ارتقای سطح قصه‌گویی در حوزه ادبیات قرآنی با برگزاری جشنواره «قصه‌های قرآنی تبیین»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از دستاوردهای مهم دومین جشنواره ملی «قصه‌های قرآنی تبیین» ارتقای سطح قصه‌گویی و قصه‌نویسی در حوزه ادبیات دینی و قرآنی است.

محمد حسین‌زاده امروز، در نشست خبری اختتامیه دومین جشنواره ملی «قصه‌های قرآنی تبیین» در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ریشه تاریخی و عمیق فرهنگ قصه‌گویی در ایران اظهار کرد: قصه‌گویی در ادبیات و فرهنگ ایرانی دارای قدمت طولانی و یکی از سنت‌های دیرینه و ماندگار ایرانیان است.

وی اضافه کرد: در گذشته قصه آخر شب مادران در گوش کودکان، سنتی بوده که نقش تربیتی و ارزنده‌ای نیز داشته است؛ این نه تنها در گذشته بلکه دوران معاصر و دهه ۶۰ و ۷۰ قصه‌های شب رادیو نیز مورد علاقه کودکان این نسل بود و خاطرات دوران کودکی این نسل با همین قصه‌ها نقش بست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: با رشد رسانه و صنعت چاپ، تعدد و تنوع در روایت قصه‌گویی حاصل شد و در مجموع قصه‌گویی نقشی اساسی در تربیت و آموزش کودکان پیدا کرد و این رسم در طول زمان و حتی در دوران معاصر نیز پابرجا مانده است.

غنی شدن ادبیات کودک توسط نویسندگان برجسته

حسین‌زاده تصریح کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ کتاب‌های کودک و نوجوان با تیراژهای بالای ۴۰ هزار عدد منتشر شدند که این نشان‌دهنده استقبال گسترده خانواده‌ها از این کتاب‌ها بود و نویسندگان برجسته‌ای مانند مهدی آذر یزدی با آثار خود به غنی‌تر شدن ادبیات کودک کمک کردند.

وی عنوان کرد: مهدی آذر یزدی با نوشتن کتاب‌هایی نظیر «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» توانست اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزند و داستان‌های قرآنی، دینی و داستان‌های کهن کلیله و دمنه را به زبان ساده و جذاب برای نسل نوجوان تبیین و به آنان منتقل کند و با این شیوه در واقع الگویی برای دیگر نویسندگان فراهم کرد.

نقش مهم قصه‌ در انتقال آموزه‌های دینی و اخلاقی به کودکان و نوجوانان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر در حوزه کتاب کودک به تنوع و تعدد رسیده‌ایم و ناشران زیادی در حوزه کودک فعالیت دارند. در خصوص قصه‌های قرآنی نیز باید گفت که این قصه‌ها به دلیل ارتباط نزدیکی که با زندگی مسلمانان دارند، نقش بسزایی به‌عنوان یکی از ابزارهای مؤثر برای انتقال آموزه‌های دینی و اخلاقی به کودکان و نوجوانان ایفا می‌کنند. این قصه‌ها نه تنها دارای مضامین آموزنده و اخلاقی هستند، بلکه ارتباط مستقیمی با اصول تربیتی اسلامی دارند و می‌توانند نسل جدید را با ارزش‌های قرآنی و دینی آشنا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص اهداف دومین جشنواره ملی «قصه‌های قرآنی تبیین» اظهار کرد: هدف ما در این جشنواره این است که مفاهیم عمیق تربیتی با بازنویسی این داستان‌ها به زبان امروزی و متناسب با فهم و نیازهای نسل جدید، انتقال یابد که تلاش داریم این اتفاق به شیوه‌ای جذاب به کودکان و نوجوانان منتقل شود.

حسین زاده اضافه کرد: یکی از دستاوردهای مهم این جشنواره، ارتقای سطح قصه‌گویی و قصه‌نویسی در حوزه ادبیات دینی و قرآنی است. این جشنواره با تشویق نویسندگان به خلق آثار جدید و باکیفیت می‌تواند به شکوفایی بیشتر ادبیات کودک و نوجوان کمک کند.

وی گفت: چاپ آثار برگزیده در این جشنواره در قالب مجموعه‌هایی در دستور کار است که در نهایت تلاش داریم این مجموعه‌ها را به دست والدین و کودکان برسانیم، چراکه این کتاب‌ها می‌توانند علاوه بر سرگرم کردن کودکان، نقش آموزشی داشته باشند؛ لذا والدینی که این قصه‌ها را برای فرزندان خود می‌خوانند، نه تنها فرصتی برای ایجاد ارتباط عاطفی و نزدیک‌تر شدن به فرزندان خود را پیدا می‌کنند، بلکه به فرزندان خود مفاهیم دینی و تربیتی مهمی را نیز منتقل می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: امیدوارم این جشنواره‌ها زمینه‌ رشد و تحول بیشتر در حوزه ادبیات دینی و قرآنی را ایجاد کند، چراکه فعالیت‌های ادبی که ریشه در آموزه‌های دینی دارند، می‌توانند مسیر جدیدی برای توسعه فرهنگی و تربیتی در جامعه اسلامی فراهم کنند.

وی از ورود هر چه بیشتر نویسندگان و هنرمندان به این عرصه ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: ورود نویسندگان بیشتر به این حوزه باعث خلق آثار جدیدی خواهد شد، ضمن اینکه به غنی‌تر شدن ادبیات دینی و قرآنی در حوزه کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072418870
  • خبرنگار : 50549