از حمایت تا محکومیت؛ انزوای تدریجی «اسرائیل» در سازمان ملل

جنایات بی‌پایان رژیم صهیونیستی موجب شده تا نهاد بین‌المللی سازمان ملل که زمانی بخش اعظم کشورهای آن رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناختند، اکنون جنایات رژیم اشغالگر را محکوم کند.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به مجروح‌شدن چند نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان، گزارش داد که این نهاد بین‌المللی دیگر رابطه گرم ۷۰ سال قبل را با تل‌آویو ندارد و تنش‌ها میان این ۲ هر روز تشدید می‌شود.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، هنگامی که رژیم جعلی صهیونیستی بیش از ۷۵ سال پیش به وجود آمد و توسط بعضی کشورها به رسمیت شناخته شد، سازمان ملل در این امر نقشی کلیدی بازی کرد، اما از آن زمان تا کنون روابط تل‌آویو و سازمان ملل تیره‌وتار شده و کشیده‌شدن نیروهای سازمان ملل به حملات صهیونیست‌ها در لبنان، تنش‌ها را تشدید کرده است.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان که با نام اختصاری «یونیفل» شناخته شده و از سال ۱۹۷۸ در این منطقه حضور دارند، در روزهای اخیر شاهد مجروح‌شدن دست‌کم چهار نیروی خود در حملات رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

صهیونیست‌ها مدعی هستند که در این حملات تنها بر مواضع حزب‌الله تمرکز کرده‌اند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در دست‌کم یک مورد، تانک رژیم صهیونیستی درب یک مجتمع متعلق به یونیفل را شکسته و چندین عضو یونیفل را مجروح کرده‌اند. در نمونه‌ای دیگر، تیراندازی صهیونیست‌ها موجب انتشار یک گاز سمی شد که چندین نیروی صلح‌بان را مجروح کرد.

بااین‌حال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نه‌تنها اظهار پشیمانی نکرده، بلکه گفته است که این نیروها باید منطقه را ترک کنند، در حالی که آنان با دستور سازمان ملل در منطقه مستقر شده‌اند.

حمله صهیونیست‌ها به اردوگاه پناهجویان در غزه

همچنین مقامات فلسطینی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی بامداد روز دوشنبه به اردوگاهی در غزه که حدود ۵۰۰۰ فلسطینی را در نزدیکی بیمارستان پناه داده بود، حمله کرد که دست‌کم چهار کشته و ده‌ها زخمی به دنبال داشت. صهیونیست‌ها مدعی شدند یک مرکز فرماندهی حماس را هدف قرار داده‌اند، درحالی‌که تصاویر تکان‌دهنده‌ای از سوختن غیرنظامیان فلسطینی در این حمله منتشر شد. ساعاتی قبل از آن نیز رژیم صهیونیستی به مدرسه‌ای در نزدیکی اردوگاه النصیرات حمله کرد، اردوگاهی که توسط سازمان ملل متحد اداره می‌شود. در این حمله نیز دست‌کم ۲۰ فلسطینی به شهادت رسیدند.

«فیلیپ لازارینی» رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) این حملات را یک «جهنم بی‌پایان» توصیف کرد.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، آنروا یکی دیگر از موارد اصلی اختلاف میان صهیونیست‌ها و سازمان ملل است. سال‌هاست که بیش از ۱۲ هزار کارمند آنروا نقش یک شریان حیاتی برای مردم غزه را داشته و خدمات بهداشتی و درمانی، اداره مدارس و منابع غذایی را مدیریت کرده‌اند.

صهیونیست‌ها با این ادعا که اعضای این نهاد بشردوستانه در عملیات طوفان الاقصی و کشته‌شدن ۱۲۰۰ صهیونیست نقش داشته‌اند، سعی کرده‌اند در فعالیت آنروا در فلسطین اشغالی اختلال ایجاد کنند. رژیم اشغالگر اخیراً اعلام کرد مقر آنروا در بیت‌المقدس شرقی را تصرف می‌کند تا در آن بیش از ۱۴۰۰ واحد سکونتگاه برای صهیونیست‌ها ایجاد کند، خانه‌هایی که غیرقانونی بوده و در خاک اشغال‌شده فلسطینیان ساخته می‌شوند.

نیروهای یونیفل

«گیلاد اردان» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در اوایل سال میلادی جاری به خبرنگاران گفت آن احساس قدردانی که صهیونیست‌ها در سال‌های اولیه تشکیل رژیم جعلی خود نسبت به سازمان ملل احساس می‌کردند، به‌مرور زمان از بین رفته است. این تیرگی روابط تا حد زیادی به گسترش سازمان ملل بازمی‌گردد. این نهاد بین‌المللی در ابتدا با مشارکت عمده کشورهای غربی ایجاد شد، اما رفته‌رفته ده‌ها کشور از جمله کشورهای عرب و مسلمان به آن پیوستند که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند و بیشتر آن‌ها با اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطینیان مخالفت کرده‌اند.

به گزارش رسانه آمریکایی، سازمان ملل متحد معمولاً در قطعنامه‌های مختلفی اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند، اما ایالات متحده با استفاده از حق وتوی خود، هرگز اجازه نمی‌دهد قطعنامه‌ای تصویب شود که تأثیر چشمگیری بر رژیم اشغالگر بگذارد.

صهیونیست‌ها اکنون نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را به ناکارآمدی در جلوگیری از خشونت در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی و ناتوانی در جلوگیری از استقرار نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان متهم می‌کند. «دنی دانون» سفیر کنونی رژیم اشغالگر در سازمان ملل متحد، حزب‌الله لبنان را به استفاده از مواضع یونیفل به‌عنوان مخفیگاه متهم کرده و گفته است که امتناع نیروهای حافظ صلح از ترک این منطقه را درک نمی‌کند.

با وجود فشارهای رژیم صهیونیستی، نیروهای حافظ صلح می‌گویند به حضور خود در این منطقه با توجه به دستورات سازمان ملل متحد ادامه خواهند داد، اما به گزارش لس‌آنجلس تایمز، تشدید درگیری‌ها موجب کوتاه‌تر شدن دوره‌های استقرار چرخشی سربازان و همچنین توقف ماموریت‌های گشت‌زنی شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403072418920
  • خبرنگار : 71661