مدیرکل ثبت اسناد و املاک کرمانشاه:

مردم اسناد خود را به شکل قولنامه‌ای تنظیم نکنند

به گفته مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه، تمام اسناد اموال غیرمنقول که از تاریخ سوم تیرماه امسال به شکل قولنامه‌ای تنظیم شوند، فاقد اعتبار حقوقی خواهند بود.

به گزارش ایسنا، سجاد حسن پور امروز(۲۴ مهر) در نشستی خبری با موضوع تبیین، شفاف سازی و آگاهی‌دهی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، با اشاره به لازم الاجرا شدن این قانون، اظهارکرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در اردیبهشت امسال به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و از تاریخ سوم تیرماه لازم الاجرا شده است. 

وی فلسفه وجودی تصویب این قانون را اعتبار بخشی به اسناد رسمی و ترویج سند رسمی بین مردم دانست و گفت: اسناد عادی یا همان اسناد قولنامه‌ای مشکلات متعددی را برای مردم ایجاد کرده و منشاء بسیاری از اختلافات و تنازعات بود. 

مدیرکل ثبت اسناد و  املاک استان کرمانشاه تصریح کرد: گاها به دلیل اینکه یک ملک قولنامه‌ای است، در یک کلاهبرداری به چندین نفر فروخته می‌شود، اما در اسناد رسمی امکان چنین چیزی وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه قانون الزام، انقلابی در حوزه ثبت اسناد و املاک کشور به شمار می‌رود، افزود: دستگاه‌های مختلفی همچون جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، شهرداری، امور اراضی، امور مالیاتی و... مرتبط با این قانون هستند و قانون به صورت شفاف اعلام کرده که باید تکالیف خود را طبق این قانون انجام دهند که یکی از این تکالیف ارتباط برخط با سازمان ثبت اسناد و املاک است، بگونه‌ای که باید استعلامات خود را به جای دستی به شکل برخط از ما اخذ کنند تا در هزینه و رفت و آمد شهروندان صرفه جویی صورت گیرد. 

حسن پور با تاکید براینکه تمام افرادی که اسناد عادی دارند باید نسبت به تبدیل این اسناد به اسناد رسمی اقدام کنند، عنوان کرد: طبق قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک حدود یکسال فرصت دارد تا سامانه‌ای را به این منظور طراحی کند و پس از طراحی و راه اندازی سامانه، مردم فرصت دارند تا به مدت دو سال برای تبدیل اسناد قولنامه‌ای خود به اسناد رسمی اقدام کنند. 

وی متذکر شد: همچنین از زمان الزامی شدن این قانون یعنی از سوم تیرماه تمام اسنادی که منعقد می‌شود باید به شکل اسناد رسمی باشد، درغیراینصورت فاقد اعتبار حقوقی است. 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تاکید کرد: افرادی که قصد دارند برای نقل و انتقال املاک خود به مشاورین املاک مراجعه کنند، باید توجه داشته باشند که حتما آن مشاور املاک به سامانه «کاتب یار» متصل باشد و در آنجا هم تنها می‌توانند پیش نویس سند را ثبت کنند. 

به گفته این مسئول، درصورتی که دفتر مشاور املاکی به سامانه کاتب یار متصل نشود، پلمب خواهد شد. 

وی یادآورشد: تنها دفاتر مشاور املاکی می‌توانند به سامانه کاتب یار متصل شوند که مجوز فعالیت داشته باشند و اگر مشاور املاکی فاقد مجوز است باید سریعا نسبت به اخذ مجوز اقدام کند. 

به گفته این مسئول، از حدود ۴۰۸۰ دفتر مشاور املاک استان تاکنون بیش از هزار دفتر به سامانه کاتب یار متصل شده‌اند. 

حسن پور درخصوص واحدهایی که پیش فروش می‌شوند نیز گفت: طبق این قانون، برای املاکی که پیش فروش می‌شوند باید از طریق دفاتر ثبت اسناد رسمی یا سامانه کاتب یار پیش قرارداد نوشته شود تا یک کد یکتا به آن ملک تعلق گیرد. این کار مانع از فروش یک ملک پیش فروش شده به چندین نفر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که طبق برآوردهای صورت گرفته چند درصد از اسناد موجود در دست مردم قولنامه‌ای است، گفت: از آنجایی که هیچ بانک اطلاعاتی در خصوص این املاک وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی را ارائه کرد، اما طبق برآورد نسبی صورت گرفته در کشور حدود ۱۲ میلیون قولنامه در دست مردم است که البته این آمار دقیق نیست. 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کرمانشاه در ادامه به آخرین وضعیت اجرای طرح کاداستر در استان نیز اشاره‌ کرد و گفت: در حال حاضر در مجموع حدود ۵۰ درصد از اراضی استان شامل اراضی شهری، روستایی، کشاورزی و ملی حدنگاری شده‌ است. 

وی یادآورشد: میزان حدنگاری اراضی در حوزه  اراضی ملی ۹۸ درصد، اراضی کشاورزی ۷۲ درصد، اراضی شهری ۶۰ درصد و اراضی روستایی ۵۵ درصد است. 

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072418756
  • خبرنگار : 50184