی ابزاری برای تقویت توانایی‌های دولت‌ها برای حکمرانی مستقل و موثر باشد.

الهام آزاد نماینده نائین نیز در در سی و هشتمین نشست مجمع زنان IPU گفت: رژیم اشغالگر اسرائیل با سلاح‌های هوشمند، جان زنان و دختران را به خطر می‌اندازد. جمهوری اسلامی ایران این نقض حقوق بشر را به شدت محکوم کرده و از دیگر کشورها نیز می‌خواهد تا این محکومیت را انجام دهند.

همچنین محمود نبویان نماینده تهران در نشست کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌المللی اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی  گفت که رژیم صهیونیستی به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیست. او پیشنهاد داد که رژیم صهیونیستی از عضویت در IPU اخراج شده و به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود.

در همین راستا هیات پارلمانی ایران در هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی در نشست مجمع عمومی IPU سالن نشست را ترک کردند. سپس بعد از پایان نطق نماینده رژیم صهیونیستی و در پاسخ به ادعاها و اظهارات واهی نماینده این رژیم،  منوچهر متکی رئیس شورای اجرایی بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی، خواستار اخراج این رژیم از نشست بین المجالس جهانی شد و گفت: «با جنایاتی که در لبنان و فلسطین شاهد هستیم نباید به هیات رژیم صهیونیستی وقت صحبت داده شود و آن‌ها باید از IPU اخراج شوند.»

رئیس مجلس سه‌شنبه شب ۲۴ مهر ۱۴۰۳ در تشریح دستاوردهای سفر به سوئیس در بدو ورود خود به فرودگاه مهرآباد گفت: شهادت سیدحسن نصرالله و بعضی فرماندهان، ثُلمه بزرگی به همه ما وارد کرد، اما جبهه مقاومت با سرعت غیرقابل تصوری خود را بازسازی کرد که عملیات‌های شجاعانه آن‌ها را همه دیدیم.

وی خبر داد: سه قطعه کاشی متعلق به ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح را با خود از ژنو به ایران آوردیم.

قالیباف با اشاره به اجلاس سالیانه بین المجالس جهانی (IPU) در ژنو گفت: هر سال روسای پارلمان‌های جهانی در ژنو گردهم می‌آیند؛ تصمیم بر آن شد قبل از ژنو، سفری به بیروت داشته باشیم تا به مردم لبنان و غزه و مسئولان لبنانی و در یک کلام به جبهه مقاومت اعلام کنیم که مردم ایران و امت اسلامی حامی و پشتیبان ملت عزیز لبنان هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403072519096
  • خبرنگار : 71234