دیپلمات ایرانی: دوستان و دشمنان واقعی اوکراین دیر یا زود هویدا خواهند شد

کاردار ایران در اوکراین با انتقاد از تحریم‌های ضدایرانی غرب به بهانه حمای از روسیه در جنگ اوکراین، گفت که «دیر یا زود نقاب از چهره غرب خواهد افتاد و دوستان و دشمنان واقعی اوکراین هویدا خواهند شد».

به گزارش ایسنا، «شهریار آموزگار» کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین روز سه‌شنبه به تداوم اتهام‌زنی‌های غرب علیه تهران درباره انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و همچنین اعمال تحریم‌های ضدایرانی به این بهانه، واکنش نشان داد.

آموزگار اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین، ضمن احترام به تمامیت ارضی این کشور، خواهان حل و فصل اختلافات طرفین درگیری از طریق مذاکره بوده و همواره آمادگی خویش را برای مساعدت در این زمینه اعلام داشته است».

کاردار ایران در اوکراین در ادامه گفت: متاسفانه این حسن‌نیت ایران نادیده گرفته شده و کشورهای غربی، به ویژه آمریکا با دستاویز قرار دادن بحران اوکراین و طرح اتهامات واهی و بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را تشدید کرده‌اند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با تکیه بر ادعای ارسال موشک‌های ایران به روسیه، تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال کرد.

آموزگار در پایان گفت: در بحران اوکراین نیز دیر یا زود، همچون دیگر بحران‌های جهانی و منطقه‌ای، نقاب از چهره غرب خواهد افتاد و دوستان و دشمنان واقعی اوکراین هویدا خواهند شد.

«اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز وضع تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی به بهانه‌های واهی و بی‌اساس را، اقدامی ناموجه و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل، به‌ویژه حقوق بشر دانست و به‌شدت آن را محکوم کرد.

او با رد ادعاهای مربوط به فروش موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با منازعه‌ی اوکراین، صریح و اصولی است کما این‌که ایران از همان ابتدای درگیری ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر احترام همه کشورها به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی یکدیگر، خواستار  راه‌حل دیپلماتیک جهت حل‌وفصل اختلافات روسیه و اوکراین بوده است. با وجود این، متاسفانه برخی کشورهای اروپایی بدون ارائه سند و مدرکی، مدعی مداخله‌ی نظامی ایران در این منازعه شده‌اند که کاملا مردود است.

بقائی همچنین اتهام‌زنی اتحادیه اروپا به ایران را مزوّرانه و تلاشی برای انحراف افکار عمومی از مهم‌ترین مساله روز، یعنی نسل‌کشی مردم فلسطین و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا توصیف کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072418953
  • خبرنگار : 71290