مسکو: در صورت حمله به کره‌شمالی، روسیه به پیونگ‌یانگ کمک نظامی خواهد کرد

یک دیپلمات روس ضمن تأکید بر روابط نزدیک مسکو و پیونگ‌یانگ، اعلام کرد که در صورت حمله به کره‌شمالی، روسیه به این کشور کمک نظامی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه عصر سه‌شنبه گفت: «در صورت حمله به کره‌شمالی، هم‌راستا با معاهده همکاری استراتژیک بین روسیه و کره شمالی، مسکو به پیونگ‌یانگ کمک نظامی ارائه خواهد کرد.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری روسی «تاس» افزود: «اگر یک عمل تجاوزکارانه علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره صورت گیرد، تمام اقدامات لازم مطابق با قوانین ما و قوانین کره شمالی انجام خواهد شد.»

رودنکو گفت که بندهایی در این زمینه در معاهده مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره‌شمالی وجود دارد که روز قبل برای تصویب به دومای دولتی ارسال شد.

او افزود: «ماده سه، ماده چهار پیمان همه اقدامات لازم درباره این مسئله را شفاف کرده است. ماده چهار این پیمان آشکارا به موضوع کمک متقابل در صورت تجاوز به هر یک از ۲ کشور می پردازد. همراستا با این ماده، در صورت حمله نظامی یا هرگونه تجاوز به یکی از ۲ کشور، طرفین هرگونه کمک لازم از جمله کمک نظامی را به یکدیگر ارائه خواهند کرد.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، پیش از این معاهده مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره شمالی را برای تصویب به دومای دولتی ارسال کرد. این معاهده در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴ در پیونگ یانگ امضا شد.

رسانه‌های روسی همچنین گزارش کردند که تایید این معاهده در دفتر دومای دولتی این کشور ثبت شده است.

بر اساس امضای این معاهده توسط پوتین و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، ۲ کشور با یکدیگر برای تضمین امنیت و صلح دائمی بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری می‌کنند.

یادداشتی توضیحی که به این لایحه پیوست شده، می‌گوید که روسیه و کره شمالی به ایجاد سیستم بین‌المللی چند قطبی عادلانه و ثبات استراتژیک جهانی متعهد هستند که بر اساس شراکت در اصول احترام متقابل برای حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو، عدم مداخله در امور داخلی و برابری و سایر اصول قوانین بین‌الملل است.

مسکو و پیونگ‌یانگ همچنین متعهد شدند که با هیچ کشور ثالثی هیچ توافقنامه‌ای «علیه حاکمیت، امنیت، تمامیت ارضی، حق انتخاب آزاد و توسعه سیستم‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و سایر منافع کلیدی طرف مقابل» منعقد نکنند.

در بند دیگری از این سند به مخالفت‌های روسیه و کره شمالی با تحریم‌های غربی اشاره شده و آن‌ها را تحقق اقدامات یکجانبه با زور با ماهیت فراسرزمینی، غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل اعلام کرده است.

مسکو و پیونگ یانگ همچنین متعهد شدند که این تحریم‌ها را علیه یکدیگر اعمال نکنند.

اشاره دیپلمات ارشد روس به توافق مسکو و پیونگ‌یانگ برای کمک نظامی به یک‌دیگر در صورت حمله کشوری خارجی به هریک با تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره همزمان شده است.

پیشتر خبرگزاری دولتی کره شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گزارش کرد که کیم روز دوشنبه نشستی را با مسئولان دفاعی و امنیتی با تمرکز بر نقض حاکمیت کره شمالی از سوی کره جنوبی برگزار کرده و مستمع گزارش رئیس ستاد کل ارتش کره شمالی درباره برنامه این ارتش برای اقدامات نظامی تلافی جویانه بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، رهبر این کشور در نشست روز دوشنبه با مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی به بررسی ادعای اخیر مقام‌های پیونگ یانگ درباره نفوذ پهپادهای کره جنوبی به آسمان این کشور و اقدامات نظامی متناسب برای برخورد با آنها پرداخت.

کره شمالی روز جمعه ادعا کرد پهپادهای کره جنوبی که حامل اعلامیه‌های تبلیغاتی ضد پیونگ یانگ بوده‌اند در طول ماه جاری میلادی سه بار در آسمان پیونگ یانگ مشاهده شده‌اند.

این ادعا باعث به راه افتادن نزاع لفظی و هشدارهای متقابل بین ۲ کره شد در حالی که پیونگ یانگ تهدید به پاسخ نظامی در صورت تکرار چنین اتفاقی کرد. بعد از آنکه «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی به همسایه جنوبی درباره وقوع «فاجعه وحشتناک»‌ در صورت تکرار نفوذ به کشورش هشدار داد سئول نیز به پیونگ یانگ هشدار داد که در صورت آسیب زدن به شهروندان کره جنوبی «حکومت کره شمالی به پایان خواهد رسید.»

در پاسخ، ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفت نمی‌تواند اتهامات کره‌شمالی را تایید کند.

در ادامه این جریان ارتش کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد به واحدهای توپخانه مستقر در خط مقدم مرز با کره جنوبی دستور آماده باش برای گشودن آتش داده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۶
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403072418955
  • خبرنگار : 71935