رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی گرگان:

انحراف تسهیلات در بانک‌های خصوصی/ به نام تولید به کام شرکت‌ها

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه منابع برخی از بانک‌های خصوصی صرف پرداخت تسهیلات به خانواده بانکی‌ها می‌شود؛ گفت: برخی از بانک‌های خصوصی پول را از سطح جامعه جمع آوری کرده و به جای هزینه در امور تولیدی صرف شرکت‌های خصوصی خود می‌کنند.

ابوذر فردوسی امروز سه‌شنبه ۲۴ مهر در اولین جلسه کمیسیون صنایع و انرژی اتاق گرگان با اشاره به نامگذاری سال در حمایت از تولیدکنندگان اظهار کرد: تاکید بر استمرار شعار «حمایت از تولید» توسط مقام معظم رهبری بیانگر این موضوع است که تولید، صنعت و تجارت در کشور شرایط قابل دفاعی نداشته و مشکلات عمده تولید مربوط به قوانین مزاحم فضای کسب و کار بوده که مانع از شروع کار توسط کارآفرینان است.

 وی نوسانات ارزی، خام فروشی، عدم توجه به خصوصی سازی، عدم توجه به تکنولوژی‌های پیشرفته، کمبود نقدینگی، عدم تقویت خطوط ریلی و دریایی و عدم بستر مناسب جهت حضور سرمایه گذاران خارجی را تاثیر گذار بر بحث صنعت و تجارت دانست و اظهار کرد: تولید باید توسط اهل فن بازنگری و بازمهندسی شود؛ چراکه اکسیر حیات‌بخش اقتصاد در تمام کشورهای پیشرفته تولید بوده و توجه به تولید باید در عمل مشهود باشد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۹۷ که بیش از ۸۰ درصد سرمایه گذاری‌های کشور را توسط بانک‌ها اعلام کرده؛ تصریح کرد: اقتصاد کشور ما بانک محور است اما سیاست‌های انقباضی و غیرکارشناسانه بانک و شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها ضررهایی جبران ناپذیر بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرده و از آنجایی که برخی از بانک‌های خصوصی پس از جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه آن را به شرکت‌های زیر مجموعه خود وام می‌دهند؛ باید تسهیلات تکلیفی را بردوش بانک‌های خصوصی قرار دهیم.

ابوذر فردوسی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی استان به دلیل کمبود نقدینگی تعطیل شدند، ادامه داد: قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان با رشد ۲ هزار درصدی مواجه، ولی سقف اعتبارات بانکی تنها ۲برابر شده است و بانک‌ها سرمایه در گردش را ۶ ماهه در اختیار صنعتگران قرار می­‌دهند تا تولیدکنندگان همیشه به بانک‌ها وابسته بمانند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها از اعطای اعتبارات ارزی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان حمایت نمی‌کنند؛ خاطرنشان کرد: مانند دیگر استان‌های کشور با حمایت از مگاپروژه‌ها می‌توان علاوه بر افزایش تولید، افزایش اشتغال را نیز رقم زد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی گرگان ضمن تاکید بر کشاورزی محور بودن استان گلستان و لزوم توجه به صنایع تبدیلی گفت: صنایع تبدیلی یک مدل موفق جهانی برای شکوفایی استعدادهای روستاییان، توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است، اما با قوانین سختگیرانه و محدودیت‌های موجود برای فعالیت در خارج از شهرک‌های صنعتی، نتوانسته به جایگاه واقعی خود در استان دست یافته و این امر باعث لطمه به کشاورزان استان شده و تنها با آموزش توسط اتاق بازرگانی مرتفع خواهد شد.

ابوذر فردوسی عملکرد دولت را طی سالیان گذشته در بنگاه‌داری درخشان ندانست و اظهار کرد: علیرغم این موضوع همچنان منابع انرژی مانند برق و گاز در دست دولت است و تنها راه برای حل معضل ناترازی انرژی در استان حضور فعال بخش خصوصی است.

 انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403072418944
  • خبرنگار : 50629