پهپادهای حزب‌الله تهدیدی جدی برای اسرائیل

به گزارش رسانه آمریکایی، تازه‌ترین دستاورد ناوگان پهپادی حزب‌الله لبنان در حیفا و علیه اردوگاه اشغالگران، بار دیگر، ضعف رژیم صهیونیستی در سرنگون کردن هواپیماهای بدون سرنشین از سوی گروه‌های مقاومت منطقه‌ای را آشکار کرد.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی با اذعان به ضعف این رژیم در شناسایی و رهگیری پهپادهای حزب‌الله لبان گفته‌اند تل‌آویو در حال بررسی چگونگی نفوذ یک پهپاد جنگی حزب‌الله به حریم هوایی اراضی اشغالی، با دور زدن سد دفاع هوایی آن و اصابت به یک اردوگاه نظامی رژیم اشغالگر در حیفا است.

در پی حمله پهپادی حزب‌الله لبنان به اردوگاه تیپ گولانی رژیم صهیونیستی در منطقه بنیامینا در جنوب حیفا، در گزارشی مطرح شد که یکی از پرتلفات‌ترین حملات علیه اراضی اشغالی با گذشت یک سال از جنگ غزه، ناشی از حملات موشکی و راکتی ایران، حزب‌الله یا حماس نبود، بلکه فقط کار یک پهپاد بود.

در این گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آمده است: «این هواپیمای بدون سرنشین که حامل مواد منفجره بود، سامانه دفاع هوایی چندلایه اسرائیلی را دور زده و به سالن غذاخوری یک اردوگاه آموزشی نظامی در عمق اسرائیل اصابت کرد که منجر به کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر از آن‌ها شد.»

این تازه‌ترین دستاورد ناوگان پهپادی حزب‌الله لبنان است و بار دیگر، ضعف رژیم صهیونیستی در سرنگون کردن هواپیماهای بدون سرنشین از سوی یمن، عراق یا ایران را آشکار کرد.

در یک سال گذشته، رژیم صهیونیستی سامانه دفاع هوایی خود را به منظور حفاظت گسترده در قبال شلیک موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد تقویت کرده است؛ گرچه، کارشناسان هشدار داده‌اند که این سامانه غیر قابل نفوذ نیست. با وجود این که این سامانه، بارها پهپادها را سرنگون کرده، بسیاری از آن‌ها به حریم هوایی اراضی اشغالی نفوذ کرده و توانمندی‌های آن را دور زده‌اند. در برخی موارد نیز نتایج مرگباری به همراه داشته‌اند.

ورود سهل پهپاد حزب‌الله به آسمان اراضی اشغالی

آسوشیتدپرس نوشت: چند دقیقه پیش از برخورد، با به پرواز درآمدن این پهپاد بر فراز منطقه آژیر حمله هوایی در شمال اراضی اشغالی به صدا درآمد. اما هیچ آژیری در این اردوگاه به صدا درنیامد و سربازان هیچ هشداری پیش از اصابت آن دریافت نکردند و این نشان‌دهنده آن است که این پهپاد احتمالا از چشم رادار سامانه دفاع هوایی اسرائیلی دور مانده است.

یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی گفت این رژیم هنوز در حال تحقیق درباره چگونگی دور عبور این پهپاد از سد سامانه دفاع هوایی اراضی اشغالی است. در ابتدا، ۲ پهپاد وارد حریم هوایی رژیم صهیونیستی شدند. یکی از آن‌ها سرنگون شد، اما دیگری به سمت هدف خود پیش رفت.

عملیات پهپادی حزب‌الله لبنان علیه اردوگاه تیپ گولانی رژیم صهیونیستی

حزب‌الله لبنان اعلام کرد این حمله در پاسخ به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان انجام شده است و این پهپاد «قادر بوده بدون شناسایی از رادارهای سامانه دفاع هوایی اسرائیل رد شود» و به هدف خود برسد. حزب‌الله همچنین گفت سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی را با شلیک‌ هم‌زمان ده‌ها موشک و «اسکادران» پهپادی فریب داده است.

در این گزارش آمده است: «این دومین حمله پهپادی مرگبار در ۲ هفته گذشته بوده است. پیشتر در ماه جاری، یک پهپاد از عراق شلیک شد که ۲ سرباز اسرائیلی را کشت و تقریبا ده‌ها سرباز دیگر را نیز مجروح کرد. روز جمعه، طی یکی از تعطیلات مناسبت‌های یهودیان، یکی از پهپادهای حزب‌الله به آسایشگاهی در مرکز اسرائیل برخورد کرده و به آن آسیب زد.»

«ران کوخاو» فرمانده پیشین پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «ما در ۱۰ روز گذشته، ۶ کشته بر اثر حمله پهپادها داشته‌ایم که خیلی زیاد است.» به گفته او، پهپادها به تهدیدی واقعی تبدیل شده‌اند.

شناسایی پهپادها، دشوارتر از رصد راکت‌ها و موشک‌ها

آسوشیتدپرس در این گزارش می‌نویسد: «پهپادها نسبت به موشک‌ها و راکت‌ها به طرز نامحسوس‌تری قادر به ورود به قلمرو دشمن، حمله به آن یا جاسوسی در آن هستند. اسرائیل زرادخانه چشمگیری از پهپادها دارد که قادر به انجام دادن عملیات جاسوسی و حمله هستند.»

اما دشمنان رژیم صهیونیستی در طی سال گذشته، چندین بار آن را غافلگیر کرده‌اند که اغلب، پیامدهای مرگباری نیز داشته است. در ژوئیه، پهپادی که از یمن شلیک شده بود، بدون رهگیری ۲۷۰ کیلومتر را از جنوب اراضی اشغالی طی کرد تا به تل‌آویو رسید و به ساختمانی در جنوب آن برخورد کرد و منجر به کشته شدن یک نفر شد.

اعزام آمبولانس‌ها به اردوگاه تیپ گولانی در جنوب حیفا در پی برخورد پهپاد حزب‌الله

به گفته مقام امنیتی رژیم صهیونیستی که پیشتر به او اشاره شد،‌ پهپادها به چند دلیل سخت‌تر شناسایی می‌شود؛ سرعت پرواز پهپادها کم است و اغلب، قطعات پلاستیکی در آن به کار می‌رود، نسبت به راکت‌ها و موشک‌ها رد حرارتی ضعیف‌تری بر جای می‌گذارند. مسیریابی آن‌ها نیز دشوارتر است. پهپادها مسیر پروازی غیرمستقیمی دارند و می‌توانند از هر جهت سر برسند و در فاصله نزدیک‌تری به زمین پرواز می‌کنند. پهپادها به دلیل کوچک‌تر بودن از راکت‌ها ممکن است با پرندگان اشتباه گرفته شوند.

کوخاو نیز گفت رژیم صهیونیستی چندین سال بر تقویت سامانه‌های دفاع هوایی خود متمرکز بوده تا حفاظت در برابر راکت‌ها و موشک‌ها را بهبود ببخشد. اما پهپادها اولویت اصلی آن نبوده‌اند. به گفته او، این درگیری‌ها نشان داد که رژیم صهیوینستی برای شناسایی و رهگیری پهپادها به اندازه مواجهه با راکت‌ها و موشک‌ها عملکرد موفقیت‌آمیزی ندارد.

قدرت تهاجمی پهپادهای حزب‌الله

پهپادهای جنگی حزب‌الله لبنان که از ابتدای جنگ غزه علیه اراضی اشغالی به کار رفته‌اند، حامل مواد منفجره‌ای به اندازه ۱۰ کیلوگرم و قادر به صدها کیلومتر پرواز هستند. به گفته «تَل بیری» مدیر تحقیقات اندیشکده مطالعات و تحقیقات آلما که بر موضوع حزب‌الله لبنان و شمال اراضی اشغالی متمرکز است، حزب‌الله در ماه مه برای اولین بار از پهپادی استفاده کرد که قادر به شلیک موشک ضدتانک بود و ممکن است تعداد بیشتری از آن‌ها را در اختیار داشته باشد.

حزب‌الله همچنین از پهپادهایی استفاده کرده است که قادر به دور زدن توانمندی‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی و برخورد به آتشبارها و زیرساخت‌هایی است که قرار است آن‌ها را سرنگون کند. حزب‌الله پیشتر در سال جاری، از پهپاد انتحاری «ابابیل» برای سرنگون کردن بالون شناسایی «شبنم آسمان» رژیم صهیونیستی استفاده کرد.

حملات هوایی متجاوزانه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است که طی یکی از این حملات، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و شماری دیگر از نیروهای مقاومت به شهادت رسیدند.

رژیم صهیونیستی از اول اکتبر (۱۰ مهر) عملیات زمینی خود را نیز در جنوب لبنان آغاز کرد. همچون جنگ غزه، اماکن و زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان‌ها و مراکز وابسته به سازمان ملل در لبنان نیز از حملات رژیم صهیونیستی مستثنی نبوده است.

این رژیم هدف حملات خود را تضمین بازگشت بیش از ۶۰ هزار شهرک‌نشین به شمال اراضی اشغالی عنوان کرده است که پس از آغاز این درگیری‌ها در پی جنگ غزه آن را ترک کرده‌اند.

حزب‌الله لبنان اولین جبهه از گروه‌های مقاومت بود که به حملات تلافی‌جویانه علیه رژیم صهیونیستی در پاسخ به جنایات جنگی آن در غزه پرداخت. حزب‌الله خواهان آتش‌بس در غزه است و آتش‌بس با رژیم صهیونیستی را به این موضوع مشروط کرده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1403072418801
  • خبرنگار : 71628