رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان توضیح داد

۱۲ نفر از رتبه‌های تک رقمی کنکور امسال سمپادی بودند/ اعلام ساعت موظفی و حقوق معلمان سمپادی

به گفته رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، بنابر عرف بین المللی ۲ درصد کل جمعیت دانش‌آموزی واجد استعداد و با ضریب هوشی شناخته می‌شوند که سمپاد ادعای شناسایی و حمایت از این ۲ درصد را دارد.

الهام یاوری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تمام بچه‌های این کشور جزو استعدادها محسوب می‌شوند گفت: هر کدام از این دانش‌آموزان توانمندی‌ها و استعدادهای متفاوت و ویژه خود را دارند.

وی با بیان اینکه سمپاد هیچ وقت این ادعا را ندارد که کل افراد را زیر پوشش قرار دهد افزود: تنها درصد کوچکی از این بچه‌ها که بنابر عرف بین المللی ۲ درصد کل جمعیت حساب می‌شوند واجد استعداد با ضریب هوشی شناخته می‌شوند. سمپاد ادعای شناسایی و حمایت از این ۲ درصد را دارد البته طبیعتاً بیش از این ۲ درصد استعداد برتر در کشور وجود دارد اما امکانات سمپاد خیلی محدود است و توانایی پوشش تمامی آن‌ها را ندارد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه به جزء ضریب هوشی شاخص‌های دیگر استعدادی مانند استعدادهای ورزشی و هنری نیز وجود دارد ادامه داد: سمپاد این عده را پوشش نمی‌دهد و اصلا چنین ماموریتی هم ندارد.

یاوری درباره سازگاری مدارس سمپاد با عدالت آموزشی گفت: در شرایطی که بخشی از جامعه قشر برخوردار است و دسترسی آن‌ها به آموزش‌های خریدنی وجود دارد و آموزش‌ها در مدارس غیرانتفاعی و کلاس‌های خصوصی و شبکه‌های مختلف برای قشر برخوردار در دسترس است، لازم است جایی به بچه‌های کم برخوردارتر کمک شود تا عقب افتادگی آن‌ها جبران شود که سمپاد این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه اگر به نتایج رتبه‌های تک رقمی کنکور نگاه کنید از ۳۰ نفر، ۱۵ نفر مربوط به مناطق دو و سه آموزشی یعنی مناطق کمتر برخوردار هستند افزود: از این ۱۵ نفر، ۱۲ نفر دانش آموز سمپاد هستند و این کمک می‌کند دانش آموز مناطق محروم مانند اسفراین، فردوس، رشت و بندرعباس که در حالت عادی توانایی رقابت با مدارس غیرانتفاعی پولدار تهران را ندارند، فضایی برای رشد داشته باشند تا به وضعیت مطلوب تحصیلی برسند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره چالش تامین معلم در مدارس سمپاد ادامه داد: معلم خوب در کشور یک چالش جدی است؛ از نظر کمیت معلم مشکل نداریم اما مدارسی هستند که با کیفیت مناسب نمی‌توانند معلم تامین کنند و بالاخره دچار مشکلاتی هستند.

یاوری درباره شرایط جذب معلم در این مدارس گفت: شرایطی که در واقع روی کاغذ نوشته شده باشد وجود ندارد ولی تلاش می‌کنیم که از لحاظ تربیتی و علمی به هر حال متناسب با نیازهای دانش آموزان و متناسب با عطش یادگیری آنان معلمانی که توانایی پاسخ سوالات پیچیده‌تر و سخت‌تر را داشته باشند، جذب شوند.

وی با بیان اینکه از طریق آزمون استخدامی امسال جذب معلم در مدارس سمپاد نداشتیم افزود: ساعت موظفی و حقوق دریافتی این معلمان مانند سایر معلمان مدارس عادی است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه طبق آخرین آمار بنیاد نخبگان ۶۵ درصد از نخبگان در داخل کشور هستند اظهار کرد: ۱۳۰ هزار دانش آموز در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403072418931
  • خبرنگار : 71955