یک مسوول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبرداد

توزیع ۲۳ هزار واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رئیس گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد از توزیع توزیع ۲۳ هزار واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد.

زهرا نهبندانی در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار کرد: از اواسط مردادماه سال جاری، مراجعین مبتلا به شبه آنفلوآنزا در مراکز جامع خدمات سلامت افزایش داشته است.

وی افزود: با توجه به تغییرات دما در صورت عدم رعایت آداب تنفسی و عدم جداسازی افراد دارای علائم بیماری به دلیل تقارن با فصل شروع فعالیت‌های مراکز و واحدهای آموزشی، تعداد مبتلایان رو به افزایش خواهد بود.

نهبندانی درخصوص پیش‌بینی پیک بیماری آنفلوانزا عنوان کرد: پیش‌بینی پیک آنفلوانزا با توجه به روند موارد ابتلا در سال جاری و سال‌های گذشته تقریبا اواخر آبان ماه تا اواسط آذر است.

رئیس گروه پیشگیری و مقابله با  بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: واکسن آنفلوانزا از اوایل مهرماه برای مادران باردار، بیماران خاص و سایر گروه‌های هدف به میزان ۲۳ هزار دوز در مراکز بهداشت تحت پوشش دانشگاه توزیع شده است. 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش در بیماری آنفلوآنزا عدم رعایت آداب تنفسی و فرهنگ پیشگیری است، در رابطه با تاثیر واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری، اظهار کرد: بهترین راه جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در گروه‌های آسیب پذیر، واکسیناسیون است؛ اثربخشی واکسن آنفلوآنزا بسته به عوامل مختلف مانند سن و سلامت گیرنده واکسن متفاوت است و به طور متوسط حدود ۸۰ درصد تخمین زده می‌شود.

نهبندانی خاطرنشان کرد: بهترین اقدامات برای پیشگیری از این بیماری رعایت آداب صحیح هنگام عطسه، سرفه و همراه داشتن دستمال در مواقع عطسه و سرفه ، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و مایع صابون، استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ از جمله مترو و اتوبوس و.... است. همچنین هنگام مشاهده علائم تنفسی در خود یا اطرافیان، تغذیه مناسب در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و واکسیناسیون گروه‌های پرخطر می‌تواند موثر باشد.

وی تأکید کرد: توصیه می شود در صورت مشاهده علائم آنفلوآنزا مخصوصا در دانش‌آموزان، تا بهبودی کامل از رفتن به مدرسه خودداری کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072418760
  • خبرنگار : 50990