استاندار گیلان مطرح کرد؛

تکلیف تسهیلات پرداختی چه شد؟

استاندار گیلان با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در گیلان پرداخت شد که ۲۰ برابر بودجه عمرانی استان بود، گفت: این بودجه کجا رفت؟ چه کسی دریافت کرد؟ کدام طرح منجر به هدف شد؟

 هادی حق‌شناس امروز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در نشست با تجار و سرمایه‌گذاران که در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در گیلان پرداخت شد که ۲۰ برابر بودجه عمرانی استان بود، اینکه پول‌ها به چه کسانی پرداخت و در کجا صرف شده است و آیا به هدف برخورد کرده یاخیر؟ این موارد باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به مشکلات تجارت در بندرانزلی با بیان اینکه تحریم و چند نرخی بودن قیمت ارز از این جمله هستند، افزود: در اکو، اوراسیا عضو شدیم و به بریکس ملحق شدیم اما آیا با الحاق شدن مشکل ما حل می‌شود؟ اشکال اساسی این است که بدون هدف مشخص، کاری را بدون توجه به نتیجه انجام می‌دهیم.

حق‌شناس پیشنهاد داد: باید در نقطه مشخصی از استان گیلان یک زمین به عنوان نمایشگاه یا پایانه صادراتی تهیه و همه کالاهای صادراتی جهت بازدید تجار و بازرگانان به نمایش گذاشته شود.

استاندار گیلان تصریح کرد: باید مشکلات را به صورت مشخص و به ترتیب اولویت تعیین کرده و به دنبال راه حل باشیم.

استاندار گیلان تاکید کرد: هرکس باید وظیفه خود را بداند، مسائل را به صورت مشخص، درست و به ترتیب اولویت تشخیص بدهیم، بانک‌ها را پای کار بیاوریم و در دوران مسئولیتی که داریم حداقل چند مسئله را به صورت مشخص بتوانیم حل کنیم و ثمرات آن را در استان و برای مردم شاهد باشیم.

اهمیت نگاه صادرات‌محوری در تولیدات کشاورزی

 همچنین در این مراسم احمد آقایی، بازرس کل استان گیلان اظهار کرد: به نظر کارشناسان؛ فقر و بیکاری؛ ابر چالش آسیب‌های اجتماعی و نهایتاً بزهکاری است و دردی است که می‌تواند زمینه سایر آسیب‌ها را فراهم کند و  ابزار خنثی کردن این مسئله اشتغال و کارآفرینی است.

 وی با اشاره به شرایطی که تحریم‌ها ایجاد کرده، افزود: مقام معظم رهبری جهت خنثی کردن تحریم‌ها؛ بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و در راستای این سیاست کلان؛ اقتصاد مقاومتی در استان‌ها مطرح و تاکید شده موضوعات و چالش‌هایی که در استان وجود دارد پیگیری شود.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده بانک‌ها سود اضافی را حذف و تاکید شده تجهیزات کارخانجات را مزایده نگذارند و این اتفاقات از برکات اقتصاد مقاومتی است.

بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه در اقتصادهای موفق دنیا بخش خصوصی ۹۰ درصد اشتغال را دارند این در حالی‌ است که ما ۳۰ درصد اشتغال توسط بخش خصوصی را داریم، گفت: باید به این عزیزان کمک و برای حل مشکلات این دوستان پنجره واحد اقتصادی را دنبال کنیم.

آقایی تاکید کرد: تمام مشکلات را در یک نگاه اجمالی و با ادبیات، فهم و هدف مشترک دنبال کنیم زیرا بسیاری از مشکلات این سرمایه‌گذاران خوشنام، مدیران میانی با بروکراسی اداری هستند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران به دنبال امنیت در حوزه‌های مختلف همچنین دنبال سود متعارف هستند، افزود: استان گیلان ظرفیت خوبی در حوزه کشاورزی و اقتصاد دریامحور دارد که باید از ظرفیت دریامحور حمایت و در حوزه کشاورزی نیز صادرات‌محوری را مدنظر قرار دهیم.

آقایی با تشکر از مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان که از جمله مدیران بومی و دلسوز است، تاکید کرد: مدیران بومی به دنبال اموری هستند که به عنوان یادگار در پرونده کاری آنها بماند قانون‌گذار نیز تصریح کرده مدیران باید با شرایط اقلیمی و بومی هر منطقه آشنا باشند.

بازرس کل استان گیلان تصریح کرد: در حوزه گردشگری اقتصاد دریامحور؛ تمام قد در کنار شما هستیم تا با ایجاد بستر اشتغال و رونق این حوزه قدم بردارید.

 آقایی با تاکید بر اینکه در حوزه آبزی‌پروری دریای خزر بستر بزرگی در استان گیلان وجود دارد، گفت: از سرمایه‌گذاران، تجار و کارآفرینان در زمینه ایجاد اشتغال حمایت می‌کنیم.

بندرانزلی می‌تواند سکوی پرتاب اقتصادی گیلان باشد

همچنین در این مراسم مهرداد گودرزوند چگینی، رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان اظهار کرد: بندرانزلی نگین گیلان در بحث اقتصادی است و وجود چندین اداره کل از جمله اداره کل بنادر و دریانوردی، اداره کل شیلات همچنین منطقه آزاد نشان دهنده این است که این شهرستان جایگاه و سکوی پرتاب استان گیلان در بخش اقتصادی می‌تواند باشد.

وی افزود: با توجه به شرایطی که در کشور روسیه فراهم شده می‌توانیم در حوزه اقتصادی حضور پررنگی برای صادرات به این کشور داشته باشیم و آنها نیز از ما انتظارات بالایی دارند ولی به نظر می‌رسد ما حداقل‌ها را برآورده نکردیم.

چگینی با اشاره به برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد: برای رسیدن به رشد پیش‌بینی شده در این اقتصاد نیازمند هستیم تا از همه ظرفیت‌ها در گیلان استفاده کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان تاکید کرد: در بخش دولتی اگر کُندی وجود دارد به دلیل نگاه دولتی بود که برنامه هفتم توسعه به دنبال برداشتن این نگاه است همچنین دولت وفاق ملی و همه فعالین اقتصادی در کمیسیون تخصصی اعلام کردیم هرجایی که برنامه نیاز به اصلاح داشته باشد راه‌های برگشت برای آن در نظر گرفته شده است.

چگینی تاکید کرد: برخلاف برنامه‌های گذشته باید از همه ظرفیت‌های بازرگانی، اقتصاد و تجارت در تحقق برنامه هفتم توسعه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از درخواست‌های فعالان بخش اقتصاد این بود که مدیران ما غیربومی نباشند، افزود: از جمله این دلایل برای این بود بخشب از تسهیلاتی که وارد گیلان می‌شود، به استان‌های دیگر می‌رود.

چگینی با اشاره به اینکه بانک‌ها رسوب دارد و این رسوب به استان‌های دیگر می‌رود، گفت: این باید کنترل و تسهیلات بانکی پرداخت شود تا چرخه اقتصاد را به حرکت در بیاورد و بتوانیم روند توسعه گیلان را به جایگاه واقعی که حق مردم استان است، برسانیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان تاکید کرد: به عنوان نمایندگان استان آمادگی این را داریم هر جایی که تجار و بازرگانان نیاز به کمک دارند برای حل مشکلات ورود کنیم.

غفلت از زیرساخت‌های توسعه گردشگری در غرب بندرانزلی

همچنین در این جلسه روشن علی یکتا، نائب رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه بندرانزلی نگین تجارت گیلان است، اظهار کرد: بندرانزلی از گذشته در تجارت پیشرو بوده که وجود اسکله‌ها، پل معلق، مناره و موج‌شکن از جمله مواردی است که‌ گواه تاریخچه تجارت دریایی این منطقه هستند.

وی افزود: زمانی محصولات کشاورزی روستایی در شنبه بازار به فروش می‌رسید و بندرانزلی یک خوان پر نعمتی نه فقط برای روستاها و این شهر، حتی برای استان‌های دیگر بود، ولی امروز این سفره کوچک‌تر می‌شود.

نائب رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به ظرفیت‌های ترانزیتی، ارتباط ریلی، دریایی، زمینی و فاصله ۳۰ کیلومتری با فرودگاه رشت، تاکید کرد: از این ظرفیت‌ها آن‌طور که باید استفاده نکردیم.

یکتا با بیان اینکه در اتاق ایران و روسیه با استقبال در خدمت سرمایه‌گذاران بندرانزلی هستیم، گفت: ۴۳ درصد تولیدکنندگان، واحدهای صنعتی کوچک هستند یعنی بزرگی در اشتغال، کار و تولید دارند.

 وی با تاکید بر اینکه باید پیمانکاران بزرگ را وارد کار کنیم تا رقابت ایجاد شود، افزود: در حوزه شیلات، اقتصاد دریامحور را داریم که اغلب خرده مالکی هستیم ولی اگر به مشکلات آنها رسیدگی نکنیم کم‌کم همانند ابریشم و کنف از بین می‌رود.

 یکتا با اشاره به اینکه نیاز به حمایت در افتتاح انجمن بازرگانان بندرانزلی داریم، تصریح کرد: در گردشگری فقط منطقه آزاد و شرق بندرانزلی را مورد توجه قرار دادیم و از غرب شهرستان غافل ماندیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072418864
  • خبرنگار : 50283